המפכ"ל משיב ליועמ"שית: "לא מוכרת לי החובה בדין להיוועץ איתך טרם מינוי קצין בכיר"

רב ניצב דני לוי שיגר ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה מכתב לאחר שזו ביקשה להקפיא את הדחת תת ניצב אלעזר כהנא מתפקידו כיועמ"ש • לוי כותב במכתבו, כי התערבות היועמ"שית "משמעה הפקעה, הלכה למעשה, של סמכות הארגון אשר בראשותי"

מתיחות. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ומפכ"ל המשטרה רב ניצב דני לוי. צילום: יהודה בן יתח

מפכ"ל משטרת ישראל, רב ניצב דני לוי, שיגר היום (רביעי) מכתב תשובה ליועצת המשפטית של הממשלה בעניין סיום תפקידו של היועץ המשפטי של המשטרה תת ניצב אלעזר כהנא ומינויו לתפקיד ראש חטיבת התביעות. זאת לאחר שהיועמ"שית גלי בהרב מיארה ביקשה להקפיא את החלטתו.

"ברצוני להבהיר, כי בניגוד מוחלט לאמור במכתבך", כותב לוי לבהרב-מיארה, "מינוי היועץ המשפטי של משטרת ישראל לתפקיד ראש חטיבת התביעות, בוצע בהליך סדור ומקצועי, בהתאם לנהלים המקובלים במשטרת ישראל ובמסגרת גאנט סדור לתפקידי רוחב בדרגת תת-ניצב. המינוי האמור, שהומלץ על ידי, התקבל במהלך דיון שיבוצים, בהשתתפות כלל חברי סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, במסגרתו הוסכם פה אחד, כי המינוי הינו ראוי ביותר".

כאמור, זמן קצר לאחר הפרסום על מינויו של כהנא לתפקיד אחר, הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, כי היא מקפיאה את ההחלטה. "התקבלה בהליך בזק להדיח את היועץ המשפטי של משטרת ישראל, האמון על הטיפול בהיבטים כמו המחאות המתקיימות ברחבי הארץ ונושא טוהר המידות והמינויים במשטרה, מוקפאת", כתבה בהרב מיארה.

בלשכת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מתחו בעבר ביקורת על כהנא, בין היתר בעקבות עמדתו לפיה החלטת השר לקדם לדרגת סגן ניצב את רפ"ק מאיר סויסה - מנוגדת לדין.

המפכ"ל: זו לא הדחה

"אוסיף ואומר כי הופתעתי לקרוא בתקשורת וברשתות החברתיות, כי יועמ"ש המשטרה "הודח" על ידי, חרף העובדה שבשיחתנו, בסמוך לסיום דיון השיבוצים שהתקיים ביום 22.10.24 הבהרתי באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי אין מדובר בהדחה, אלא במינוי שנעשה כדין ובכפוף לנהלי המשטרה והנחיות אגף משאבי אנוש".

"לא למותר לציין כי עם כניסתי לתפקיד המפקח הכללי, הובאו בפניי רשימות כלל הקצינים בדרגת נצ"מ-תנ"צ, אשר תחת פיקודי הישיר, ובמסגרת דיון תנועות בעניינם, החלטתי כי יועמ"ש המשטרה, המכהן בתפקידו למעלה משנתיים, ינותב לתפקיד רוחב ו/או נשאר בתפקידו. עובר לקיומו של דיון השיבוצים, ולאור הודעתו של ראש חטיבת התביעות הנוכחי על פרישתו, זימנתי אליי את יועמ"ש המשטרה ועדכנתי אותו על כוונתי להמליץ על מינויו לתפקיד ראש חטיבת התביעות, מינוי שעתיד להיכנס לתוקפו בחודש פברואר .2025 בשיחה זו הדגשתי את חשיבות התפקיד ואת התרומה המשמעותית שלו לתפקיד זה. החלטה זו נבעה משיקול מקצועי רחב היקף, ומראיית טובת הארגון והכישורים המתאימים הנדרשים לתפקיד".

תת ניצב אלעזר כהנא. במוקד הפרשה, צילום: אורן בן חקון

"משטרת ישראל מכירה ברצון הקצינים הבכירים ופועלת ככל הניתן לקחת בחשבון את העדפותיהם בנוגע לשיבוצים ולמינויים. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם האינטרסים הארגוניים הרחבים גוברים על העדפות הקצינים, והחלטות אלה מתקבלות בצורה עניינית, תוך בחינת כלל השיקולים הרלוונטיים".

"בכל הכבוד, לא מוכרת לי חובה בדין להיוועץ עם היועצת המשפטית לממשלה, טרם מינוי קצין בכיר בארגון לתפקיד רוחב, וודאי טרם דיון ספ"כ המשטרה, המכיר היטב את מפת הצרכים הארגוניים. גם לו היה נוהג כאמור, הרי שאינו חל במקרה הנדון, לאור כך שאין המדובר במינוי היועץ המשפטי למשטרה, אלא בוויסות לתפקיד רוחב, כראש חטיבת התביעות, שהינו תפקיד משפטי מקצועי".

"בקשתך כאמור, משמעה הפקעה, הלכה למעשה, של סמכות ספ"כ הארגון אשר בראשותי, לבחון ולהמליץ בפני השר לביטחון לאומי על מינויים ושיבוצים בכירים ומעבירה אותם לידי גורם חיצוני, שאינו מצוי בצרכים של ארגון ביטחוני, בוודאי בעת מלחמה, וזאת כאמור, ללא עיגון בדין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר