בכיר לשעבר בצבא הבריטי: תגובת נגד לאמברגו תזיק לממלכה המאוחדת יותר מאשר לישראל

הקולונל ריצ'רד קמפ התייחס להטלת הגבלות על ייבוא הנשק מבריטניה • לדבריו, מדינתו היא המרוויחה מקשרי המודיעין עם ישראל ולא להפך • בנוסף, מתח ביקורת חריפה על החלטת ממשלתו • "הם לא עושים את זה מסיבות חוקיות, אלא בגלל הלחץ המתמיד של המחנה האנטי-ישראלי"

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר . צילום: אי.פי

הקולונל הבריטי ריצ'רד קמפ, בכיר לשעבר בצבא הבריטי, אמר ל"ישראל היום" כי אם ישראל תחזיר לארצו על האמברגו שהטילה, הנזק לממלכה המאוחדת יהיה גדול הרבה יותר מאשר לישראל.

בשיחה שהתקיימה לפני מספר ימים אמר קמפ, הפעיל בציר הביטחוני שבין ישראל והממלכה המאוחדת, כי "אין שום ספק שבריטניה היא המרוויחה הגדולה מקשרי הסחר הביטחוני בין שתי המדינות. התרומה הבריטית לביטחון ישראל מינימלית. התרומה הישראלית לביטחון הממלכה המאוחדת מאוד משמעותית. כך שאם ישראל תחליט להחזיר לבריטניה - ואני לא חושב שזה יקרה – זה יפגע בבריטניה". קמפ הוסיף כי "כבריטי איני יכול לומר שעליכם לעשות את זה, ואיני רוצה שתעשו זאת, אבל לא אאשים אתכם".

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי, צילום: רויטרס

הקולונל שבעבר פיקד על כוחות בריטניה באפגניסטן, הביע דאגה בפרט מפגיעה בשיתוף הפעולה המודיעיני שבין שתי המדינות ואמר כי אם ישראל תנקוט בצעד של נקמה מסוג זה, הדבר יעלה בחיי אדם.  "אחרי ארה"ב, אין שותף מודיעיני קרוב יותר לבריטניה מאשר ישראל. זה שת"פ מאוד מאוד קרוב ואני מאמין שהרווח ממנו הוא לבריטניה. כך שאם ישראל תחליט לבחון מחדש את הקשרים האלה, זה עשוי להיות מאוד בעייתי ולעלות בחיי אדם".

"האמברגו הזה הוא חרפה"

קמפ מתח ביקורת חריפה על החלטת ממשלתו להטיל אמברגו חלקי על אספקת נשק לישראל ואמר כי המשמעות שלו אינה מבצעית אלא תדמיתית. "זה לא יעצור את ישראל מלהילחם את המלחמה הזו בשום דרך. החלק היחסי של בריטניה באספקת התחמושת מוגבל ביותר. כך שזה לא ישפיע על המלחמה אלא על יחסי הציבור, ועל בתי הדין הבינלאומיים שנואשים לעצור את נתניהו וגלנט. זה גם יעלה את האנטישמיות בבריטניה ובמדינות אחרות, וממשלת בריטניה תהיה אחראית לעלייה באנטישמיות כתוצאה מההחלטה הזו".

ריצ'רד קמפ (ארכיון), צילום: ללא

הקולנל דחה את גרסת הממשלה בלונדון כאילו הגבלת משלוחי הנשק נעשתה משיקולים חוקיים. לדבריו, "לאמברגו החלקי של בריטניה על ישראל, אין שום קשר לחוק. הם לא עושים את זה מסיבות חוקיות, אלא בגלל הלחץ המתמיד של המחנה האנטי ישראלי שיש בבריטניה ובפרט על בממשלה המכהנת. האמברגו הזה הוא חרפה ומבייש את הממלכה המאוחדת".

קמפ הוסיף כי בעצם ההחלטה יש אמירה כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה. "למעשה מה שאומר שר החוץ בגיבוי ראש הממשלה בהחלטה על האמברגו החלקי, הוא שישראל מבצעת פשעי מלחמה. אין סיבה אחרת להשעות משלוחי נשק לישראל. אבל זה לא נכון. אני פה כמעט מתחילת המלחמה, והייתי בעזה פעמים רבות. אני מבין את המלחמה הזו טוב לפחות כמו כל אדם אחר בחוץ ואומר שישראל לא מבצעת פשעי מלחמה. נכון שיש מוות של ילדים אבל זה קורה בכל עימות. כך שהאמברגו החלקי הזה הוא לא כתוצאה מסיבות משפטיות, אלא מלחץ בתוך מפלגת השלטון, 'לעשות משהו לגבי ישראל'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר