עד להיכן תיסוג ישראל ותוקף הפסקת האש: אלו סעיפי המחלוקות עם חמאס

המגעים סביב עסקת החטופים והפסקת האש בעזה נמשכים במצרים • מה ההבדל בין המתווה הנוכחי למתווה מאי? עושים סדר

לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 בפעילות בציר פילדלפי (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

למרות הודעת הדחייה של חמאס להצעה האמריקנית אתמול, המגעים סביב עסקת החטופים והפסקת האש בעזה נמשכים בינתיים במצרים. מה הם סעיפי המחלוקת? ומה ההבדל בין המתווה הנוכחי למתווה מאי? עושים סדר.

"המתווה האמריקני" שהוצג ב־16 באוגוסט: עסקת חטופים בשלושה שלבים, שמובילה לסיום המלחמה. הפסקת אש זמנית בשלב א'. דיונים עם מגבלת זמן בין שלב א' לשלב ב' על הפסקת אש קבועה.

בשלב א' אמורים להשתחרר כ-30 חטופים תחת הקריטריון ההומניטרי - כלומר נשים, מבוגרים, חולים, פצועים וילדים. בשלב ב' אמורים להשתחרר החטופים הגברים. בשלב ג' אמורים להחזיר גופות של חטופים. במהלך ההסכם, ישראל תיסוג באופן חלקי מציר פילדלפי. במסדרון נצרים ישראל דורשת להקים מנגנון בדיקה, כדי שפלשתינים חמושים לא יחזרו לצפון רצועת עזה.

מסדרון נצרים (ארכיון), צילום: חנן גרינווד

מה אומרים בחמאס? בארגון הטרור טענו ביום שני כי במתווה הנוכחי יש סעיפים שמונעים השלמת הסכם. למשל, הם טוענים שהמתווה בהכרח מאפשר לישראל להמשיך לשלוט בציר פילדלפי ובמסדרון נצרים. עוד נכתב בהודעת הארגון כי המתווה לא מוביל לנסיגה מלאה ולהפסקת אש קבועה. עם זאת, לא הוכרז על פיצוץ המגעים, ואת האחריות להכשלתם הטילו בחמאס על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בחמאס דורשים ליישם את ההסכמות הקודמות ממאי ומיולי.

המתווה של מאי: ב-31 במאי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא נאום שבו דיבר על עסקת החטופים באופן כללי. ביידן הציג שלושה שלבים שכל אחד מהם יימשך 42 ימים. לפי אותה הצעה, כבר בשלב הראשון תחול "הפסקת אש מלאה" וישראל תיסוג מאזורים מאוכלסים. ישוחררו חטופים חיים או מתים. פלשתינים יוחלו לחזור לצפון הרצועה.

עם זאת, באותו מתווה ממש מדובר על כך שרק בשלב השני תחול "הפסקה קבועה של הפעילות העוינת". כמו כן, המתווה כולל נסיגה של הכוחות הישראליים מעזה רק בשלב ב'. אין התייחסות לציר פילדלפי ולמעבר רפיח, שכן באותו זמן המבצע הישראלי באזור היה עדיין בתחילתו.

הפגנת משפחות חטופים (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

מה אומרים בחמאס? בארגון הטרור מפרשים מטבע הדברים את המונח "הפסקת אש מלאה" בתור סיום המלחמה כבר בשלב א'. לכן הם קראו ליישם את המתווה של חודש מאי, כפי שבא לידי ביטוי בחזון שהציג נשיא ארה"ב. לכך הם מוסיפים תמיכה בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שאישרה את מתווה ביידן. במועצת הביטחון ציינו במפורש כי אם הצדדים לא יגיעו להסכמות במהלך ששת השבועות של השלב הראשון - הם ימשיכו לנצור את האש כל עוד נמשך המו"מ.

מה אומרים בישראל? המונח "הפסקת אש מלאה" במתווה ביידן מתפרש בתור הפסקת אש זמנית בשלב א'. עם ההשתלטות על ציר פילדלפי, אין התנגדות לנסיגה ממרכזי אוכלוסין, הרי בכל מקרה זה היה המצב גם בעסקה הקודמת, והציר עצמו לא מאוכלס ברובו, למעט המקטע העובר בעיר רפיח.

פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צלם: אבי קנר מקליט: אורי בוזגלו

"המתווה" של יולי: בחודש שעבר חמאס החזיר תשובה שבה הוא הביע מוכנות להפסקת אש זמנית בשלב א', ולדיונים על הפסקת אש קבועה בין שלב א' לשלב ב'. למעשה, בדומה להחלטת מועצת הביטחון. לפי עמדה זו, כל עוד הדיונים על כך נמשכים, ההפוגה נמשכת. במילים אחרות, בחמאס לכאורה נסוגו מדרישתם להפסקת אש קבועה כתנאי לכל עסקה, אבל ניסו להשתמש בדיונים כדי להוביל לכך בפועל.

סוגיית שחרור המחבלים: לגבי שלב ב' ושלב ג', אין עדיין "מפתחות" מכיוון שהדיונים על כך עדיין לא התקיימו. לגבי שלב א', ההערכה היא שמדובר במספר שנע בין מאות עד אלף מחבלים. לפי חמאס, הדיונים כרגע מתנהלים לגבי הקריטריונים ולא לגבי השמות. לפי פרסומים זרים, חמאס דרש שחרור של 30 מחבלים על כל חטוף בשלב ההומניטרי, כאשר עבור כל חיילת (לפחות חמש), הארגון דרש 50 מחבלים.

סוגיית הווטו: בכלי תקשורת זרים דווח כי ישראל דורשת זכות וטו על ארכי טרוריסטים מסוימים שחמאס ידרוש את שחרורם מהכלא. בכיר בחמאס טען שההצעה האמריקנית הנוכחית, לכאורה מעניקה לישראל וטו על מאה שמות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר