אחת ולתמיד: למה השופטים בהאג חובשים פאה? בדקנו

המסורת של חבישת פאה לשופטים ועורכי דין החלה במאה ה-17 בבריטניה • מה המטרה של הפאה ומה בכל זאת קיבלנו מירושה מהבריטים?

פרופסור מלקולם שאו ראש צוות המשפט הישראלי. צילום: אי.פי

צפייה בדיונים בבית הדין בהאג על התביעה נגד ישראל שהגישה דרום אפריקה מעלה את השאלה - למה השופטים ועורכי הדין חובשים פיאות?

השופטים נכנסים לבית הדין בהאג // נטעאל בנדל

המסורת של חבישת פאה לשופטים ועורכי דין מקורה בקוד הלבוש שהיה נהוג במאה ה-17 בבריטניה. הפאות הפכו לפריט אופנה פופולרי בתקופת שלטונו של המלך צ'ארלס השני (1660-1685), במיוחד בקרב המעמדות הגבוהים של אותה תקופה.

הפאה נתפסה אז כסמל לסמכות, ומשפטנים היו חובשים את הפאות באולם בית המשפט וגם מחוצה לו כדי להראות את מעמדם וכוחם. כיום, פאות עדיין נפוצות באולמות בית המשפט בכמה מדינות, כמו בריטניה. משפטנים מאותן מדינות שמשתתפים בדיונים בהאג שומרים על המסורת שמגיעה ממדינתם וחובשים פאה גם כאשר הם בהולנד, מקום מושבו של בית הדין הבינלאומי.

שומרים על המסורת שמגיעה ממדינתם וחובשים פאה גם כאשר הם בהולנד. הדיון בהאג, השבוע, צילום: AFP

הסתרת שיערם הטבעי של המשפטנים מעודדת תחושת שוויון ואובייקטיביות. ניתן גם לומר שחבישת פאה משפרת את מראה השופטים ומסייעת להעביר את המסר שהמראה האישי שלהם לא ישפיע על תפיסת הצדק. רבים מהשופטים והפרקליטים שחובשים פאות אומרים כי כיסוי הראש מייצר תחושה של רשמיות וחגיגיות באולם בית המשפט.

במבט ראשון זה אולי נראה מגוחך, אך חבישת הפיאה דומה לגלימות השחורות של שופטים ועוד דין בישראל, שגם אותן קיבלנו בירושה מהבריטים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר