פגיעה בפרויקט הגרעין לא תספיק. טהרן, השבוע | צילום: אי.פי.איי

היעד האסטרטגי של המערב: להפיל את משטר האייתוללות

בצד מלחמת הקיום של ישראל מול חיזבאללה וחמאס, יצטרך העולם המערבי לנהל מלחמה גדולה יותר מול איראן • השינוי ברוח צה"ל - יכול להוביל לשינוי אמיתי בהחלטיות של המעצמות מול טהרן

ב-9 בנובמבר 1989 נפלה חומת העיר ברלין, אירוע שסימל את קץ המשטרים הקומוניסטיים. בפועל שיקף האירוע הזה גם את תום המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית המועצות, מלחמה שאיימה על שלום העולם וחילקה אותו לשני גושים, בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה.

גלנט לבכירים אמריקנים: יש להיות מוכנים בכל עת למנוע מאיראן נשק גרעיני \\ שירה קינן

בספרו "התנגשות הציביליזציות" טען סמואל הנטינגטון שעם תום המלחמה הקרה העולם נחלק לשמונה ציביליזציות שונות, הנבדלות זו מזו בדת ובתרבות. קווי השבר בין הציביליזציות השונות אינם ניתנים לאיחוי, ומהווים קרקע למלחמות ולסכסוכים.

את מלחמתה של ישראל בהווה נגד חיזבאללה, חמאס ושאר עושי דברה של איראן ניתן לתאר כחלק מקו השבר העובר בין המערב לציביליזציות יריבות ובהן הציביליזציות האסלאמית, הסינית והרוסית (אורתודוקסית, בלשונו של הנטינגטון), שחברו לברית זמנית של "ציר הרשע". ניתן להעריך שגם ברית אינטרסים זו תתפרק בעתיד לנוכח הפערים התרבותיים שבין הציביליזציות המרכיבות אותה.

הנטינגטון ניבא את שקיעת המערב ועלייתן של ציביליזציות מתחרות. בשני העשורים האחרונים אנחנו עדים להתממשות נבואתו: לחולשתן של מדינות אירופה ובעיקר של ארה"ב, שנפקדת במידה רבה מתפקידה ההיסטורי כמנהיגת העולם החופשי. את הוואקום שנוצר בהיעדרה של ארה"ב מילאו במהירות מדינות ציר הרשע, ובראשן איראן, רוסיה וסין.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והמנהיג העליון באיראן, אייתולה חמינאיי, צילום: SalamPix/ABACPRESS.COM

את מה שהבין הנטינגטון, לא מבינה ההנהגה האמריקנית וגם לא זו של מרבית מדינות אירופה. מקור הסכסוך שבין איראן למערב הוא דתי ותרבותי. בצד מלחמת הקיום שמנהלת ישראל מול חיזבאללה וחמאס, יצטרך העולם המערבי - ככל שהוא חפץ חיים - לנהל מלחמה גדולה יותר מול איראן. כפי שלמדנו במקרה הפרטי שלנו, עצימת עיניים וניסיון להמציא תפיסת מציאות מנותקת מעובדות, מביאה תמיד למלחמה קשה יותר.

פגיעה בפרויקט הגרעין האיראני לא תספיק. היעד האסטרטגי של המערב חייב להיות הפלת משטר האייתוללות. פעולה זו מחייבת שימוש בכלים צבאיים, כלכליים ודיפלומטיים ויש לה סיכויי הצלחה לאור ההתנגדות של חלק נכבד מאוכלוסיית איראן למשטר זה.

תרומתה של ישראל למאמץ הזה היא בקיצוץ הכנפיים ל"פרוקסיס" של איראן באזורנו, וגם משום כך - אסור לנו להסכים לכל הסדר שישאיר אותם ארגונים חיים ובועטים. זו אינה רק שעת כושר לישראל להסיר לזמן ממושך את טבעת החנק של הפרוקסיס האיראניים, זו גם שעת כושר לעולם החופשי לשוב ולהיות באמת חופשי.

תרומתה של ישראל היא בקיצוץ הכנפיים ל"פרוקסיס" של איראן באזורנו. תקיפה בלבנון, צילום: AFP

הקזוס בלי של הציביליזציה חפצת החיים כלפי איראן וגרורותיה נחצה מזמן. השינוי ברוח צה"ל שנושב בעוצמה בדרגי השטח ובקרב המג"דים יכול להוביל לשינוי אמיתי לא רק בהכרעה ישראלית מול חיזבאללה - אלא גם בהחלטיות של המעצמות מול איראן.

על ישראל לעשות כל שביכולתה על מנת לגייס את המעצמות ולגרום להן, באמצעות דוגמה אישית, לשנות את רוח הלחימה של צבאותיהן ולהכריע, יחד עם ישראל, את איראן.

תא"ל (מיל') דני ון בירן, הוא יו"ר תנועת "נקראים לדגל" ולשעבר קצין מילואים ראשי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו