העתירה על מחדלי 7 באוקטובר: מבקר המדינה דרש דיון חסוי

בבקשתו, טען מתניהו אנגלמן כי קיימת "חשיבות יתרה" לדיון החסוי מבחינת האינטרס הציבורי, וכי הוא מתכוון להופיע אישית בפני בית המשפט בחלק זה של הדיון • נכון לשעה זו, אנגלמן צפוי לוותר על הצהרתו • עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "אנו מתנגדים נחרצות לניסיון להסתיר מהציבור את הדיון החשוב הזה"

בית המשפט העליון. צילום: אוליבייה פיטוסי

מבקר המדינה הגיש היום (שני), בקשה דחופה לבית המשפט העליון, בדרישה לקיים את הצהרתו בדלתיים סגורות במסגרת הדיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ביקורת אירועי 7 באוקטובר. הבקשה הוגשה לקראת הדיון שעסק בבקשת המבקר לביטול צו הביניים שהקפיא את הליכי הביקורת. לאחר שבקשתו לא התקבלה, אנגלמן ויתר על ההצהרה. דיון נוסף נקבע לעוד שבועיים, אך כרגע הצו נותר בעינו.

מחבלים חודרים לישראל ב-7 באוקטובר, צילום: רויטרס

עו״ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר ל"ישראל היום" ביציאה מהדיון: "השופטים מנסים לשכנע את הצדדים לדבר, מהותית לא קרה כלום כיוון שצו הביניים נותר בעינו - שזה מה שהיה לי חשוב בסופו של דבר. ביקשנו לקדם את התיק מבחינה דיונית, כך שייצאו צווים על תנאי במטרה שנטל השכנוע יעבור אליהם. אנחנו מחכים שיגיעו להבנות מה אפשר לבקר ומה אי אפשר לבקר, ודעתי היא שמה שהיה הוא שיהיה. אם שמונה חודשים הם לא הצליחו להגיע להבנות, הם בטח לא יצליחו להגיע כעת.

"המבקר, שהתעורר משנת הדובים שישן במשך ארבע שנים, לא ייצא עם תאוותו בידו. אותו מבקר שסגר את המחלקה למלחמה בשחיתות, אותו מבקר שלא הוציא צו הגנה אחד לחושף שחיתות - פתאום נורא חשוב לו עכשיו לחקור". לשאלה האם הוא אופטימי, השיב בחיוך כי "אני תמיד אופטימי".

עו"ד אליעד שרגא. "תמיד אופטימי", צילום: אוליבייה פיטוסי

בבקשתו, טען מבקר המדינה כי קיימת "חשיבות יתרה" לדיון החסוי מבחינת האינטרס הציבורי, וכי הוא מתכוון להופיע אישית בפני בית המשפט בחלק זה של הדיון. המבקר מדגיש את "ההיקף הצפוי של הנושאים בדיון החסוי" וטוען כי חשיבות ליבונם היא "מן המעלה הראשונה".

הבקשה הוגשה בשעת בוקר מאוחרת, לטענת המבקר בשל "העיתוי המאוחר של הגשת תגובת משיבים מס' 2-6", המייצגים את עמדת צה"ל, השב"כ וגורמי הביטחון האחרים.

המחבלים שחדרו לשדרות על טנדר ב-7 באוקטובר, צילום: שימוש לפי סעיף 27א'

הדיון היום צפוי להיות מכריע בשאלת המשך הביקורת על אירועי 7 באוקטובר והמלחמה המתמשכת, כאשר מצד אחד עומדת דרישת המבקר להמשיך בביקורת, ומנגד עמדת מערכת הביטחון וארגוני החברה האזרחית הקוראים להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "אנו מתנגדים נחרצות לניסיון להסתיר מהציבור את הדיון החשוב הזה. הניסיון לקיים דיון חסוי בפתיחת הישיבה מעלה חשש כבד לפגיעה בשקיפות ובזכות הציבור לדעת. אנו קוראים לבית המשפט לדחות את הבקשה ולהבטיח שהדיון יתנהל בפומבי ככל האפשר, כפי שמתחייב בסוגיה כה חשובה לציבור הישראלי."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר