שרי הקבינט קיבלו הצעה חדשה לשחרור החטופים - סמוטריץ' ובן גביר מתנגדים

על שולחן דיוני הקבינט המדיני-בטחוני הונחה הצעה חדשה לקראת עסקה לשחרור החטופים • הפרטים נסקרו על ידי אנשי מערכת הביטחון וניכר כי בקרב שרי הליכוד בתוך הקבינט יש תמיכה של השרים גלנט, לוין, רגב וכץ • השרים סמוטריץ' ובן גביר, שהתנגדו גם להצעה הנוכחית, טענו שלאחר חיסול סינוואר ישראל נמצאת במומנטום חיובי, ואסור לעצור אותו • בנוסף, השניים חוששים כי לחץ בינלאומי וישראלי יגרום לצה"ל לא לשוב ללחימה בעזה

השרים סמוטריץ' ובן גביר (ארכיון) . צילום: אורן בן חקון

דיוני הקבינט המדיני-בטחוני שהתקיימו אמש (ראשון) עסקו בין היתר בתגובה הישראלית הצפויה בקרוב כלפי איראן, אולם, הדיון לא כלל הסמכה בפועל של ראש הממשלה ושר הביטחון בנוגע לתקיפה באיראן. במסגרת השיחות, שהסתיימו סביב השעה 2:00 בלילה, נמסר מטעמו של ראש הממשלה כי הועלו בה רעיונות חדשים לבחינת מתווים לשחרור החטופים בשבי החמאס. המתווה העיקרי המוצע, כולל שחרור של כמה חטופים חיים בתמורה לשבועיים של הפסקת אש.

אלי שתיוי בכיכר החטופים: "מה שמאחד אותנו זה לא מות האויבים שלנו, אלא חיי החטופים היקרים שלנו" (19.10.24) // SATVIEW.TV

על פי הפרטים שהגיעו לידי "ישראל היום", הונחה על שולחנם של שרי הקבינט הצעה חדשה שעשויה להוות את הסנונית הראשונה לקראת עסקה שלמה לשחרורם של 101 הישראלים היושבים בשבי ארגון הטרור חמאס. פרטי המתווה הראשוני שהובאו בפני שרי הקבינט נסקרו על ידי אנשי מערכת הביטחון וניכר כי בקרב שרי הליכוד בתוך הקבינט יש תמיכה של שר הביטחון יואב גלנט, שר המשפטים יריב לוין, שרת התחבורה מירי רגב ושר התיירות חיים כץ. מנגד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגדו, כהרגלם.

ההצעה שהובאה בפני שרי הקבינט והוגדרה כראשונית בלבד הגיעה לדיון כבסיס ראשוני. היות שלא מדובר במתווה מגובש, אלא בהצעה ראשונית, ההצעה לא הובאה כהצבעה רשמית, אולם התאפשר לחברי הקבינט והנציגים בו להביע דעה. השר סמוטריץ' והשר בן גביר שהתנגדו לכל קיומה של עסקה בעבר, וגם להצעה הנוכחית, טענו שבתקופה האחרונה בכלל, ולאחר חיסול סינוואר בפרט, ישראל נמצאת במומנטום חיובי, ואסור לעצור אותו בשלב זה. בנוסף, חשש נוסף של השרים המתנגדים הוא שלחץ בינלאומי וישראלי יגרום לצה"ל לא לשוב ללחימה בעזה.

צעדת משפחות חטופים בהובלת מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים (ארכיון), צילום: קוקו

הקבינט החליט להטיל על השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, לגבש אסטרטגיה מפורטת ומעמיקה יותר בנושא. חידוש העיסוק במתווה לשחרור החטופים תפס תאוצה בימים האחרונים לאחר חיסולו של רב המרצחים וראש ארגון הטרור חמאס יחיא סינוואר בשבוע שעבר. מאז חודש יולי מנסה ישראל באמצעות ארה"ב, מצרים וקטאר לחדש את המו"מ מול חמאס לעסקות נוספות לשחרור החטופים בשבי החמאס.

חודשים ארוכים ניסו שורה של מתווכים בינלאומיים לסייע לישראל להביא את סינוואר להתפשר בסוגיות שונות במהלך המו"מ, אולם זה היה נוטה להקשיח עמדות חדשות לבקרים וסיכל פעם אחר פעם את הסיכוי להגיע למתווה מוסכם.

אתמול פרסם ה'וול סטריט ז'ורנל' כי במהלך המו"מ מול מנהיג חמאס יחיא סינוואר הציעו גורמים ממדינות ערביות לעזוב את רצועת עזה בתמורה לחידוש וקידום המו"מ להפסקת המלחמה, אולם זה סרב בתוקף. עוד נטען במגזין האמריקני כי הפעילויות של צה"ל וההתקדמות בתוך המנהרות ברצועת עזה דחקה את סינוואר לסכן את עצמו ולשהות פרקי זמן רבים מעל פני הקרקע עד שנהרג בסוף השבוע שעבר בשכונת תל א-סולטן ברפיח.

סינוואר ברגעיו האחרונים, צילום: ללא

לאורך כל קיומו של המו"מ מול ישראל, היווה סינוואר קו ניצי ובלתי מתפשר ודחק באנשי חמאס ונציגיו לדחות כל הצעה לסיום הלחימה ולשחרור החטופים. לטענתו, מותם של פלסטינים רבים ייצור לחץ בינלאומי על ישראל לסיים את המלחמה. בדיווח נטען כי לאחר חיסולו של נסראללה הקשיח סינוואר עוד יותר את עמדתו ובמסרים שהעביר למתווכים מטעמו שיושבים מחוץ לרצועת עזה דרש שלא לחתור למו"מ עם ישראל.

סינוואר הבין ככל הנראה כי גם סופו קרב ובמסרים שהעביר לבכירי הארגון מחוץ לרצועת עזה כי לאחר מותו מרחב התמרון בחתירה לעסקה יהיה רחב יותר כך שרצוי לדחות כל הצעה שעומדת על הפרק. ב-16 באוקטובר מצא מנהיג חמאס את מותו בשכונת תל א-סולטאן כשעל גופתו סכומי כסף גדולים ומסמכי זיהוי של איש אונר"א.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר