תאונות דרכים ועבירות תנועה קשות הפכו למכת מדינה. כעת מתברר כי בתי המשפט לתעבורה בישראל מתקשים לעמוד בקצב התיקים הרבים שמצטברים, ועשרות אלפי תיקי תעבורה מחכים לטיפול.
מנתונים שהגיעו ל"ישראל היום" עולה כי נכון לסוף שנת 2022, לא פחות מֽ־ֽ57,621 תיקי תעבורה ממתינים לטיפול בתי משפט השלום, יותר מכל קטגוריה אחרת של תיקים שנמצאים בבתי המשפט הללו. המצב הגרוע ביותר הוא במחוז חיפה. כמות תיקים כזו יכולה להביא, ובמקרים רבים אכן מביאה, להסדרי טיעון מקילים לנהגים עבריינים.
על פי הנתונים, 154,055 תיקי תעבורה נפתחו בשנת 2022 בבתי משפט השלום ברחבי הארץ, ו־151,490 תיקי תעבורה נסגרו באותה שנה. כאשר בוחנים את החלק היחסי של תיקי התעבורה הממתינים לטיפול משפטי או של אלה שנמצאים בתהליך, ניתן לראות כי 57.3% מכלל התיקים הממתינים הם תיקי תעבורה (יותר מאחד מכל שני תיקים) - החלק הגדול והמרכזי ביותר מבין כלל התיקים בבתי משפט השלום. לשם השוואה, בשנת 2021 מספר התיקים שהמתינו לטיפול משפטי או שהיו במהלך הטיפול נאמד ב־55,059.
לא מתגברים על העומס
המספר הגדול ביותר של תיקים שממתינים לטיפול הוא בביהמ"ש במחוז חיפה, כאשר 42,290 תיקי תעבורה נפתחו במחוז חיפה בשנת 2022 ונסגרו 41,278. אולם מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב־21,460 שזה 37% מכלל התיקים במלאי.
במחוז מרכז נפתחו 28,832 תיקי תעבורה בשנת 2022 ונסגרו 26,136, אולם מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב־8,922 - כ־15% מכלל התיקים הממתינים. מספר זהה של תיקים נפתחו במחוז דרום בשנת 2022 ונסגרו מספר גבוה יותר של תיקים בסך 30,572. אולם גם שם מספר התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב־6,062 - 11% מכלל התיקים הממתינים. במחוז תל אביב נפתחו 21,571 תיקי תעבורה בשנת 2022 ונסגרו 21,822. אך גם שם, התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד עדיין ב־6,460 שהם 11% מכלל התיקים.
18,707 תיקי תעבורה נפתחו במחוז צפון בשנת 2022 ונסגרו 19,104, אולם גם שם לא מצליחים להתגבר על העומס כאשר מספר התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב־10,194, כ־18% מכלל התיקים הממתינים.
המצב הטוב ביותר הוא במחוז ירושלים, שבו בשנת 2022 נפתחו 13,823 תיקי תעבורה ונסגרו 2,578. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב־4,835 שהם רק כ־8% מכלל התיקים הממתינים.
ההרתעה נחלשת
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בתי המשפט עמוסים באופן שעלול להביא לעסקאות טיעון מקילות, הפוגעות בהרתעה. בשל מחסור בשופטי תעבורה, לעיתים שופט עוסק בעשרות תיקים ביום. קיצור זמן ההמתנה עשוי להפחית את מספר עסקאות הטיעון המקילות שנסגרו בשל העומס, ולחזק את ההרתעה והצדק".
מהנהלת בתי המשפט נמסר: "מלאי התיקים הגבוה בחיפה נובע מכך שנפתחים במחוז כ־30% מכמות תיקי התעבורה בארץ.
הנהלת בתי המשפט מובילה מהלכים לקיצור אורך חיי התיק: קיום ימי דיונים בתקופת הפגרה ובימי שישי; גישורים פליליים בתיקי תעבורה; מזכירות יוזמת המובילה לייעול הדיונים; ימי מוקד מרוכזים; תגבור שופטים באמצעות סיוע בין מחוזות והעברת תיקים בין מחוזות. כמו כן, הנהלת בתי המשפט שותפה לקידום שתי הצעות חוק שמטרתן להקל את העומס בבתי המשפט לתעבורה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו