גנץ: "אם לא נגיע לעסקה בטווח של ימים או שבועות בודדים, צריך לעלות למלחמה בצפון"

בראיון בוועידת MEAD בוושינגטון דיבר יו"ר יו״ר מפלגת ״המחנה הממלכתי״ על המלחמה והחזית הצפונית, האיום מאיראן ועל האפשרות לנורמליזציה עם סעודיה • "יקח עוד עשור של פעילות מבצעית בעזה, כדי להבטיח שחמאס לא בונה מחדש את כוחו, כמו שאנחנו פועלים ביו"ש, כך יהיה בעזה"

גנץ: "אם לא נגיע לעסקה בטווח של ימים או שבועות בודדים, צריך לעלות למלחמה בצפון" //ועידת MEAD

בני גנץ השתתף היום (שני) בוועידת MEAD בוושינגטון והביע דעה נחרצת על החזית הצפונית: ״זמן הפעולה בצפון הגיע – אם לא נגיע לעסקת חטופים בטווח של ימים או שבועות בודדים, צריך לעלות למלחמה בצפון".

את הדברים אמר גנץ ראיון עם דן סינור, סופר ומגיש הפודקאסט ״Call me back״, בנושא תפקיד הדיפלומטיה במזרח התיכון.

בני גנץ ודן סינור בוועידת MEAD בוושינגטון, צילום: איציק בלניצקי

עוד הוסיף גנץ כי "המלחמה הזו הוכיחה שצריך להגביר את הלחץ הצבאי, המדיני והכלכלי על איראן, ושלא ניתן יהיה להסתפק בהסכם שיעסוק רק בגרעין אלא גם במגבלות על מימון והפעלת השלוחים".

גנץ אמר גם כי הוא חושב שפינוי כה גדולה של אוכלוסייה בצפון הייתה טעות: "היינו צריכים לפנות רק את היישובים והקיבוצים צמודי הגדר. אני גם אחראי להחלטה הזאת, שנבעה מחוסר הביטחון שחווינו בתחילת המלחמה״

"צריך להבטיח שנוכל להחזיר את התושבים לבתיהם", אמר בהתייחסו לדעה שצריך לצאת למלחמה בצפון. "אנחנו יכולים להגיע ליעד הזה, גם אם זה יצריך פגיעה במדינת לבנון עצמה. אני לא רואה דרך אחרת לצערי. החלטה 1701 הייתה החלטה שמטרתה הייתה לסיים מלחמה, וכעת עלינו להגיע להחלטה שממנה והלאה נפעל התקפית באופן יזום, מול כל חריגה ומול כל איום על גבולותינו, בדגש על איום חדירה ליישובים. אי אפשר להגיד שאחרי ה-7 באוקטובר נמשיך במדיניות הביטחונית שהייתה לפניו״.

"לא רואה דרך אחרת לצערי". בני גנץ בוועידת MEAD בוושינגטון, צילום: איציק בלניצקי

בנוגע להמשך המערכה אמר גנץ: "ניצחון אמיתי זה להחזיר את החטופים למשפחותיהם ואת התושבים לבתיהם. זה בסיס הניצחון. יקח עוד עשור של פעילות מבצעית בעזה, כדי להבטיח שחמאס לא בונה מחדש את כוחו. כמו שאנחנו פועלים ביהודה ושומרון, כך יהיה בעזה. אני הייתי בעד להתחיל לפעול ברפיח הרבה יותר מוקדם, ואמרתי זאת גם לאמריקנים בביקורי פה במרץ״.

"שורש הבעיה - איראן"

גנץ התייחס בדבריו לציר האיראני ואמר: "נכון שחיזבאללה מהווה איום אופרטיבי, אבל צריך לזכור מה שורש הבעיה – וזו איראן. תראו מה קורה בעיראק, בתימן ובלבנון. אם רוצים להביא לניצחון אמיתי זה לא רק לפתור את האירוע עם חמאס ולהחזיר את החטופים, אלא להקים ברית אזורית מול הציר האיראני שבנה סביבנו צבאות טרור.

"איראן מעורבת כמעט בכל קונפליקט, מאספקת כטב"מים לרוסיה למלחמה באוקריאנה דרך תמיכה בטרור בסודאן ובאלג'יריה. אפשר רק לדמיין, מה יקרה אם תהיה להם מטריה גרעינית. לכן, צריך להמשיך ללחוץ על איראן לא רק צבאית, אלא גם כלכלית ומדינית בעוצמה רבה. זו משימה עולמית. אם יהיה שוב הסכם גרעין על השולחן הוא חייב לא רק להיות ללא חורים כמו הקודם בתחום ההעשרה ויכולות השיגור, אלא לכלול גם מגבלות חמורות על מימון והפעלת השלוחים שלה. איראן היא אתגר עולמי, אזורי וממש לא רק בעיה לישראל״.

איראן היא אתגר עולמי, אזורי וממש לא רק בעיה לישראל״. בני גנץ ודן סינור בוועידת MEAD בוושינגטון, צילום: איציק בלניצקי

להרחיב את השותפות עם סעודיה

בהמשך הראיון התייחס גנץ לנושא הנורמליזציה עם סעודיה: ״אני מקווה שנוכל לפתח את השותפות האזורית, בין היתר בזכות ועידה כמו MEAD. אני מקווה שנוכל להרחיב את השותפות גם עם סעודיה, שהיא מדינה ערבית חשובה, וכך נוכל להנות יחד מביטחון, מכלכלה, ממדע ומדברים נוספים״

מי שנכחה בוועידה כאורחת מיוחדת והאזינה לראיון עם גנץ היא השגרירה הסעודית בארה״ב, רימה בינת בנדר אאל סעוד. בקהל ישבו ישראלים רבים, בכללם נושאי תפקידים רשמיים, וכן אמריקנים בכירים, כאשר אל סעוד מודעת לנוכחותם.

הפגישה עם בלינקן: "מצופה מהעולם שיתן גיבוי"

בנוסף לוועידה, גנץ נפגש היום עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון. גנץ הודה לבלינקן על מעורבותו העמוקה של הממשל גם בימים אלו במאמצים להשבת החטופים, וציין כי יש למתווה להשבת החטופים שעל השולחן תמיכה נרחבת הן בכנסת, והן בציבור הישראלי, וכי "לנתניהו תהיה גם רשת ביטחון פוליטית להעבירו".

"למתווה להשבת החטופים שעל השולחן תמיכה נרחבת". גנץ ובלינקן (ארכיון), צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה״ב בירושלים

לצד זאת אמר גנץ, כי לאחר חודשים שבהם חמאס לא קיבל את המתווה, מצופה מהעולם שיתן גיבוי לישראל להגביר את הלחץ האזרחי והצבאי בעזה "זה מה שהביא את עסקת החטופים הראשונה, וזה גם מה שיזרז את הכרעת חמאס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר