סינוואר והנייה בעזה. צילום: רשתות ערביות

בכירי חמאס על דוכן הנאשמים: זו המשמעות של המהלך האמריקני

איתן ערוסי, אנליסט מודיעין, מסביר: "הצעד הזה מדגיש מי בעיני הממשל בצד הטוב ומי בצד הרע, שארה"ב בצד שלנו והטרוריסטים בצד השני" • וגם: הצעד שמרמז האישום נגד הנייה והסיבה לעיכוב בהצגת כתבי האישום

[object Object]

איתן ערוסי, אנליסט מודיעין ומי שעמד מאחורי חשיפת המנגנון הכלכלי של איראן, אומר כי התביעה האמריקנית שהוגשה נגד בכירי חמאס משמעותית מאוד, מבחינה פוליטית, ביטחונית ואזרחית.

"הצעד הזה מדגיש מי בעיני הממשל בצד הטוב ומי בצד הרע, שארה"ב בצד שלנו והטרוריסטים בצד השני. זו אמירה חשובה מאוד. שנית, ראוי לשים לב, שגם איסמעיל הנייה נמצא ברשימת הנתבעים בשל העברת כספים המופיעה על שמו. המשמעות היא שכל מי שקשור להעברת הכספים עשוי להיעצר ולהיחקר ואולי לעמוד לדין. הנקודה השלישית, שהיא אולי החשובה ביותר, כל מי שקשור לנתבעים ונמצא בארה"ב, בין אם בקשר עסקי-פיננסי, ובין אם בקשר אחר, נמצא עכשיו בסכנה של תביעה פלילית מטעם הממשל בגלל אישומי טרור", אומר ערוסי.

כידוע, חמאס והאחים המוסלמים מפעילים מרחוק אגודות צדקה והתארגנויות אחרות במטרה לממן את פעילותם. על רקע זה מוסיף ערוסי כי "לתביעה הפלילית הזאת באישומי טרור חמורים, יכולות להיות השלכות על ארגונים פלסטינים ופרו חמאסיים הפעילים בארה"ב, כגון AMP וגם CAIR. (המועצה העליונה של המוסלמים בארה"ב), אולי אפילו על אותם ארגונים ופעילים שפעלו באין מפריע, בשם חופש הביטוי, באוניברסיטאות בארה״ב במהלך המהומות בשנה האחרונה".

ערוסי, קצין לשעבר באמ"ן, חשף כמתמחה אצל התובע המחוזי במנהטן בעשור הקודם, את אגודת הצדקה Alavi Foundation, שהיתה גם בעלת נכסים ברחבי ארה״ב והעבירה בכל שנה במשך למעלה מ-30 שנה עשרות מיליוני דולרים לאירן. כתוצאה מפעולתו נפסקו העברות הכספים ועשרה בנקים אירופים ששיתפו פעולה עם הסיוע לאיראן, מחקו את חשבונותיה אצלם וחדלו מלהעביר אליה כספים.

הצגת כתב האישום

כזכור, משרד המשפטים האמריקני הודיע הלילה (בין שלישי לרביעי) על הגשת כתבי האישום נגד יחיא סינוואר, מרואן עיסא, חאלד משעל, אסמעיל הנייה, מוחמד דף ועלי ברכה. שלושה מבין הנאשמים כזכור חוסלו (עיסא, דף והנייה).

בתוך כך, על פי דיווח בניו יורק טיימס, גורמים בארה"ב מעריכים כי כתבי האישום לא הוצגו עד עכשיו עקב החשש לחייו של הרש גולדברג-פולין ז"ל, אזרח אמריקני כזכור. בוושינגטון חששו שצעד שכזה יפגע בו, אולם כעת, לאחר שנרצח עם חמישה חטופים נוספים ההחלטה השתנתה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו