מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) את דו"ח הנציב לתלונות ציבור, שבמרכזו עלייה משמעותית בתלונות המוצדקות שנבדקו כנגד דואר ישראל ומשרד הבריאות. בדואר ישראל מדובר על עלייה של פי שניים ובמשרד הבריאות עלייה של פי שלושה ביחס לשנה שעברה. הכנסת תקיים לראשונה את "יום נציב תלונות הציבור" ותדון במשמעויות הדו"ח.
בשנת 2019 התקבלו בנציבות תלונות הציבור 14,263 מכתבי תלונה. ארבעת הגופים שעליהם התקבלו מספר התלונות הרב ביותר הם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הבריאות, המוסד לביטוח לאומי וחברת דואר ישראל. אך אם מסתכלים על העשור האחרון, מספר התלונות שהוגשו כנגד הביטוח הלאומי דווקא ירד ב-42% וכנגד משטרת ישראל ב-23%. עוד מספר הדוח כי בשלוש שנים האחרונות מספר מכתבי התלונה על משרד התחבורה גדל פי 1.8, התלונות כנגד משרד הבריאות גדלו פי 2.4 ומספר התלונות על דואר ישראל דווקא קטן ב-21%.
משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור
בסך הכל בשנת 2019 35.2% מהתלונות שנבדקו נמצאו מוצדקות כשדואר ישראל ממשיך לככב עם 73.5% תלונות מוצדקות, משרד הבריאות עם 69.2%, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים עם 53.4%, משרד התחבורה עם 42.6%, רשות המיסים עם 41% ומשרד החינוך עם 38.2% תלונות מוצדקות.
מפילוח הנתונים עולה כי מספר המתלוננים לעשרת אלפים תושבים הגדול ביותר הוא במחוזות דרום ותל אביב, והקטן ביותר במחוזות צפון וחיפה.
עוד בנושא:
דוח המבקר: התנהלות מדאיגה של המשטרה ושב"ס
הדוחות מציגים גירעון חשבונאי מצטבר של קרוב ל-2 טריליון שקלים
תאגיד "כאן": גיוס משפיל ולא מקצועי של מועמדים לעבודה
כאוס במשרד החוץ: התקציב קוצץ והפעילות הוקפאה
בסך הכל הוגשו בשנה החולפת 57 תלונות מצד עובדים שטענו שהממונים עליהם מתנכלים להם משום שחשפו מעשי שחיתות. מתוכם 31% קיבלו סעדים שונים ושלושה קיבלו צווי הגנה קבועים.
נראה כי בעשור האחרון הציבור מעדיף לעשות שימוש באמצעים דיגיטליים להגשת התלונות ופחות באמצעות הדואר, וכיום כ-70% מהתלונות מתקבלות באופן מקוון.

נתון מעניין נוסף שעולה מהדו"ח היא מעורבות של ילדים בהגשת התלונות מקיצור שבוע הלימודים ועד למחזור בקבוקים. כך למשל במקרה אחר, ילדה בת 9 תושבת המועצה המקומית "עומר", התלוננה על כך שאין היא יכולה למחזר בקבוקי זכוכית סמוך לביתה בסניף השופרסל המקומי והיא נאלצת לנסוע לבאר שבע. בעקבות התערבות הנציבות הדבר תוקן. במקרה אחר, שלושה ילדים מהצפון פנו לנציבות בבקשה לבטל את שעות האפס בבתי הספר שלהם דבר שהביא, בסופו של דבר, לביטול אותם שעות באחד מבתי הספר.
22% מהתלונות שהתקבלו בנציבות בשנת 2019 עסקו ברשויות המקומיות. כך למשל תושב ירושלים נדרש לשלם חשבונות מים עבור 12 דירות שאינן שלו. מתלונת הנציבות התברר כי מדובר בדירות בבניין שעבר הריסה ובניה מחדש וכי במקום לרשום בו את מספר תעודת הזהות של בעל ההיתר נרשם מספר תעודת הזהות של המתלונן, ששמו דומה לשמו של בעל ההיתר. לאור כך חברת הגיחון מחקה את חובות הדירות על שמו וציינה כי בעקבות המקרה היא תשנה את נהלה כך שיאומתו על ידיה פרטי הצרכן.
ביוזמת יו"ר הכנסת יריב לוין ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן, יתקיים היום לראשונה יום נציב תלונות הציבור בכנסת. כחלק מיום זה יתקיים דיון בממצעי הדוח בוועדה לביקורת המדינה, יתקיים היום לראשונה יום נציב תלונות הציבור בכנסת. כחלק מיום זה יתקיים דיון בממצאי הדוח בוועדה לביקורת המדינה.
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן: "ככל שיותר אנשים יידעו על הכלי החשוב הזה וישתמשו בשירותי הנציבות, כך נוכל לסייע לרבים נוספים. הגופים שבעניינם ישנו מספר רב של תלונות ו/או עלייה לאורך השנים, ראוי כי יבצעו בדק בית ויקדישו תשומת לב להפקת לקחים בעניין, ואנו נוסיף לעקוב. במסגרת הגברת המודעות לנציבות ולפועלה, היום יתקיים לראשונה יום נציב תלונות הציבור בכנסת, ואני מברך על כך".