פרשת המרגל בחמאס: בארגון טוענים כי הנזק מזערי - "לא נתן כלום לאויב"

האם ישראל מנסה לחסל את אחד מבכירי ארגון הטרור? • הרשתות גועשות לאחר מעצרו של איש חמאס, אבו מעזה, בידי שלטונות לבנון • "גויס על ידי המודיעין הישראלי ויצר מגע עם סאלח אלעארורי" • אלעארורי: "הוא לא נכנס למשרדים ולא דיבר עם איש"

הנהגת חמאס (ארכיון). צילום: רויטרס

הפרשה שמטלטלת את חמאס: האם ישראל ניסתה להתנקש בחייו של בכיר חמאס סאלח אלעארורי? כלי תקשורת לבנוניים ופלשתיניים טוענים כי שירותי המודיעין הישראליים הצליחו לגייס פעיל בזרוע הצבאית של חמאס כדי לעקוב אחר בכירי הארגון בחוץ לארץ.

לפני כמה שבועות ח'ליל אבו מעזה, בנו של אישיות פלשתינית מכובדת בחוגי חמאס בעזה, נעצר בצידון שבדרום לבנון בחשד כי ריגל לטובת ישראל. על פי החשד, אבו מעזה ניסה ליצור מגע בטורקיה עם סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאיש החזק בארגון, סאלח אלעארורי. בעקבות הדיווחים וההדלפות לתקשורת, נאלץ אלעארורי בצעד חריג לפרסם הודעה בקולו שבה התייחס לפרשה שמסעירה את הארגון בימים אלה, וניסה להמעיט מחשיבותה. 

סלאח אלערורי, צילום: רשתות ערביות

"לא קוראים לו ח'ליל, אלא נור אדין אבו מעזה. הוא יצא לפני ארבע שנים מעזה לטורקיה וטען שהוא חבר בכוחות יחידת העילית של גדודי אל-קסאם ושעסק בענייני הגדה", אמר אלעארורי, והסביר שכבר מלכתחילה אבו מעזה עורר את חשדו. "הוא לא נתן בהתחלה שום תשובות ברורות כשנשאל מי הבכירים שעבד איתם. אחרי שהצליח לומר שם אחד או שניים, יצרנו מייד קשר עם הנוגעים בדבר בגדה ובעזה והם הכחישו כל קשר עימו, אמרו שהיה בלדר, עשה שירותים". כמו כן, ציין אלעארורי כי אבו מעזה היה חבר בחמאס עד שגורש מהארגון בשל עניינים כספיים.

"הוא ניסה לשוחח עמי במסגד בטורקיה, בא להתפלל איפה שאני מתפלל, וניגש אליי אחרי התפילה, החזיק אותי וביקש לדבר איתי. אמרתי לו 'אל תדבר איתי ואל תשאל לשלומי, הבנת?'. ביקשתי ממנו לא ליצור עימי קשר פעם נוספת. הוא לא הצליח לתת לאויב (ישראל) כלום, לא מעזה ולא מטורקיה. הוא לא נכנס למשרדים של הארגון ולא עבד דקה אחת על ענייני הגדה, ולא היה לו קשר לאיש. גם בלבנון לא עסק בעניינים צבאיים", אמר אלעארורי.

תא המזוהה עם חמאס: "הגדה המערבית תהיה מגן לירושלים"

אלעארורי, מופקד על מטה הגדה בחוץ לארץ, ומתוקף תפקידו הוא אחראי על מימון, הכוונה וחימוש חוליות טרור ברחבי יהודה ושומרון. באחרונה הושמעו איומים בישראל בדבר חיסולים אפשריים של בכירי חמאס, בראשם אלעארורי. בתגובה, הוא הכריז בראיונות לתקשורת כי חיסולים אינם מפחידים אותו ואף דאג להפיץ תמונה שלו במדים צבאיים יושב מאחורי שולחן עבודה כשעליו מונחים רובים.

אלעארורי חיזק את קשריו בשנים האחרונות עם חיזבאללה ואיראן, ונחשב לאחד מאנשי הקשר המרכזיים ביניהם לבין לחמאס. שלשום  הוא ערך מפגש משולש בלבנון עם מנהיגי הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית לשחרור פלשתין, שם דובר על הגברת "ההתנגדות החמושה" והתיאום בין ארגוני הטרור.

עזאם אלאחמד מפת"ח עם צאלח אלערורי מחמאס, בקהיר (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

לפי העיתון הלבנוני אלאח'באר, המודיעין הישראלי גייס את אבו מעזה באמצעות פעולה ביטחונית מיוחדת שנמשכה זמן מה, ושנועדה לגרום לחמאס לשלוח אותו מטורקיה לביירות.

"בשלב מסוים הוא שימש בלדר במחנה צבאי השייך לחמאס בג'בליה, ובעדותו אמר לחוקרים כי עבד ביחידת ההנדסה של גדודי עז אדין אל-קסאם של חמאס בצפון הרצועה. אחר כך שולב בצורה מלאה בזרוע הצבאית של הארגון והקים רשת קשרים בתוך הארגון ומחוצה לו. המודיעין הישראלי הצליח לגייס אותו תמורת כסף וניצל המצב הקשה של משפחתו. כדי להצדיק את השיפור במצב הכלכלי הוא התבקש להגיד שהוא עובד עם עמותת צדקה בטורקיה", נכתב בעיתון.

"בטורקיה הוא יצר קשר עם בכירי חמאס שנמצאים שם והשתמש בקשרים של אביו כדי להתקרב לבכיר בארגון שגר באיסטנבול, ובאמצעותו הצליח להתחבר מחדש לחמאס ולקבל עבודה הקשורה בפעילות של עז אדין אל-קסאם בחו"ל. אחר כך מפעיליו ביקשו ממנו לנסות לעבור לביירות. לאחר שהגיע ללבנון, בחמאס סיפקו לו מקום לגור באותו מבנה שבו גר אחראי הכספים בארגון, והוא התחיל לעבוד בתוך היחידות הסודיות של חמאס בלבנון", כך נטען.

גדודי עז א-דין אל-קסאם, צילום: אי.אף.פי

לפי הדיווחים, הביון הישראלי הטיל עליו לעקוב אחר תנועות של צעירי חמאס שעוזבים את יו"ש ורצועת עזה ללבנון, וישראל אף עצרה כמה פעילים של הארגון בשטחים הפלשתיניים בהסתמך על המידע ממנו. עוד נמסר כי כוחות הביטחון הלבנוניים החרימו בדירתו בצידון כמה מחשבים, וכי החקירות הראו שהוא אף סייע לסכל כמה פעולות ביו"ש ועזר לגייס סוכנים לטובת ישראל. אחרי שכוחות הביטחון הלבנוניים עדכנו את חמאס כי הוא נעצר באשמת "ריגול למען האויב", הארגון התחיל לבצע חקירות ברצועת עזה.

דווח כי הותר לו לשוחח עם משפחתו ובשיחה עימם הכחיש קשר למיוחס לו. העובדה שאלעארורי נאלץ לצאת פומבית ולהתייחס לפרשה מעידה על מידת החשיבות שמייחסים לה בחמאס. עם זאת, יצוין כי אין אישור לפרשה זו ולמידע שפורסם. יריבי חמאס מצידם משתמשים בהדלפות ובפרסומים כדי להשמיץ את הארגון בטענה כי המודיעין הישראלי הצליח לשתול סוכנים בצמרת המדינית והצבאית של הארגון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר