דרושה תשתית אופניים מתאימה // צילום: דודו גרינשפן

מכירות האופניים החשמליים במגמת ירידה

מבדיקת הנתונים עולה שקיימת עלייה משמעותית בביקוש לקסדות מאז התאונה שבה נהרג ארי נשר ז"ל • למרות זאת, רוב הרוכבים עדיין לא חובשים קסדות

שינוי מגמה? מבדיקה שערך אתר "זאפ", נמצאו עלייה ברכישת קסדות וירידה בביקושים לאופניים לקראת יום כיפור. זאת על רקע נתוני דו"ח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי שליש מרוכבי האופניים החשמליים הם מתחת לגיל 18, רובם אינם חובשים קסדה ולכן חשופים לפגיעה קטלנית בכביש. 

לפי האתר, שנת 2018 מציגה גידול של 120% בביקוש לקסדות לקראת יום כיפור לעומת גידול של 40% בשנת 2017. כמו כן עולה שהתאונה של ארי נשר ז"ל החזירה את הנושא למודעות. השנה יש כבר גידול קבוע של 40% בביקושים לקסדות מהממוצע היומי. ב-2017 יש גידול של 80% בביקושים לאופנים לקראת יום כיפור, אך השנה מאז התאונה של ארי נשר ז"ל, יש צניחה של 25% בביקושים.

2,185 פצועים בתאונות אופניים חשמליים

בשני פרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים דו"ח מחקר מיוחד המציג נתונים, גורמי סיכון, התנהגויות ואמצעים להתמודדות עם התופעה, נכון לאוקטובר 2018. 16 בני אדם נהרגו עד כה מתחילת השנה בתאונות במעורבות אופניים חשמליים. לא פחות מ-2,185 בני אדם נפצעו בשנה שעברה, כ-250 מהם באורח קשה. בהשוואה ל-2016, מדובר בעליה של  כ-250% במספר הנפגעים וכ-800% יותר מאשר ב2015.

מידי שנה נהרגים יותר רוכבים מתחת לגיל 16, הגיל המותר לרכיבה. עוד סיכון הוא רכיבה תחת השפעת אלכוהול ואי ציות לחוקי התנועה. לפי המחקר, בקיץ ישנה עלייה של מספר הנפגעים כי יש יותר רוכבים בשל מזג האויר. סיכון נוסף הוא הרכיבה על הכביש בעירוב עם כלי רכב. הסכנה בכביש מעורב כלי רכב היא נראות, מהירות וחוסר יציבות מובנה.

88% מרוכבי האופניים החשמליים לא חבשו קסדה

המחקר קבע מתצפית ב-50 צמתים ב-11 ישובים כי 88% מהרוכבים לא חבשו קסדה, 66% מהרוכבים רכבו בכביש עם עומס כלי רכב, 72% מהם לא עלו על המדרכה למרות הקונפליקט עם כלי רכב ומחצית מהם היו מעורבים בתקרית עם הולך רגל כשרכבו על המדרכה. עוד נמצא  ש-19% עברו ברמזור אדום, ו-30% מהם לא עצרו לפני מעבר הולכי רגל, ככל הנראה בהיעדר תשתיות מתאימות בצמתים. ב-10% מהמקרים הרוכב נסע נגד כיוון התנועה, וב-13% מהמקרים הרוכבים עלו על המדרכה בפתאומיות מהכביש.

מהמחקר עולה כי אופניים חשמליים ודומיהם משמשים לאותם יעדי נסיעות של אמצעי תחבורה רגילים. כשליש מרוכבי האופניים החשמליים הן נערים עד גיל 18. מצב שמחייב הדרכה, הסבר ואכיפה של הרשויות. נתון אחר הוא שמרבית הרוכבים לא חובשים קסדות. עם זאת, לא זוהו מהירויות נסיעה חריגות בקרב רוכבי האופניים החשמליים. 

המסקנות העיקריות הן שהסדרת שבילי אופניים מוסדרים הינה הפתרון הרצוי. בנוסף, כדאי להסדיר מעברי חצייה ייעודיים לרוכבי אופניים. כלומר לבנות תשתית נפרדת לתנועת הולכי רגל ולתנועת רוכבי אופניים בעיר הכוללת תאורה, הסדרת תנועת אופניים בצמתים, הוספת שבילים לרכיבה על חשבון צמצום השטח המיועד לרכב מנועי. קסדות כאמצעי מיגון לרוכב. אכיפה של תקנות התעבורה והגברת אכיפה בנושא חבישת קסדה." 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...