הסוף של אונר"א? ניתוק הקשר בין ישראל לסוכנות עולה שלב

ישראל צפויה לבטל את מעמדה הדיפלומטי של "סוכנות הסעד והפליטים של האו"ם", שניתן לאחר מלחמת ששת הימים • המשמעות: ביטול החסינות, הטבות המס ואיסור על נציגי הממשלה להיות בקשר עם נציגי הסוכנות • ההערכה היא כי הקואליציה תתמוך בהצעה, אף על פי שרבים ממנה מסתייגים מהחוק

עובד אונר"א ברצועה. צילום: אי.פי.אי

שנה למתקפת חמאס ואחרי חודשים ארוכים של גרירת רגליים, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תאשר מחר (ראשון) את הצעת החוק לניתוק הקשרים בין ישראל לבין "סוכנות הסעד והפליטים של האו"ם", המוכרת יותר בשם אונר"א.

פשיטה על מתחם אונר"א: הכוחות מצאו רחפנים, רקטות, מקלעים ועוד \\ דובר צה"ל

החוק קובע כי ישראל מבטלת את המעמד הדיפלומטי שניתן לאונר"א לאחר מלחמת ששת הימים וכי על כל נציגי המדינה ייאסר לעמוד בקשר עם נציגי הסוכנות שקשריה עם חמאס ותמיכתה בטרור הוכחו זה מכבר. 

"הזמנת אונר"א בהסתמך על חילופי האיגרות בין ישראל ובין אונר"א מתאריך ו' בסיוון התשכ"ז (14 ביוני 1967), תפקע ביום ה' בתשרי התשפ"ה (7 באוקטובר 2024). רשות מרשויות המדינה, לרבות גופים ואנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, לא תקיים כל מגע עם אונר"א או עם מי מטעמה", קובע החוק שיזמו חברי הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), דן אילוז וחנוך מיליבצקי (הליכוד) ורון כ"ץ (יש עתיד).

הדיון על אונר"א בוועדת חוץ וביטחון, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בחוק צפוי לתמוך גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, יולי אדלשטיין, שדרש מיוזמי החוקים נגד אונר"א לגבש נוסח מוסכם. מנגד, ח"כ טלי גוטליב ובועז ביסמוט שיזמו חוק מצומצם יותר בנוגע לאונר"א לא הצטרפו עד כה לנוסח המוצע.

יקשה על הפעילות באיו"ש

המשמעות המעשית של החוק היא שאונר"א תאבד את המעמד הדיפלומטי והחסינות הדיפלומטית ממנה היא נהנית מאז 1967, ברגע שהחוק יאושר במליאת הכנסת בקריאות הסופיות. סעיף נוסף בחוק קובע כי עובדי אונר"א שהיו מעורבים בפשעי 7 באוקטובר לא ייהנו מחסינות דיפלומטית על פי החוק הישראלי, כלומר ניתן יהיה להעמיד אותם לדין על מעשיהם.

שבוע לאחר מכן, שר החוץ ישראל כ"ץ יידרש על פי החוק לעדכן את האו"ם על ביטול המעמד הדיפלומטי של אונר"א. בהמשך, הטבות המס העצומות מהן נהנית אונר"א יבוטלו, מה שייקר מאוד את עלויות התפעול שלה ביהודה, שומרון וירושלים.

מטה אונר"א בעזה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

הצעד הנוסף, וכנראה המשמעותי ביותר, יהיה איסור על כל נציגי הממשלה באשר הם להיות בקשר עם אונר"א. כלומר, משרדי החוץ והפנים לא יוכלו להנפיק אשרות כניסה לעובדי אונר"א, עובדי המכס לא יוכלו לטפל בסחורות שהסוכנות מייבאת וכן הלאה. לבקשת הממשלה, הכנסת תעניק לה שלושה חודשים כדי להכין את ההיבטים המעשיים הללו של יישום החוק.

ההערכה היא שהקואליציה תתמוך בנוסח המוסכם שיאושר מחר בוועדה, זאת על אף שבמערכת הממשלתית רבים מסתייגים מהחוק. כזכור, בהצבעות הטרומיות בכנסת 58 ח"כים תמכו בחוק לעומת 5 בלבד שהתנגדו. עוד נראה כי אישור החוק יעורר ביקורת בינלאומית, בפרט לאחר שאונר"א קיבלה בסוף השבוע מועמדות לפרס נובל לשלום.

מתנועת אם תרצו נמסר: "בחודשים האחרונים קיימנו עשרות הפגנות ושלחנו אלפי מכתבים והודעות לחברי הכנסת הרלוונטיים כדי שיעבירו את החוק. אנו מברכים את חברי הכנסת על הנחישות בהעברת נוסח חוק משמעותי שישים סוף לארגון ההסתה לטרור אונר"א. כעת על יו"ר הקואליציה ויו"ר הכנסת לתאם את השלמת העברת החוק בימים הקרובים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר