עתירה לבג"ץ: מ"מ נשיא העליון חורג מסמכות וחוסם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים

עתירת ארגון לביא הוגשה על רקע העובדה שמאז סיום כהונתו של הנציב היוצא, השופט בדימוס אורי שהם, בתחילת חודש מאי, לא מונה נציב חדש לתפקיד • לטענת הארגון, הסיבה לכך טמונה בדרישתו של מ"מ הנשיא כי ימונה לתפקיד אך ורק מי שכיהן כשופט בבית המשפט העליון, תנאי סף נוקשה שכלל לא נקבע בחוק

שופט העליון, ממלא מקום הנשיא, עוזי פוגלמן. צילום: נעם ריבקין

ארגון לביא הגיש היום (חמישי) עתירה לבג"ץ נגד מ"מ נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ושר המשפטים יריב לוין, בדרישה למנות באופן מיידי נציב תלונות ציבור על שופטים. העתירה מאשימה את פוגלמן בחריגה בוטה מסמכות ובקבלת החלטות בלתי סבירות באופן קיצוני.

השופט פוגלמן אומר כי ייתכן ויש לאפשר אימוץ ילדים במשפחות להט"ב (02.08.23) // דוברות הרשות השופטת

עתירת לביא הוגשה על רקע העובדה שמאז סיום כהונתו של הנציב היוצא, השופט בדימוס אורי שהם, בתחילת חודש מאי, לא מונה נציב חדש לתפקיד. לטענת הארגון, הסיבה לאי מינוי הנציב טמונה בדרישתו של מ"מ הנשיא כי ימונה לתפקיד אך ורק מי שכיהן כשופט בבית המשפט העליון, תנאי סף נוקשה שכלל לא נקבע בחוק.

לגישת "לביא" מדובר בדרישה חסרת בסיס ותוקף המנוגדת לכוונת המחוקק המקורית, שביקש בשעתו להימנע דווקא ממינוי שופט בדימוס על מנת להבטיח את עצמאותו ואי-תלותו של הנציב. לפיכך, נדרש השופט פוגלמן לבחון באופן ענייני את כל המועמדים הכשירים שמציע שר המשפטים, גם אם לא מדובר בשופטי עליון לשעבר.

השופט בדימוס אורי שוהם (ארכיון), צילום: מרק ישראל סלם

לטענת העותרים, מ"מ הנשיא פוגלמן חורג מסמכותו כאשר הוא דורש כי רק שופט עליון בדימוס ימונה לתפקיד. עו"ד בם טוען בעתירה כי "דרישה זו מנוגדת לכוונת המחוקק ולהיסטוריה החקיקתית של החוק, שביקש דווקא להרחיב את מעגל המועמדים הפוטנציאליים".

העתירה מדגישה כי "צמצום קיצוני של מספר המועמדים הפוטנציאליים הופך את משימת מינוי הנציב לבלתי אפשרית ומסכל את האפשרות למנות נציב בטווח הזמן הנראה לעין". עוד נטען, כי "עמדה הדורשת כי יתמנה דווקא מי שכיהן כשופט בית המשפט העליון מונעת אפשרות של מינוי, וחורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות".

לוין. העתירה הוגשה גם כנגדו (ארכיון), צילום: מארק ישראל סלם

העותרים מציינים כי כפי שציין הנציב היוצא, השופט בדימוס אורי שהם, "בעצם העובדה שלא מונה נציב חדש לתלונות הציבור על שופטים אני גם מוצא פגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט". עוד מצוטטים דבריו של השופט שהם, כי אי מינוי הנציב פוגע פגיעה של ממש בציבור.

עוד נטען כי "מ"מ הנשיא אינו רשאי להחזיר בדלת האחורית, על ידי שימוש בשיקול דעתו המנהלי, תנאי סף אשר המחוקק בחר במודע שלא לכלול בתנאי כשירות לתפקיד".

דיון בבג"ץ (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

העותרים קוראים לבית המשפט להורות למ"מ הנשיא פוגלמן ולשר המשפטים לוין לפעול למינוי נציב בהקדם, מתוך מאגר המועמדים הרחב שקבע החוק. 

העתירה מדגישה את חשיבות תפקיד הנציב ואת הצורך הדחוף במינויו: "חרף החשיבות הרבה שבאיוש תפקיד זה, המהווה בפועל כתובת בלעדית לתלונות על התנהלות שופטים בניהול המשפט על ידם ובהקשרי אתיקה, התפקיד עומד מיותם ולא מונה נציב חדש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר