לאחר הטענה לפגיעה בכוחות האו"ם בלבנון - איטליה וצרפת מאשימות: "הירי של צה"ל הוא פשע מלחמה"

שר ההגנה של איטליה גידו קורסטו התייחס לדיווחים על כך שישראל תקפה עמדות של יוניפי"ל בדרום לבנון, וזימן את השגריר הישראלי לבירור • גם צרפת הביעה חשש בעקבות הדיווחים על ירי לעבר מגדל שמירה של כוח שמירת השלום • שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר כי ישראל מתמקדת בלחימה מול חיזבאללה וממליצה לכוחות יוניפי"ל "לנוע צפונה לפחות חמישה קילומטרים"

רכב של כוחות יוניפי"ל בלבנון. צילום: רויטרס

איטליה וצרפת דורשות הערב (חמישי) הסברים מישראל בעקבות דיווחים על ירי ישראלי שפגע בעמדות כוח השלום של האו"ם (יוניפי"ל) בדרום לבנון. התקרית, שאירעה ביומי רביעי וחמישי, הובילה לפציעתם של שני חיילי שלום ועוררה גינויים בינלאומיים. על רקע התקרית ייערך דיון חירום בשעה 22:00 בנושא במועצת הביטחון של האו"ם.

לבנונים תוקפים רכב של כוח יוניפי"ל באזור זור בדרום המדינה

לפי דיווח יוניפי"ל, טנק ישראלי ירה על מגדל תצפית במטה הראשי של הכוח בראס א-נקורה, מה שגרם לפציעתם של שני חיילי שלום. הכוח הגדיר את התקיפה כ"הפרה חמורה של החוק ההומניטרי הבינלאומי". במקביל, חיזבאללה טען כי ירה מטח טילים על כוחות ישראליים שניסו לפנות נפגעים מאותו אזור.

בתגובה לאירועים, שר ההגנה האיטלקי, גידו קורסטו, זימן את השגריר הישראלי, יוני פלד, לשיחת הבהרה והביע מחאה חריפה על התקרית. קורסטו התבטא בחריפות ואמר: "זו לא הייתה טעות, וגם לא תקלה, זה היה ירי מכוון, פשע מלחמה. אנחנו לא מקבלים פקודות מישראל. זימנו את שגריר ישראל באיטליה והוא לא הצליח לספק הסברים לגבי ההתקפה על כוחות יוניפי"ל". ראש משלחת יוניפי"ל הוא גנרל איטלקי, והכוח מונה כעשרת אלפים חיילי שלום בדרום לבנון.

צרפת הצטרפה לגינויים והביעה "דאגה עמוקה" בעקבות הירי הישראלי. משרד החוץ הצרפתי הדגיש כי הגנה על כוחות שמירת השלום היא חובה החלה על כל הצדדים בסכסוך. צרפת ציינה כי אף אחד מ-700 חייליה בכוח המשימה לא נפצע באירוע. "אנו ממתינים להסברים של ישראל. ההגנה על חיילי האו"ם היא החובה של כולם", כך נמסר.

רכב של כוחות יוניפי"ל בלבנון, צילום: אי.אף.פי

צה"ל, מצדו, טרם הגיב באופן רשמי לטענות. ישראל ממשיכה במתקפה נרחבת בלבנון נגד תנועת חיזבאללה, כאשר דווח על תקיפות אוויריות על מתקני אחסון נשק בפרברי ביירות ובדרום לבנון.

בהודעה רשמית שהוציא יוניפי"ל, הכוח צבאי לשמירת שלום מטעם האומות המאוחדות שמוצב בדרום לבנון, הוא טען כי העמדות של הארגון בא-נאקורה ובאזור נפגעו. עוד נמסר כי "שני שומרי שלום נפצעו מירי של טנק מרכבה ישראלי לעבר מגדל שמירה במטה יוניפי"ל מה שגרם להם ליפול. במזל, הפציעות אינן חמורות, אך הם נותרו מאושפזים לקבלת טיפול רפואי. כל התקפה על כוחות שמירת השלום הם הפרה חמורה של החוק ההומניטרי הבינלאומי ושל החלטה 1701".

לפי נתוני הממשלה הלבנונית, מתקפות ישראליות הרגו לפחות 2,169 אנשים בלבנון בשנה האחרונה, כאשר מרבית ההרוגים נרשמו מאז 27 בספטמבר, עם הרחבת המבצע הצבאי הישראלי. מנגד, ירי חיזבאללה לעבר ישראל גרם למותם של 53 אנשים באותה תקופה, יותר ממחציתם אזרחים.

רכב של כוחות יוניפי"ל בלבנון, צילום: אי.אף.פי

המתיחות באזור ממשיכה לעלות, כאשר העולם ממתין לתגובה הישראלית למתקפת הטילים האיראנית מ-1 באוקטובר. במקביל, מדינות המפרץ מפעילות לחץ על וושינגטון למנוע מישראל לתקוף אתרי נפט איראניים, מחשש להסלמה נוספת שעלולה לפגוע במתקני הנפט שלהן.

בתוך כך, ראש ממשלת לבנון הזמני, נג'יב מיקאתי, מסר כי מתקיימים מגעים בין ארצות הברית לצרפת במטרה לחדש הפסקת אש. עם זאת, מקורות דיפלומטיים צרפתיים הביעו ספקנות לגבי סיכויי הצלחת המהלך בטווח הקרוב.

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר כי ישראל מתמקדת בלחימה שלה מול חיזבאללה וממליצה לכוח שמירת השלום של האו"ם, יוניפי"ל, שנמצא בדרום לבנון, לנוע צפונה לפחות חמישה קילומטרים כדי להימנע מהסכנה שבלחימה. "לישראל אין רצון להיות בלבנון, אבל היא תעשה מה שצריך, כדי לאלץ את חיזבאללה להתרחק מגבולה", אמר דנון בהצהרה.

דני דנון, צילום: UN Photo

מוקדם יותר השבוע נרשם עימות בין ישראל לבין כוח יוניפי"ל בדרום לבנון. ישראל דרשה מכוח שמירת השלום לזוז צפונה מהעמדות שלו לאורך הקו הכחול (קו הגבול בין המדינות), כדי שלא להפריע לפעולת צה"ל ל"ניקוי" הכפרים צמודי הגדר מבסיסי חיזבאללה על-מנת לאפשר את חזרת תושבי הצפון לבתיהם. כוח יוניפי"ל הודיע שהוא מסרב להתפנות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר