"ברוח ובדם נגן על אל-אקצא", כך אמר הבוקר מחוץ לאולם בית המשפט המחוזי בירושלים השייח' ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, בפתח הדיון בערעור פרקליטות מחוז ירושלים על עונשו. פסק דינו של סלאח יינתן ב-27 בחודש זה.
בקשתו של סלאח לדחות את מועד הדיון, בשל מה שהגדיר כ"חשש להתלקחות הרוחות", נדחתה על ידי בית המשפט, שביקש לקיים את הדיון בערעור הפרקליטות בעניינו כסדרו. "אנחנו לא מפחדים מהכלא", הבהיר סלאח, שהגיע לבית המשפט מלווה בחברי כנסת ערבים, בהם ראש הרשימה המשותפת איימן אודה ושותפיו אחמד טיבי וחנין זועבי. "גם אם אכנס לכלא, אמשיך בדרכי להגן על אל-אקצא", הדגיש סלאח.
הדיון בבית המשפט נערך הבוקר בערעור פרקליטות מחוז ירושלים על קולת עונשו של סלאח, לאחר שנדון על ידי שופטת בית משפט השלום בירושלים, חנה מרים לומפ, ל-11 חודשי מאסר בפועל לאחר שהורשע בעבירות של הסתה לאלימות והסתה לגזענות בעקבות דרשה שנשא בתפילות יום השישי בפברואר 2007 בירושלים.
בדיון הדגיש נציג הפרקליטות, התובע עו"ד אורי קורב, כי סלאח "ניצל את חופש הביטוי כדי להסית לאלימות תוך כדי שהוא אומר עלילות דם וחוזר על הביטוי 'דם' כשהוא מודע היטב לדבריו ומסית בצורה מחושבת".
קורב הוסיף כי "אותו המון מוסת שומע על רעיונות של אינתיפאדה והם נכנסים לליבו. כשאתה קורא לשפיכות דמים, אתה מסית אותו לשנאה יוקדת ויום אחד הם יוצאים ומתפרצים המובילים להתנהגויות כמו שאנו רואים היום".
מנגד, פרקליטו של סלאח, עו"ד אביגדור פלדמן, ציין כי דברי מרשו נאמרו במסגרת חופש הביטוי.
הפרקליטות טוענת בערעור, כי מן הראוי לקבוע במקרה זה מתחם עונש הולם שהוא גבוה בהרבה מהמתחם שקבע בית משפט השלום, ולמקום אותו בין 16 ל-42 חודשי מאסר בפועל, שכן "כוחה המזיק של הסתה גובר ככל שהדובר בכיר ומרכזי יותר, וככל שדבריו חמורים ובוטים יותר".
הפרקליטות מדגישה כי "ההתרסה וקריאת התגר של סלאח, כלפי שלטון החוק במדינת ישראל, עוברות כחוט השני בכל התנהלותו הציבורית והפרטית. כפי שעולה מהרשעותיו הקודמות, הפגיעה בביטחון המדינה ובאמונים על אכיפת החוק בה מאפיינת את התנהלותו לאורך שנים רבות".
הפרקליטות ציינה עוד כי "על בית המשפט להרים את תרומתו למלחמה הקשה והעיקשת בתופעות הקשות והמכוערות של ההסתה לגזענות וההסתה לאלימות. אין להקל ראש בשימוש לרעה שנעשה לאורך ההיסטוריה ואף כיום ביתר שאת, בשיח הציבורי ובחופש הביטוי, בכדי לעורר מדנים ואיבה בין חלקי אוכלוסייה במדינת ישראל ובכדי להביא למעשי אלימות כלפי המשתייכים לקבוצות לאומיות אתניות שונות".
הפרקליטות הדגישה את "השילוב חסר התקדים של חומרת ההתבטאות, עם היות הדובר מנהיג ציבור כה מרכזי, שפעל מתוך שיקול דעת מלא ותוך מודעות מלאה לחומרת מעשיו ולתוצאות הנובעות מהם".
חנין זועבי, שהגיעה בלווית סלאח, אמרה מחוץ לאולם כי "אנחנו קוראים למאבק נגד הכיבוש, לא באלימות אלא במסגרת החוק הבינלאומי. הוצאת התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק היא הוצאת הערבים מחוץ לחוק". ח"כ יוסף ג'בארין, ד"ר למשפטים המתמחה בזכויות אדם ובזכויות מיעוטים, הוסיף: "בזמן שראש הממשלה והממשלה כולה מסיתים נגד הציבור הערבי, הקורבן ראאד סלאח נשפט בבית המשפט. אין שום דבר אלים בפעילות התנועה האיסלאמית".
כזכור, השבוע הנחה ראש הממשלה נתניהו את השב"כ להעביר לפרקליטות המדינה את המידע המודיעיני המצוי בידיו על הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, זאת בכדי לאפשר גיבוש תשתית ראייתית אשר תאפשר את בחינת הוצאת הארגון מחוץ לחוק.
ראש הממשלה הדגיש השבוע, על רקע המאבק בגלל הטרור, כי התנועה האיסלאמית "מבעירה את השטח בטענות שקריות על המדיניות שלנו בהר הבית ועל השינוי כביכול שאנחנו רוצים לחולל בסטטוס-קוו. זה שקר מוחלט וננקוט צעדים תקיפים נגד התנועה האיסלאמית בישראל ונגד מסיתים אחרים. אף אחד לא ינקה".
כזכור, בית משפט השלום בירושלים הרשיע את השייח' סלאח בעבירה של הסתה לאלימות וזיכה אותו מעבירה של הסתה לגזענות. ב-4 במארס 2014, גזר עליו ביהמ"ש 8 חודשי מאסר בפועל ו-8 חודשי מאסר על תנאי.
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את ערעור המדינה, הרשיע את סלאח גם בעבירה של הסתה לגזענות, והחזיר את הדיון לבית משפט השלום, כדי שזה יגזור מחדש את דינו של על שתי העבירות בהן הורשע.
כתב האישום עסק בדרשה שנשא השייח' סלאח ב-16 בפברואר 2007, בשכונת ואדי ג'וז במזרח ירושלים, במסגרת תפילות יום השישי ובפני מאות מתפללים וכלי תקשורת רבים. דברי השייח' סלאח כללו התבטאויות קשות כנגד השלטון הישראלי וכוחות הביטחון, אשר שיאן בקריאה ברורה לעולם המוסלמי לפתוח באינתיפאדה אלימה לשחרור ירושלים ומסגד אל-אקצא.
לאורך כל אותה דרשה השתמש השייח' סלאח במילה "דם" בהקשרים רבים, כשהוא מייחס לשלטון הישראלי ולכוחות הביטחון ביצוע מעשי טרור ורצח בחפים מפשע. בגין השימוש ב"אלמנט הדם" בדרשת השייח' סלאח, ייחסה לו המדינה עבירה של הסתה לגזענות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו