ישיבת הוועדה לבחירת שופטים. צילום: .

"חשש לאי־סדרים": ההסתדרות נגד חברת הוועדה לבחירת שופטים

הארגון שלח מכתב ליו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר • הטענה: מינה את חברת הוועדה עו"ד יונית קלמנוביץ' לתפקיד בלשכה עצמה, ללא מכרז ובשכר חריג • הלשכה בתגובה: קלמנוביץ' נמצאת בתפקיד באופן זמני בלבד

"חשש לאי־סדרים בהעסקת עובדים בלשכת עורכי הדין", כך נכתב בכותרת מכתב ששלחה ההסתדרות ללשכה, ובו טענות כלפי העסקתה של חברת הוועדה לבחירת שופטים, עו"ד יונית קלמנוביץ', בלשכת עורכי הדין. לפי ההסתדרות, הלשכה מינתה את קלמנוביץ' למנהלת מחלקה חדשה שבכר הקים, המחלקה הבינלאומית, ללא מכרז ובשכר חריג לעומת המנהלים האחרים, על אף שזו שנתה הראשונה בתפקיד. ההסתדרות דורשת לדעת האם קיים קשר בין תפקידה של קלמנוביץ' בלשכה לבין זה שבוועדה לבחירת שופטים.

"הגיע לידינו מידע מאת ועד העובדים הארצי, לפיו קיים חשש לבעיה בהעסקתם של מספר עובדים בלשכת עורכי הדין בישראל", כך נפתח המכתב. בהמשכו נכתב: "עו"ד יונית קלמנוביץ' התקבלה כמנהלת המחלקה הבינלאומית בלשכת עורכי הדין ללא קיום הליך מכרז, וזאת בניגוד לאמור בהסכם הקיבוצי, וזכתה לשכר הגבוה ביותר בטווח השכר הקבוע בהסכם מהיום הראשון בתפקיד".

ישיבת הוועדה לבחירת שופטים, צילום: .

עצמאות בסכנת פגיעה

לפי ההסכם הקיבוצי היה על הלשכה לערוך מכרז מסודר לפני כניסתה של קלמנוביץ' לתפקיד, אך הדבר לא נעשה. כמו כן ההסכם קובע דרגות שכר, ולטענת ההסתדרות קלמנוביץ' הוקפצה אל דרגת השכר המרבית מיומה הראשון בתפקיד. לפי תגובת לשכת עורכי הדין, קלמנוביץ' נבחרה באופן זמני, אולם היא נכנסה לתפקידה באוקטובר 2023, לפני 8 חודשים.

ההסתדרות דורשת מהלשכה הבהרות: "האם השתתפות בוועדה למינוי שופטים היא חלק מהגדרות התפקיד?". היותה של קלמנוביץ' עובדת בלשכה בשכר תחת היו"ר בכר ונציגת הוועדה לבחירת שופטים במקביל עלולה ליצור בעיה חוקית באשר לעקרון העצמאות של חברי הוועדה. חוק בתי המשפט קובע כי "חבר הוועדה יצביע על פי שיקול דעתו, ולא יהיה מחויב להחלטות הגוף שמטעמו הוא חבר בה", לכן מעולם לא מונה נציג לשכה שהוא גם עובד בשכר בה אלא עו"ד עצמאי.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עמית בכר, צילום: יוסי זליגר

היותה של קלמנוביץ' מועסקת על ידי הלשכה, בייחוד בתנאים שמציגה ההסתדרות, עלולה לפגוע ביכולתה להצביע בניגוד לעמדת הלשכה, זאת בניגוד לחוק. לפי פסיקת בג"ץ וחוות דעת הייעוץ המשפטי לממשלה, היותה במשרה זמנית מחמיר את התלות הזו. בכר מגלה מעורבות בוועדה לבחירת שופטים, וכל עוד הוא ממונה על קלמנוביץ', עצמאותה עלולה להיפגע. לפחות שלוש פעמים התבטא בכר בפומבי ובאופן חריג כלפי מועמדים ששמותיהם נידונים בוועדה: כך הודיע כי הלשכה תתמוך בשופט יצחק עמית, המועמד לנשיא ביהמ"ש העליון; הודיע שתקדם למחוזי את השופטת ג'ויה סקפה־שפירא; וכי תתנגד למינויו לשיפוט של עו"ד אריאל ארליך מ"קהלת".

בסיום, בהסתדרות דורשים מהלשכה "לקיים הליך מכרז תקין לתפקיד בהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי תוך פרסום רמת השכר לתפקיד, היקף המשרה ודרישותיה". בנוסף דורשים להעלות את שכרם של העובדים ברמתה של קלמנוביץ' לשכר המרבי בהתאם לשכר שקיבלה: "הינך מתבקש לקדם את כל העובדים בלשכה אשר ההסכם הקיבוצי חל עליהם לשכר הגבוה ביותר בטווח השכר לתפקידם".

עו״ד יונית קלמנוביץ, צילום: לשכת עורכי הדין בישראל

"פועלים על פי הנוהל"

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "לפני כשבוע החלו נציגי הנהלת הלשכה ונציגות עובדי הלשכה במו"מ לצורך חתימה על הסכם קיבוצי חדש, ובכלל זה דרישה יסודית להעלאת שכרם, במסגרתו מובאות הדרישות המוצגות.

"בתום המו"מ יהיה הסכם מכובד לשביעות רצון כל הצדדים, כאשר כל פעולות הלשכה עד כה הינן במסגרת הנחיות ההסכם הקיבוצי הקיים. בעניינה של עו"ד קלמנוביץ', זו ממלאת תפקיד זמני שבמסגרתו היא עוסקת בהסדרת היחסים הבינלאומיים של הלשכה. תפקיד שהיה לוקה באיוש והצורך בו עלה עקב אירועי 7 באוקטובר ומאמצי הלשכה לפעול למען ישראל מול לשכות עוה"ד בארצות הברית ובאירופה ולטובת המאמץ להשבת החטופים וסיוע למשפחותיהם במישור הבינלאומי.

בניין לשכת עורכי הדין, צילום: מתוך ויקיפדיה

לשכת עורכי הדין תמשיך לפעול על פי הנהלים הנדרשים, וכלל בקשות נציגות העובדים יתבררו כחלק מהמו"מ על ההסכם הקיבוצי העדכני לעובדי הלשכה".

יוער כי קודם לקלמנוביץ' תפקיד מנהל מחלקה בינלאומית לא היה מאויש משום שלא היה קיים כלל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו