ניתוח הגורמים לתאונות הדרכים בישראל, בשנת 2015 הנחשבת לקשה ביותר בחצי העשור האחרון, כולל סיבותיהן כפי שקבעו חוקרי המשטרה ובוחני התאונות, מעלה כי המהירות המופרזת היא הסיבה הראשונה לקרות התאונות הקטלניות. כמו כן ימי ראשון וחמישי נחשבים למסוכנים ביותר בכבישים. כך עולה מנתונים שרוכזו ונותחו בידי עמותת אור ירוק.
בשנת 2015 נהרגו בכבישי הארץ 357 בני אדם, עליה של 12 אחוזים לשנה קודמת בה נהרגו 319 שהמשיך מגמת עליה מדאיגה במספר ההרוגים. מחקירת התאונות ב-2015 עולה כי 71 תאונות קטלניות ארעו בגלל מהירות מופרזת, יותר מאשר כל סיבה אחרת לתאונת דרכים שאירעו באותה שנה. לשם השוואה בשנת 2014 אירעו 49 תאונות קטלניות – ולכן מדובר בעליה של 45% בשנת 2015.
לא שומרים מרחק
מומחי תחבורה נוהגים לקשר בין נהיגה במהירות מופרזת גם לתאונות שנגרמו בשל אי שמירת מרווח בין כלי הרכב (22 תאונות קטלניות בשנת 2015), ותאונות שנגרמו בשל במעבר בין נתיבים (17 תאונות קטלניות בשנת 2015). בחיבור של שלוש הסיבות ניתן לראות כי בשנת 2015 אירעו 110 תאונות קטלניות –המשמעות היא שכמעט כל תאונה שלישית נגרמת בשל נהיגה במהירות מופרזת.
5 צעירים נפצעו בקרב סכינים ברמת ישילב החדשנות: המכשיר שיסייע בהחייאהטראמפ מציג: צוות לעניין
הסיבה השנייה לתאונות הדרכים שנגרמו בשנת 2015 היא אי מתן זכות קדימה להולך הרגל (65 תאונות). הסיבה השלישית לתאונות קטלניות היא התנהגות הולך הרגל (36 תאונות).
מהירות הורגת
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מהירות הורגת. כשמשטרת התנועה כמעט ולא נמצאת בכביש ויש רק כמה עשרות בודדות של מצלמות מהירות שסף האכיפה שלהן הוא גבוה מאוד, לא פלא שנהגים לא מפחדים מהמשטרה וטסים בכביש".
"כשאדם רואה ניידת או מצלמה הוא מוריד את הרגל מהגז, לא משתולל ולא נוהג בפראות. ולכן, המשרד לביטחון פנים חייב כבר מחר לרכוש 300 ניידות למשטרת התנועה ולגייס 300 שוטרים כדי ליצור אווירה שתמנע עבירות תעבורה ותאונות דרכים. זו השקעה כספית קטנה שתשתלם כלכלית וגם תציל חיים", ציין אבואב.
יום חמישי הוא היום שנרשמו בו הכי הרבה תאונות דרכים, יום ראשון הוא היום הקטלני
ניתוח הנתונים מראה כי יום ראשון וחמישי הם הימים שאירעו בהם הכי הרבה תאונות ואילו שבת הוא היום שנרשמו בו הכי מעט תאונות דרכים אך לא הכי הרבה תאונות דרכים קטלניות (לפחות אדם אחד הרוג).
בימי ראשון אירעו 2003 תאונות דרכים בשנת 2015, כאשר 57 תאונות היו קטלניות (הרוג אחד לפחות) – היום הקטלני בשבוע.
בימי שני אירעו 1,903 תאונות דרכים בשנת 2015, כאשר 51 תאונות היו קטלניות (הרוג אחד לפחות) .
בימי שלישי אירעו 1,928 תאונות דרכים בשנת 2015, כאשר 46 תאונות היו קטלניות (הרוג אחד לפחות).
בימי רביעי אירעו 1,831 תאונות דרכים בשנת 2015, כאשר 37 תאונות היו קטלניות (הרוג אחד לפחות).
בימי חמישי אירעו 2,171 תאונות דרכים בשנת 2015 (הכי הרבה בשבוע), כאשר 43 תאונות היו קטלניות (הרוג אחד לפחות).
בימי שישי אירעו 1,727 תאונות דרכים בשנת 2015, כאשר 51 תאונות היו קטלניות (הרוג אחד לפחות).
בימי שבת אירעו 1,211 תאונות דרכים בשנת 2014, כאשר 34 תאונות היו קטלניות (הרוג אחד לפחות).
הבוקר ואחרי הצהרים – השעות שבהן רוב התאונות מתרחשות.
ניתוח השעות שבהן אירעו כי שעות אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות הן השעות שבהן התרחשו הכי הרבה תאונות הדרכים בשנת 2015.
מהניתוח עולה כי בשעות הבוקר, בין שמונה לתשע ישנה עליה במספר התאונות שהולכת ומתמתנת לקראת הצהריים. אחר הצהריים שוב נרשמת עליה בתאונות, בין ארבע לחמש (שעות החזרה הביתה ואיסוף הילדים מהגן), שהולכת ויורדת עד חצות.
בין 24:00-01:00 נרשם זינוק חד במספר התאונות שהולך ויורד עד השעות 05:00-06:00 (הכי מעט תאונות ביממה).
מהנתונים עולה כי בין 17:00-18:00 התרחשו 905 תאונות דרכים – הכי הרבה ובין 16:00-17:00 התרחשו 898 תאונות. בין השעות 07:00-08:00 אירעו 790 תאונות.
נתון מעניין מראה כי בין השעות 24:00-01:00 אירעו 645 תאונות דרכים, נתון דומה למספר התאונות שאירעו בשעות הבוקר (09:00-14:00).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו