נשיא צרפת עמנואל מקרון (ארכיון). צילום: רויטרס

יועצו של מקרון, לקראת הפסגה המדינית: "צריך לנתק את חיזבאללה מהמדינה, להחזיר את לבנון ללבנונים"

עופר ברונשטיין, צרפתי -ישראלי אשר משמש בשנים האחרונות כיועץ לנשיא צרפת עמנואל מקרון בנושא המזרח התיכון אומר ל"ישראל היום": "זה שישראל פוגעת לחיזבאללה בכסף זה דבר חכם" • על הקריאות של מקרון להפסקת אספקת נשק לישראל, אמר ברונשטיין: "הנשיא מעולם לא הוציא את המילה 'אמברגו נשק' מפיו, אך לא הגיוני מבחינתו שצרפת דורשת הפסקת אש ובמקביל שולחת נשק לישראל המשמש למלחמה"

[object Object]

כשאני פוגש את מקרון אני שומע ההערצה והערכה לישראל", אומר עופר ברונשטיין, צרפתי -ישראלי אשר משמש בשנים האחרונות כיועץ לנשיא צרפת עמנואל מקרון בנושא המזרח התיכון וסביב הקונפליקט הישראלי-פלשתיני.

"צריך להבין, ישראל וצרפת חברות כבר הרבה שנים ויש להן רקע היסטורי משותף שסייע לישראל להתמודד מול לא מעט אתגרים לאורך השנים. יש להן גם אינטרסים משותפים כולל מלחמה באסלאם רדיקלי. כך שגם אם יש אי הסכמות ברמה הפוליטית ובין ממשלות, שתי המדינות עדיין חברות אמת והחברות הזאת רק הולכת ומתפתחת".

"גם אם יש אי הסכמות ברמה הפוליטית ובין ממשלות, שתי המדינות עדיין חברות אמת". עופר ברונשטיין,

את הדברים אומר ברונשטיין יום לפני הפסגה המדינית שצרפת מארגנת ומארחת היום (חמישי), ובה צפויים להשתתף מנהיגים, שרי חוץ ונציגים מכל רחבי העולם שישבו יחד עם נציגי הבנק העולמי, חברות ממשלתיות ואזרחיות כדי לבחון כיצד ניתן לסייע ללבנון. בתור התחלה, כולם מבינים שכל עוד חיזבאללה נמצא בתמונה, יהיה מאתגר לחזק את הריבונות של לבנון, "הוועידה באה לבדוק איך אפשר להחזיר את הריבונות ללבנונים כאשר המטרה העיקרית היא שלבנון תהיה ריבונית ולא מדינה בתוך מדינה כפי שקורה היום עם חיזבאללה", מסביר ברונשטיין, שמדגיש שהוועידה היא לא נגד ישראל, אלא בעד עתידה של לבנון, "זו התחלה של תהליך שמטרתו לעזור ללבנון לקחת את העתיד לידיים שלהם.

"צריך להחזיר את הריבונות ללבנון ואת העתיד ללבנונים. אנחנו רוצים שהמלחמה תסתיים במהרה כדי שכל עמי האזור יוכלו להאמין שוב שהדרך היחידה לפתור משברים היא בהדברות בין מדינות ריבוניות", הסבר המשקף את התפיסה הצרפתית לסיום הסכסוך.

נשיא צרפת מקרון: "הקמנו יחד עם ארה"ב וישראל ועדה משותפת כדי לקדם את מפת הדרכים שהצענו, ננהג כך גם מול לבנון" // רויטרס

עוד אומר ברונשטיין: "יש צורך להחיל ריבונות בלבנון, להקים מדינה פלשתינית ושתהיה הכרה בישראל על ידי שכנותיה. זו הדרך הטובה והיחידה להבטיח ביטחון לישראל".

הגישה האירופית מדברת על שתי מדינות לשני עמים, אבל הציבור הישראלי רחוק מכך שנות אור אחרי מה שקרה בשבעה באוקטובר. לא תלוש לדבר כרגע על פתרון שכזה?

"מה שקרה בשבעה באוקטובר זו מכה ישירה בלב של כל ישראלי ושל יהודים רבים בכל רחבי העולם. זה טבח ופוגרום שאי אפשר לעכל ולקבל ואני מבין שזה גורם להיעדר אמפתיה לצד הפלשתיני. במקביל, מה שקורה בעזה זו טרגדיה שלא כל הישראלים מבינים או מכירים. יש שם דור שלם שאם לא נייצר תקווה עבורם אז יגדל פה דור שלם של יחיא סינווארים שרק יחפש לפגוע בישראל ובישראלים וזה יתפוצץ לכולנו בפנים. אני מקווה שלאור ההתפתחויות של הזמן האחרון הכוללות את חיסול סינוואר, שחרור החטופים יגיע מוקדם יותר. אני גם מבין שיהיה קשה לבנות אמון מחדש בין העמים, אבל אנחנו צריכים עתיד טוב יותר עם הפלשתינים והלבנונים".

מקרון מחפש להיות רלוונטי בסכסוך עם הפלשתינים ועם הלבנונים, אבל הפעולות שהוא מבצע, כולל הדרה של ישראל מתערוכות נשק, וקריאתו שלא לשלוח לישראל נשק, עשויות לנתק אותו ממקום "המתווך האובייקטיבי".

צפו: נתניהו התקבל על ידי נשיא צרפת מקרון בארמון האליזה (ארכיון) // נתנאל דרשן

ברונשטיין מתייחס לטענות: "לפני הכל צריך להדגיש שהוא לא קרא לאמברגו נשק על ישראל והוא מעולם לא הוציא את המילה 'אמברגו נשק' מפיו. הוא אמר שלא הגיוני מבחינתו שצרפת דורשת הפסקת אש ובמקביל שולחת נשק לישראל המשמש למלחמה. מה ששוכחים זה שצרפת לקחה חלק בלתי מבוטל בהגנה על ישראל בהתקפות של איראן באפריל וגם באוקטובר וסיכנה את חייליה להגן על מדינת ישראל. לגבי תערוכת יורוסאטורי, אני יודע משיחות איתו שאין כאן החלטה גורפת לחרמות על ישראל. לנשיא מקרון יש את הקהילה היהודית הגדולה באירופה שנמצאת תחת מתקפה אנטישמית וממשלת צרפת מתייצבת באופן חד משמעי נגד המתקפה הזאת שגברה מאז שבעה באוקטובר. לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ולנשיא צרפת יש סוללה של יועצים שיודעים לעשות את העבודה ולייצר גשרים בין המדינות. צריך לקרר את האווירה המתוחה ולא לחמם אותה, ואני יודע שיש בקנה שיתופי פעולה רבים שיצאו בקרוב לדרך בין שתי המדינות, בדגש על שיתופי פעולה כלכליים, מדעיים, טכנולוגיים ועוד".

אתה חושב שמדינת לבנון וכוח יוניפ"ל יכולים בכלל להחיל מרות על ארגון כמו חיזבאללה? בישראל מעריכים שללא פעולה צבאית לא ניתן יהיה לפגוע בחיזבאללה באופן משמעותי שיאפשר ללבנון לדרוש את הריבונות שלה בחזרה.

"מדובר באתגר לא פשוט שקל לרצות אותו אך קשה ליישם אותו. זה שישראל פוגעת לחיזבאללה בכסף זה דבר חכם. אני חושב שהחיזבאללה הראה כאן צביעות, בדיוק כמו חמאס, שבמקום לקחת את הכספים שהושקעו בהתעצמות צבאית ולהפנות אותם לטובת העם שלהם, הם שירתו אינטרסים זרים ולא של המדינה או השטח שבו הם פועלים. הנשיא מקרון והקהילה הבינלאומית כבר מבינים שצריך שינוי בפעילות ובסמכויות של יוניפ"ל. הנשיא גם רוצה להעמיד תנאי שהכספים שיתרמו ללבנון, לא רק שלא יגיעו לחיזבאללה, אלא שגם יהיה מעקב אחריהם שהם אכן תורמים למדינת לבנון להשתקם ולביצוע רפורמות לטובת צמיחה עתידית וחיזוק המוסדות הריבוניים שלה. כל עוד יש מתיחות בין איראן לעולם המערבי תהיה בעיה גם עם חיזבאללה אבל הכסף יוכל להיות טריגר עבור ממשלת לבנון והעם הלבנוני לעשות שינויים לכיוון של לקיחת ריבונות".

לצרפת יש קשר היסטורי ידוע עם לבנון, האם יש סכנה ליחסים בין ישראל לצרפת בעקבות המלחמה?

"לבנון מאוד חשובה לצרפת בגלל ההקשרים ההיסטוריים. גם ישראל היא חברה קרובה מאוד ואתה רואה שגם התרבות, הקולנוע, הקולינריה הישראלית חיה ובועטת בצרפת ובין המדינות יש יחסי מסחר עשירים. צרפת גם סייעה רבות לישראל בכל הקשור להסכמי הסחר בין ישראל לאיחוד האירופי, שהוא שותף הסחר הגדול ביותר של מדינת ישראל. אין לי ספק שצרפת תעמוד לצד ישראל אם לישראל תהיה בעיה רצינית, כפי שהיא עמדה לצידה בהתקפות הטילים של איראן. ישראל צריכה להבין שגם בין מדינות חברות יש אי הסכמות וצרפת רוצה לסיים את המלחמה. הנשיא מקרון סובר שהמלחמה הזאת תזיק לישראל ושהיא מביאה דור חדש עמוס באיבה ובשנאה. אותי מעצבן שהלבנונים רואים בישראל את הגורם האזורי הרע ולא את סוריה ואיראן למשל, אבל מה שרואים בעולם לא רואים בישראל. אמצעי התקשורת מראים מה קורה בעזה ובלבנון ורואים שם טרגדיה נוראית. בסוף בכל מקרה יגיע פתרון מדיני וצרפת תהיה שם לסייע בקשרים המעולים שיש לה עם העולם הערבי כדי לייצר הזדמנויות דיפלומטיות שיובילו להפסקת הלחימה, ואולי אפילו לשלום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו