בג"ץ ללוין: יש לכנס את הוועדה למינוי שופטים שתבחר נשיא לביהמ"ש העליון - או שנחייב אותך

בית המשפט העליון קרא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - או שיינתן פסק דין בנושא בתחילת ספטמבר • השופטים טענו כי נתנו לשר המשפטים זמן להגיע לפשרה שלא צלחה • סביבת לוין בתגובה: "משתלטים על הוועדה לגמרי ומוכיחים כמה הרפורמה צודקת" • השר קרעי: "זו התגלמות העריצות המשפטית, המנוגדת לכל ערך דמוקרטי עליו הם נשענים"

השופט אלרון ושר המשפטים יריב לוין. צילום: אורן בן חקון

בתשובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, בית המשפט העליון קרא היום (שלישי) לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - או שיינתן פסק דין בנושא בתחילת ספטמבר. השופטים ציינו כי דרוש רוב רגיל בוועדה לכינוס נשיא לעליון, וכי נתנו לשר המשפטים יריב לוין זמן להגיע לפשרה שלא צלחה.

המכתב שנשלח: "לבקשתו של שר המשפטים, מר יריב לוין, עיכבנו את מתן ההכרעה בתיק זה לתקופה משמעותית, על מנת לאפשר לו למצות את המאמצים להגשים את חזונו המבורך להביא למינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון על בסיס הסכמה רחבה בקרב חברי הוועדה למינוי שופטים".

"עתה מהשהוברר כי הדבר אינו מסתייע, ברור וגלוי כי אין מנוס מפניה למנגנון קבלת ההחלטות הקבוע בסעיף 7 לחוק בתי המשפט בעניין הצעת הוועדה לבחירת שופטים על מינוי נשיא ושטפטים לבית המשפט העליון: קבלת החלטת רוב על ידי הוועדה למינוי שופטים - רוב רגיל ביחס למינוי נשיא בית המשפט העליון: רוב מיוחד לעניין מינוי שופטים לבית המשפט העליון".

"מוכיחים כמה הרפורמה צודקת", צילום: אלכס קולומויסקי

"מתוך כבוד לשר הממונה על מערכת המשפט וביודענו כי ערכי שלטון החוק וטובת מערכת המשפט הישראלית עומדים לנגד עיניו, אני מביעים תקווה כי הוא יפעל בימים הקרובים על מנת להוציא תובנה זו מהכוח אל הפועל, באמצעות השימוש בסמכות הנתונה לו בסעיף 7 (א) לחוק בלי המשפט להניע את מנגנון קבלת ההחלטות הנ"ל".

"החלטה צפויה, מסרבים לקבל כל מי שלא משלהם"

סביבת לוין בתגובה: "ההחלטה צפויה, בניגוד עניינים ובחוסר סמכות. הם השופטים של עצמם. למעשה משתלטים על הוועדה לגמרי, מסרבים לקבל כל מי שלא משלהם ורק מוכיחים כמה הרפורמה צודקת".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "שר המשפטים יריב לוין הודיע היום שמבחינתו נגמרה המלחמה והוא חוזר להפיכה המשטרית ולניסיון למחוק את הדמוקרטיה הישראלית. ‏הוועדה למינוי שופטים תכונס עם יריב לוין או בלעדיו".

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער: "פיצוץ השיח להסכמות לבחירת שופטים בבית המשפט העליון הוא מצער בעיני. ‏בחודשי המלחמה הגיעו שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון בפועל לפשרות ולהסכמות סביב איוש משרות שיפוט בערכאות הנמוכות יותר. זה היה נכון עבור שניהם, אבל חשוב מכך - זה היה גם הדבר הרצוי למערכת כולה. זה נכון תמיד, אבל בפרט בעת שישראל מצויה במלחמה קיומית".

השרה אורית סטרוק: "החלטת בג"צ לרמוס את הדמוקרטיה, ולאיים על שר המשפטים ("מתוך כבוד") בשוד סמכויותיו, אם לא יוותר עליהן בעצמו, היא שיא חדש של שכרון כח. והכל בגלל סרבנות השופטים להמשך מינויים בהסכמה, כפי שעשינו בהצלחה עד עכשיו. אגב, אין שום בעיה תיפקודית בכהונה כמ"מ. ע"ע פוגלמן שתכף משלים שנה בתפקיד".

שר התקשורת, שלמה קרעי: "עלינו להיות חזקים ונחושים מול ניסיון ההשתלטות העוין של הבלתי נבחרים על הדמוקרטיה והחוק הישראליים. זו התגלמות העריצות המשפטית, המנוגדת לכל ערך דמוקרטי עליו הם נשענים לכאורה בהפעלת האקטיביזם המשפטי. שיא האוליגרכיה המשפטית. זה לא משפט - זו הפיכה!"

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר: "שר המשפטים מוביל את מדינת ישראל למשבר חוקתי וחברתי חסר תקדים. אם לא יבלום - ההשלכות והאחריות לתוצאות ההרסניות יהיו עליו לדורות. נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים לא יכנעו לאיומים. אני סמוך ובטוח שכך יפעלו גם שופטי בית המשפט העליון, שאותם הכניס לוין בכוונת מכוון לסד לחצים, על גבול הבלתי אפשרי. החוק ופסיקת בית המשפט (והשכל הישר) מחייבים כינוס הוועדה ובחירת נשיא לבית המשפט העליון וכך יהיה".

הפשרה של לוין נדחתה

רוב חברי הוועדה תומכים בשיטה לפיה הנשיא הבא של בית המשפט העליון אמור להיות השופט יצחק עמית. לוין מתנגד לשיטה זו ורוצה למנות את השופט יוסף אלרון לתפקיד הנשיא. ניסיונותיו של לוין להגיע לפשרה בנושא לא זכו לתמיכתו של ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן.

השופט יצחק עמית. הנשיא הבא של בית המשפט העליון?, צילום: אורן בן חקון

לוין הציע אתמול פשרה לפיה השופט יוסף אלרון יכהן בתפקיד שנה, עד לפרישתו בספטמבר 2025. השופט פוגלמן, השיב דחה את ההצעה: "שיטת הסניוריטי נועדה להגן על העצמאות השיפוטית ולמנוע פוליטיזציה של שופטי בית המשפט העליון ונשיאיו. עמדתנו היא שאין הצדקה לסטות ממנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר