כשלים חמורים בכל הנוגע להמשך הטיפול של משרד הפנים - רשות האוכלוסין וההגירה, בעניין מבקשי מקלט מדיני בישראל – כך קובע מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדו"ח שפורסם היום (שלישי) ומתייחס בין היתר לעניין זה. על פי הדו"ח, בדצמבר 2017 רשות האוכלוסין לא סיימה את הטיפול ביותר ממחצית בקשות המקלט שהוגשו, ובכללן בקשות שהוגשו לפני כשמונה שנים.
"רשות האוכלוסין לא קבעה לוחות זמנים לגבי רוב שלבי הליך הטיפול בבקשות מקלט, אף שבית המשפט המחוזי העיר בעניין זה בשנת 2015. כמו כן, הרשות אינה עוקבת אחרי שלבי הטיפול בבקשות, כדי לאתר עיכובים וצווארי בקבוק", קובע המבקר.
עוד הוא מעיר כי "נתוני רשות האוכלוסין הם שגויים בחלקם ואינם מאפשרים ניתוח והסקת מסקנות מלאות ומהימנות. משך הטיפול בבקשת מקלט היה כשמונה חודשים וחצי בממוצע; לכל אחד מן הגורמים המעורבים בטיפול נדרשו בממוצע כמה חודשים להשלמת הטיפול".
ועדה ללא יו"ר
רק במרץ 2016, כשמונה חודשים לאחר שיו"ר הוועדה המייעצת סיים את תפקידו, מינה שר הפנים אריה מכלוף דרעי עורך דין אחר ליו"ר הוועדה. "הותרת הוועדה המייעצת ללא יו"ר במשך חודשים גרמה לעיכובים בהשלמת הטיפול בבקשות מקלט שטרם הסתיים הטיפול בהן", קבע המבקר.
הפגנה של נשים סודניות בתל אביב // צילום: גדעון מרקוביץ
דו"ח המבקר מתייחס גם לעיכובים מתמשכים בטיפול בבקשות מקלט של זרים שאינם בני הרחקה וקובע כי, ״עד אפריל 2017, יותר משנה לאחר המועד שבו הייתה רשות האוכלוסין אמורה לסיים את הטיפול בבקשות מקלט שהגישו זרים שאינם בני הרחקה, בהתאם להערכתה בתצהיר שמסרה לבג"ץ, היא סיימה את הטיפול בכ-28% מהן בלבד".
"רצף של כשלים"
בדו"ח כותב המבקר כי "טיפולה של מדינת ישראל בבקשות מקלט של זרים שאינם בני הרחקה התאפיין משנת 2009, מועד הקמתה של היחידה לטיפול במבקשי מקלט, ברצף של כשלים: עד שנת 2013 לא טיפלה רשות האוכלוסין בבקשות מקלט שהגישו זרים שאינם בני הרחקה, ולאחר מכן לא עמדה הרשות בהצהרה שמסרה לבג"ץ בדבר סיום הטיפול באלפי בקשות מקלט שלא טופלו במשך כמה שנים. גם משהגבירה הרשות את פעולתה בעניין זה לא היה בכך כדי לצמצם את הפער בין מספר הבקשות שהוגשו למספר הבקשות שטופלו".
"מציאות זו", נכתב בדו"ח, "פוגעת בזכותם של זרים לדעת בהקדם אם החליטה המדינה להכיר בהם כפליטים, דבר שיכול לשפר לאין ערוך את מצבם הכלכלי והחברתי בתקופת שהייתם בישראל".
מהגרים משוחררים ממתקן סהרונים // צילום: דודו גרינשפן
"הרשות שינתה מדיניות - בלי להודיע"
עניין נוסף שלו נדרש המבקר הוא הפרת חובת ההגינות בדחייה על הסף של בקשות מקלט בשל שיהוי בהגשתן: "בשנת 2016 שינתה רשות האוכלוסין את מדיניותה בעניין בקשות מקלט שהוגשו באיחור והחלה לדחות על הסף בקשות כאלה, זאת בלי שיידעה על כך את אוכלוסיית הזרים. בתוך כחודשיים דחתה הרשות על הסף 1,620 בקשות מקלט של זרים שאינם בני הרחקה, מכיוון שהוגשו לאחר שחלפה שנה מיום שנכנסו לישראל. נראה שרשות האוכלוסין הפרה את חובתה לנהוג בהגינות בנוגע לשינוי המדיניות בעניין בקשות של זרים שאינם בני הרחקה שהוגשו באיחור. הרשות שינתה את המדיניות בפתאומיות ובלי ליידע על כך את הזרים, אף שלשינוי המדיניות יש השפעה על זכויותיהם הבסיסיות. לשינוי המדיניות יש השפעה גם על יישומה של אמנת הפליטים".
דוח המבקר קובע כי "על הרשות לקבוע לוח זמנים לכל שלב בהליך הטיפול בבקשות מקלט ולעקוב אחר ההליך. באופן זה תוכל הרשות לעמוד על הסיבות להתארכות משך הטיפול, לאתר צווארי בקבוק הגורמים לעיכוב בטיפול ולנקוט את הפעולות הנדרשות לשיפור המצב".
"רשות האוכלוסין המשיכה ליישם את הסדר אי-האכיפה באופן המערים קשיים על זרים"
דו"ח המבקר עסק גם בנושא הטיפול בזרים שאינם בני הרחקה מישראל. המבקר עמד בדו"ח שלו על עמימות הסדר אי-האכיפה וציין כי "כל עוד הסדר זה ממשיך להתקיים, על רשות האוכלוסין לפעול לאלתר להסרת הקשיים והעמימות באופן יישומו. גובר הצורך במדיניות ממשלתית כוללת לגבי הזרים בישראל, שעליה יוכלו משרדי הממשלה להתבסס בטיפולם בתחום זה".
עוד נכתב כי "הצורך בגיבוש מדיניות כאמור מתעצם בשל התמשכות המדיניות של אי-האכיפה, ההחלטה על סגירת מתקן השהייה חולות וההערכה לגבי מספר הזרים שיורחקו למדינה שלישית בכל חודש, המלמדים כי עשרות אלפי זרים שהמדינה לא תדרוש את יציאתם מישראל, צפויים לשהות בה שנים נוספות".
המבקר הבהיר כי "גם לאחר פרסום הדו”ח הקודם, המשיכה רשות האוכלוסין ליישם את הסדר אי-האכיפה באופן המערים מגוון קשיים על זרים ועל מעסיקים פוטנציאליים: רישיון הישיבה שמנפיקה רשות האוכלוסין לזרים שאינם בני הרחקה מנוסח בלשון עמומה, ועקב כך גם לזרים שהאיסור על העסקתם אינו אמור להיאכף, אין מעמד ברור או מסמך המאשר כי מותר להעסיקם.
"באופן הניסוח באתר המרשתת של הרשות יש כדי לשמר את חוסר הבהירות של המידע המוצג למעסיקים פוטנציאליים; מסע ההסברה של הרשות משמר את העמימות בדבר חוקיות ההעסקה של זרים שאינם בני הרחקה, מאחר שגם בו לא מובהר כי קיימת מדיניות אי-אכיפה של איסור העסקתם של זרים כאמור. כל אלה עלולים להקשות על זרים שאינם בני הרחקה למצוא עבודה כדי להתקיים בכבוד".
רשות האוכלוסין: הליקויים תוקנו
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה לדוח: ״הליקויים שהועלו בדו״ח נכונים לתקופה שלפני כשנה ומאז חלו שינויים משמעותיים. הרשות עוקבת ובוחנת באופן שוטף את בקשות המקלט המוגשות, במטרה לאתר עיכובים, צרכים הדורשים התייחסות וסוגיות נקודתיות במטרה לטפל ולשפר. בשנים האחרונות ננקטו צעדים לשיפור ולייעול העבודה בתחום מבקשי המקלט, לרבות הוספת ועדה הממליצה לשר בנושא מתן מעמד לפליטים, גיבוש תכנית פעולה למתן מענה למבקשי המקלט יוצאי דרפור, שלוחה נוספת של יחידת הטיפול בבקשות למקלט בבני ברק ובכך הוקטנו משמעותית העומס וזמני ההמתנה".
הרשות טוענת עוד כי "פותחה מערכת ממוחשבת לניהול תורים, נקלטו 20 עובדים חדשים הנמצאים ובמהלך השנה האחרונה הופעל נוהל מקוצר לטיפול בבקשות למקלט מנתיני אוקריאנה וגיאורגיה ומספר הבקשות קטן משמעותית מאלפים רבים לעשרות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו