ברקע הזינוק במכירת הנשק לישראל: הרצוג והנשיא הסרבי הודיעו על הסכם סחר חופשי

בפגישה שהתקיימה בבלגרד הודיעו הנשיאים על הכוונה לחתום על הסכם בין שתי המדינות • נשיא סרביה: "אנחנו מאמינים כי זה יהיה לטובת שתי הצדדים" • נשיא המדינה: "זו צריכה להיות העדיפות המרכזית שלנו - לחתום על ההסכם"

הרצוג ונשיא סרביה. צילום: אי.אפ.פי

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא סרביה אלכסנדר ווצ׳יץ׳ נפגשו היום (רביעי) בבירה בלגרד, והודיעו כי המדינות מתכוונות לחתום בקרוב על הסכם סחר חופשי. מדובר בעוד התפתחות ביחסים המתהדקים בין שתי המדינות, כאשר במוקד – הזינוק מכירת נשק מסרביה לישראל במהלך המלחמה. בתום הביקור, צפוי הרצוג להמשיך לאלבניה, ויהיה למנהיג הישראלי הראשון שיבקר במדינה המוסלמית.

הרצוג. "חתימה על הסכם סחר - צריכה להיות העדפה מרכזית", צילום: אי.פי.אי

"זה חשוב במיוחד עבורנו להגיע להסכם סחר חופשי עם מדינת ישראל במהירות האפשרית. אנחנו מאמינים כי יהיה זה לטובת שני הצדדים, ואני בטוח שאנחנו יכולים לגמור את העבודה מהר יותר מהרגיל", אמר הנשיא הסרבי במהלך מסיבת העיתונאים. הרצוג הוסיף כי "זו צריכה להיות העדיפות המרכזית שלנו, לחתום על הסכם הסחר החופשי". הנשיא הסרבי הוסיף כי יש "מקום נרחב לשיתוף פעולה בין הצדדים״, כשהוא מזכיר את תחומי המדע, הטכנולוגיה, הבינה המלאכותית, הסייבר והתיירות.

היחסים פורחים

כאמור, יחסי ישראל-סרביה חווים פריחה יוצאת דופן בחודשים האחרונים. על פי נתוני חברת הנשק הסרבית הלאומית (Yugoimport-SDPR), רק במהלך חודש יולי האחרון העבירה החברה לישראל תחמושת בשווי 7.3 מיליון יורו. במהלך 2024 כולה, העבירה החברה לישראל תחמושת בשווי 23 מיליון יורו. תחקיר עיתון "הארץ" וקולקטיב התחקירים הבלקני BIRN חשף 15 טיסות שיצאו מנמלי התעופה בבלגרד וניש אל בסיס חיל האוויר בדרום הארץ, ובתוך כך את חלקה של סרביה ברכבת התחמושת האווירית שמופעלת לאורך חודשי המערכה, החשובה כל כך למאמץ המלחמתי הישראלי.

רק בשבוע שעבר הודיעה בריטניה על השעיית עשרות רישיונות ייצוא נשק לישראל מחשש להפרת החוק הבינלאומי בעזה במהלך המלחמה. ממשלת הלייבור הטרייה בבריטניה אמנם טענה שלא מדובר באמברגו נשק, אך ההחלטה התקבלה במהלכו של קמפיין עולמי נגד ישראל שקרא לאסור את מכירת הנשק אליה. לכן, יש להניח, הופכים היחסים עם מדינה בעלת תעשיית נשק נרחבת כסרביה, ליחסים אסטרטגיים וחשובים לישראל.

עידית אהל, אמו של החטוף אלון אהל שמחזיק באזרחות סרבית, צילום: אי.אפ.פי

מי שהצטרפה לביקור של הרצוג למדינה, היא עידית אהל, אמו של החטוף אלון אהל שמחזיק באזרחות סרבית. הנשיא הסרבי קרא לשחרור החטופים והבטיח שסרביה תעמוד לצידה של ישראל ונגד האנטישמיות.  "הזכרת באדיבות וברגש את מצבם של 101 החטופות והחטופים הישראלים, ביניהם גם בני לאומים שונים - אחד מהם הוא אלון אהל, צעיר ישראלי ממוצא סרבי, שהוא מוזיקאי, ילד מדהים, שהיה שם בפסטיבל המוזיקה. השבת החטופים אשר מוחזקים בשבי במצוקה קשה צריכה להיות המטרה העליונה של הקהילה הבינלאומית", אמר הנשיא הרצוג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר