אלף שקל במזומן לסרטון תעמולה: עזתית בת שש "גויסה" לפאליווד

התיעוד של הילדה הבלונדינית שסחבה את אחותה הסעיר את הרשתות החברתיות • הבעיה: האחות הקטנה לא באמת נפצעה והמשפחה קיבלה "תרומה נדיבה" מפעיל רשת פלשתיני על "המסר לעולם" • הסרטון המקורי הופץ בתרגום לאנגלית על ידי פרויקט דיגיטלי אוהד חמאס

ילדה עזתית בשם קמר (בת 6), שסחבה את אחותה סמיה (בת 5) ברחוב. צילום: רשתות ערביות

תעשיית פאליווד עשתה זאת שוב: בשבוע האחרון פרצה סערה ברשתות החברתיות בעקבות תיעוד של ילדה עזתית בשם קמר (בת 6), שסחבה את אחותה סמיה (בת 5) ברחוב. אותה ילדה פלשתינית פגשה לפתע בצלם שהציע לה טרמפ לבית החולים. אלא ששורה של תיעודים ברשת מעלים שמדובר בעוד הפקה של תעמולה פלשתינית.

בסרטון שאותו פרסם עיתונאי עזתי בשם עלאא' חמודה, הופיעה הילדה הבלונדינית בשולי כביש ברצועת עזה. בתיעוד מ-21 באוקטובר, הילדה סחבה את אחותה וסיפרה לצלם שהיא נפגעה מרכב והיא רוצה לטפל בה. כשנשאלה אם היא עייפה, הילדה סיפרה: "כן, אני עייפה. סחבתי אותה שעה ואני לא יכולה יותר".

בהמשך לכך, הילדה ביקשה להגיע למחנה אל-בורייג' במרכז הרצועה. התיעוד הפך לוויראלי, פורסם בערוצים הערביים הגדולים, לרבות "אל-ג'זירה" הקטארי ו"אל-ערביה" הסעודי, והגיע כמובן לכלי תקשורת בינלאומיים.

עזתים (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

למרות זאת, לא מעט גולשים ברשתות החברתיות החלו להעלות שאלות. כך, למשל, פעיל הרשת, אוריאל אוחיון, כתב: "איך הילדה הולכת יחפה במשך שעה ופתאום נתקלת בצלם? ילדים בגיל הזה לא נושאים כלום במשך שעה".

הוא הוסיף: "האחות 'נפצעה'. בהתחלה הראש שלה מכוסה (למה?), והיא נישאת כמו שק תפוחי אדמה. אחר כך הראש שלה מופיע ללא כל פציעה. למה לכסות אותו? לא ככה אתה נראה כשאתה נפגע ממכונית". אוחיון שאל גם מדוע הצלם לא לקח אותה לטיפול רפואי בדחיפות אם הילדה אכן פצועה.

יתר על כן, בכתבה ארוכה יותר של "אל-ערביה" ב-22 באוקטובר, האחות שרגלה נחבשה מופיעה פתאום עם רגליים חשופות וללא כל פצע או דימום. היא נראית עומדת לבדה באוהל עם בני משפחתה, יושבת בישיבה מזרחית ומשחקת. נשאלת השאלה כמובן כיצד אפשר להחלים כל כך מהר. התשובה נמצאת כנראה בתיעוד נוסף שפורסם ברשת.

באותו סרטון מופיע הימה ברבח', פעיל רשת עזתי, כשהוא מחלק אלף שקל במזומן לשתי הילדות העזתיות - 500 לכל אחת. ברבח' משבח את הילדות קמר וסמיה, שהוסעו מחאן יונס לאל-בורייג', והופיעו בסרטון עם "מסר לעולם".

     

View this post on Instagram

           

A post shared by العربية Al Arabiya (@alarabiya)

הוא גם מציין שסמיה החלימה מ"הרגל השבורה" שלה, שאותה היא מניעה בסרטון ללא קושי. תיעוד זה התפרסם ביום שישי, כשלושה ימים בלבד אחרי הסרטון. ברבח' אמנם נוהג לתעד את עצמו מחלק מזומנים לילדים עזתים, אבל הסכום של אלף שקלים גבוה במיוחד.

ברבח' היא חמולה שמתגוררת בחאן יונס, המעוז של סינוואר, מנהיג חמאס שחוסל. בעיתון "הבילד" הגרמני דווח לאחרונה כי מאות מבני המשפחה חיים כיום בברלין ורבים מהם משתתפים בהפגנות תמיכה בארגון הטרור.

תושבים פלשתינים בחאן יונס (ארכיון), צילום: רויטרס

הימה ברבח' עצמו מתגאה בסרטונים שהוא מפרסם באוכל הרב שהוא מספק לתושבי הרצועה. הוא הפך לכוכב רשת כבר בשנת 2018, כשפרסם תיעודים מהעוני הנפוץ בעזה.

אבל זה לא הכל. הסרטון הראשון שפרסם העיתונאי עלאא חמודה זכה אמנם ל-18 אלף לייקים באינסטגרם, אבל הסרטון המתורגם לאנגלית זכה כבר ליותר מ-400 אלף לייקים.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Translating Palestine فلسطين (@translating_falasteen)

לכך אחראי כבר עמוד אינסטגרם אחר בשם "Translating Palestine" ("מתרגמים את פלשתין"). מדובר בפלטפורמה לתרגום סרטונים לאנגלית ברשתות החברתיות אינסטגרם וטיקטוק.

לפי הפרויקט, הם מנסים לעצים את קולם של הפלשתינים ולשתף את הסיפורים שלהם עם הקהל בעולם. המטרה המרכזית היא ליצור לחץ בינלאומי על ישראל לסיים את המלחמה בעזה, מה שמתאים לאינטרסים של ארגוני הטרור בעזה המעוניינים לשקם יכולות.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by هيما بربخ (@hema__barbakh)

אלא שהפרויקט הזה שידר גם תעמולה פרו-חמאסית טהורה לגמרי. אחרי חיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר החודש, פורסם בחשבון של המיזם ברשת "טיקטוק" סרטון הלל למנהיג ארגון הטרור שאחראי לטבח 7 באוקטובר.

נכתב בו: "הוא לא התחבא במנהרה, הוא לא התחבא בבית חולים, הוא לא התחבא באוהל, הוא לא התחבא בבית ספר, הוא לא התחזה לאישה בהיריון, הוא לא שהה בבית מלון יוקרה במקום אחר. הוא היה בחזית עד נשימתו האחרונה. הוא לא מת, הוא נולד בתור אגדה".

פוסט התמיכה בסינוואר , צילום: מתוך TikTok

בפוסט המוצמד לסרטון נכתב כי "כוחות הכיבוש הישראליים יכירו בכך שהם עשו את אחת הטעויות הגדולות ביותר שלהם. ממשלת נתניהו מתמודדת כעת עם לחץ להביא לסיום המלחמה, תוך חישוב שגוי של השלכות פרסום המאבק שלהם עם סינוואר. סינוואר הפך לדמות גדולה ואימתנית יותר - אפילו לאלו שלא אהבו אותו".

מנהיג ארגון הטרור התחבא כמובן במרבית ימי המלחמה במנהרות תת-קרקעיות ונאלץ לברוח מהן לאחר שצה"ל התקרב אליו. בכל אופן, הפרשה היא דוגמה נוספת למכונת התעמולה המשומנת של פאליווד, שפועלת לטובת חמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר