נתניהו: נדון בהריסת בתי מחבלים ערבים ישראלים; בשב"כ הזהירו: ישליך גם על יהודים

על רקע הפיגועים בחדרה ובבאר שבע השבוע, בדיון הקבינט דנו בנושא מחבלי ערביי ישראל וגירוש משפחותיהם • נציג מערכת הביטחון הודיע כי טרם גובשה דעה בנושא • בן גביר עקץ: "עד שתגבשו דעה אני אעביר חוק מוות למחבלים" • באשר לאיום האיראני - השרים לא הגיעו להחלטה • בעקבות כך נסיעת גלנט לארה"ב תידחה

ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני. צילום: צילום: חיים צח / לע"מ

דיון הקבינט שהתקיים אמש (חמישי) כארבע שעות עד לשעה אחת בלילה, עסק בהרבה מאוד נושאים ביטחוניים שעל הפרק, אך לא הוביל להחלטה באשר לדרך התגובה הישראלית לאיום האיראני. המשמעות היא שכרגע נסיעתו של גלנט תדחה עד להכרעה הנדרשת בקבינט ותצא לפועל רק בשבוע הבא או זה שאחריו, כך לדברי גורמים בקבינט.

בין היתר עסק הדיון באיום האיראני, בנושא מחבלים ערביי ישראל, בהצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים וכלי הרתעה נוספים, זאת על רקע שני הפיגועים השבוע וההתארגנות בטייבה המזוהה עם דעאש.

נסיעת גלנט לארה"ב תידחה, צילום: שירה קינן

נציגי מערכת הביטחון הודיעו כי טרם גיבשו עמדה בנושא החוק לגירוש משפחות מחבלים והאפקטיביות שלו. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עקץ בתגובה: "עד שתגבשו עמדה אני אעביר חוק מוות למחבלים וסייעניהם". ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש ממערכת הביטחון להעמיק את הדיון בנושא, ולהעביר בדיון הבא חוות דעת לגבי ביקורי מחבלים, הריסת בתים וכן גירוש מחבלים - כאשר מדובר במחבלים ערבים ישראלים. מהייעוץ המשפטי ומשב"כ ביקש רה"מ להציג תוצאות בדיקה שיערכו בנושא אפשרות הריסת בתי מחבלים מקרב ערביי ישראל.

בן גביר: "לא מבין למה מחכים, יש ערבים ישראלים ובדואים שביצעו פיגועים - בוא נהרוס להם את הבתים עכשיו. הריסת בית מחבל זה בידיים של שב״כ וצה״ל". בתגובה אמר סגן ראש השב״כ כי עמדתם המקצועית היא "שלהרוס בתים זה לא מועיל". רגב ענתה בתגובה: "אתם ממליצים אבל אנחנו הדרג המדיני, צריך לבצע את זה". סגן ראש השב"כ: "זה ישליך על בתים של מבצעי פיגועים יהודים". בן גביר אמר בתגובה כי בג"ץ קבע שיש הבדל. "השופטים קבעו שאצל יהודים זה לא תופעה".

גלנט אמר בתגובה: "די. נתתי הנחיה לברר ושב״כ וצה"ל יבחנו". ראש הממשלה אמר בתגובה כי בימים הקרובים יתקיים דיון בנושא. בן גביר: "גם לדון ולקדם עונש מוות למחבלים. זה חייב להיות ביחד".

בן גביר: "לא מבין למה מחכים", צילום: אורן בן חקון

בהמשך דנו השרים גם בנושא השבויים והנעדרים. ראש הממשלה התייחס לדיווח בתקשורת על כך שבשבועיים האחרונים הקבינט כלל לא דן בנושא השו"ן ואמר: "היה דיווח שלא קיימנו דיון בקבינט. אבל קיימנו דיונים מחוץ לקבינט. אנחנו דנים בזה כל הזמן ומחפשים זוויות שונות. אולי אנשים שכחו שבשבועיים האלה קיבלנו החלטות הרות גורל".

נתניהו: "לגדוע את העניין בכל העוצמה"

במהלך הדיון דרשה השרה מירי רגב לדון גם בדיווחים אודות גילויי סרבנות מתחדשת מחיילי סדיר ומילואים יחד. שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "לא יכול להיות ש-130 חיילים מסרבים לשרת. הסרבנים האלה צריכים לשבת בכלא. זה סירוב פקודה. איפה הרמטכ"ל? איפה שר הביטחון?"

שר הביטחון יואב גלנט יצא מהחדר, וכשחזר אמר כי "הדיווח התקשורתי שונה מהמציאות". בתגובה אמר שר המשפטים יריב לוין: "אז תפרסמו את זה. יש חשיבות ציבורית. חייב לצאת מסר ברור שאין מקום לסרבנות". גם נתניהו חיזק ואמר: "חד-משמעית לגדוע את העניין הזה בכל העוצמה ובמה שהחוק מאפשר. זו תופעה חולנית. זה חייב להיעשות- הפעם בעוצמה. האנשים האלה איבדו - בעצם לא היה להם מלכתחילה - את המצפן הלאומי". בתגובה אמר גלנט אמר: "אנחנו פועלים ונפעל ביד קשה נגד כל גילוי סרבנות".

רגב תקפה את גלנט: "איפה הרמטכ"ל? איפה שר הביטחון?", צילום: אורן בן חקון

בין גלנט לסגן הרמטכ"ל היו פערים באשר למספרים שהוצגו של סרבנים קיימים. סגן הרמטכ"ל אמר כי "הדיווח שונה בהרבה מהמציאות, וכי רק 30 מכל החתומים ביצעו שירות מילואים פעיל מתחילת המלחמה, וצה"ל כבר פועל בנושא".

זה לא היה הוויכוח היחיד בין רגב לגלנט, שגם תקפה אותו על התדרוכים נגדה במהלך חג ראש השנה והשבת שעברה באשר להסעות למילואים. רגב אמרה: "אתה ואנשיך תדרכתם שרים בשבת פגעת באנשים שלי שהיו צריכים לחלל שבת ולחלל את החג. טענת דברים לא נכונים שאין הסעות".

כאשר גלנט שב ועזב את החדר הפטירה רגב: "כשאתה לא יודע תשובות אתה יוצא. הצבא הודה שהוא לא צריך הסעות. עשיתם עליי סיבוב". היא גם פנתה לסגן הרמטכ"ל ושאלה אם אכן יש פערים ותהתה "למה לקח לדו"צ יום שלם להודיע שזו טעות?" סגן הרמטכ"ל השיב: "זו באמת תקלה. לא יודע". רגב פנתה שוב לגלנט ואמרה לו: "אתה שומע את סגן הרמטכ"ל, אז למה אצלך בלשכה הוציאו הודעה שמטעה את הציבור?"

לוין: "חייב לצאת מסר ברור שאין מקום לסרבנות", צילום: חיים גולדברג / פלאש90

בדיון התקבלה גם החלטה משמעותית עבור ההתיישבות הצעירה לאחר שבמתקפת הטילים האחרונה מאיראן מצאו את עצמם מאות אזרחים ללא מיגון נדרש. לאחר שבדיון הקודם הצעת החלטה שהביא סמוטריץ' לא עלתה לדיון בשל ויכוח עם גלנט, אמש אישר הקבינט את ההחלטה להציב מיגון גם בהתיישבות הצעירה שיבצע משרד הביטחון יחד עם משרדי ההתיישבות ונגב גליל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר