ביקור בלינקן בישראל - עדות ללחץ על היום שאחרי

מסעות מזכיר המדינה לאזורנו לא בישרו טובות עבור הצד הישראלי, הרואה בדרישותיו פעולות לבלימת הניצחון • הפלונטר המשמעותי התבהר כבר בהודעת הבית הלבן לקראת נחיתתו, שכללה את ציפייתם לסיום הלחימה בעזה ולהגברת קצב הסיוע

בלינקן (ארכיון). צילום: רויטרס

מאז תחילת המלחמה, מסעות מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לאזורנו לא בישרו טובות עבור הצד הישראלי, הרואה בדרישותיו פעולות לבלימת הניצחון.

אחרי אחד מביקוריו כאן, הזכיר בכיר ישראלי את העובדה שבלינקן הוא יהודי, והפטיר שעובדה זו אינה משחקת לטובת העם היהודי בשעתו הקשה. גם הפעם, בישראל לא מתכוננים לקראת הגעת המזכיר כמו להגעת ידיד אלא כמו לקראת מה שנראה כאיום בגזירות אפשריות נוספות. כדי להיערך לכך נקבע בישיבת הקבינט, שהתארכה עד לשעות הקטנות של הלילה, כי השר רון דרמר ירכז את הטיפול במענה לאולטימטום האמריקני להגברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה.

זאת, על רקע מכתבים ושיחות שהגיעו לראש הממשלה ולסביבתו מהבית הלבן בדרישה להחזיר את קצב הסיוע לצפון הרצועה לסדרו בתוך 30 ימים. אחד השרים הגדיר זאת "הכישלון הכי גדול" במהלך השנה בהתייחס לחיזוק חמאס.

רה"מ בנימין נתניהו בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו בארץ, צילום: חיים צח/לע"מ

הפלונטר המשמעותי התבהר כבר בהודעת הבית הלבן לקראת נחיתתו של בלינקן, שכללה את הציפייה האמריקנית לסיום הלחימה בעזה ולהגברת קצב הסיוע. נראה שמועד הבחירות הקרבות בארה"ב הפך להיות תאריך יעד ריאלי להחלטות המתקבלות כאן: מתקיפה באיראן לפני הבחירות, דרך השהיית קבלת החלטות משמעותיות בנושא עזה, וכלה בדרישה האמריקנית לבלום את חוקי אונר"א (לפחות לשבועיים, כמובן).

נראה שיש החלטות שמעדיפים לדחות כאן רק עבור האפשרות שבבית הלבן ינחת בנובמבר נשיא מאפשר יותר לגישה הישראלית. בפגישותיו עם ראש הממשלה, שר הביטחון, הנשיא ומשפחות החטופים, בלינקן יפרוש בפניהם את דרישות הממשל באשר לביצועים הנוכחיים של ישראל בעזה, בלבנון ובאיראן. המיקוד יהיה במה שאפשר להשיג מבחינת הבית הלבן לפני הבחירות: הפסקת אש בעזה. 

חברות זרות ישלטו ברצועה?

בנושא השליטה האזרחית של חמאס בעזה - ישראל לא השיגה התקדמות בשנה האחרונה. לצד הפגיעה הקשה בזרוע הצבאית של חמאס, ישראל שימנה בלחץ אמריקני את השלטון האזרחי. וחרף בחינת פתרונות מסוגים שונים - טרם נמצאה דרך שבה ישראל תשלוט בהעברת הסיוע ותפגע בשלטון חמאס. הצבא לא מעוניין לקחת את הפיקוד בנושא זה, וניסיונות הדרג המדיני להפקיד זאת בידיו עלו בתוהו.

אחד הפתרונות שנבחנים הוא העברת הסיוע באמצעות חברות פרטיות זרות, כשצה"ל אוחז צבאית ברצועה. נוסף על כך, נבחנת האפשרות להעביר את השליטה לידי האמירותים, או לשלב את הרשות הפלשתינית בעזה ביום שאחרי. אך שותפיו של נתניהו לקואליציה מביעים התנגדות נחרצת לכך. נוכח העובדה שאבו מאזן לא גינה עד היום את הטבח, קשה להבין איך יש מי שרואים בו פתרון רצוי. אבל בעזה הפתרון המצוי עשוי לנצח, אם הלחץ האמריקני יגבר ובהתאם לתוצאות הבחירות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר