היום שאחרי: בסעודיה רוצים ברית הגנה כמו של ישראל

הסעודים מוכנים להשתתף, יחד עם האמירויות, בשיקום הרצועה - אך בלי גורמי חמאס • המניע: קידום ברית ההגנה האזורית והפחתת ההשפעה האיראנית • בכיר באחת ממדינות המפרץ: "אנחנו נהיה חלק מהפתרון בעזה"

שגריר ארה"ב בישראל: "נורמליזציה עם סעודיה מצריכה שקט בעזה, הצווים בית הדין הפלילי הבינלאומי הם אבסורדים" // רויטרס

"נכון לימים אלה כולנו ב'הולד', עם מבט לגבול ישראל-לבנון והחשש ממלחמה שם, עם אי-הוודאות בממשל האמריקני והבחירות לנשיאות, ועם המשבר הפוליטי בישראל, אבל לכולם ברור כי מדינות המפרץ המובילות יהיו בסוף חלק מהפתרון לסוגיית עזה, במסגרת הסדר אזורי שיכלול הרחבה של הנורמליזציה עם ישראל".

כך אמר לי פקיד בכיר מאחת ממדינות המפרץ בשיחה השבוע. "מי זה כולנו?" שאלתי. "מנהיגי המדינות המתונות במפרץ, גם מצרים וירדן וגם ההנהגה הישראלית - והיא כוללת לא רק את נתניהו".

סעודיה גמישה יותר מארה"ב בסוגיה הפלשתינית. בן סלמאן וביידן, יולי 2022, צילום: אי.אף.פי

ביקשתי ממנו הסבר. "נתניהו כמדינאי", השיב, "יודע שזה הפתרון וגם הדרך היחידה להוציא מהמלחמה האיומה הזו משהו חיובי לישראל, אבל הוא לא מצליח. אולי הוא לא רוצה להתקדם בגלל הנסיבות הפוליטיות אצלכם. ההבנה אצלנו היא שבסוף זה יקרה בשיתוף פעולה עם מנהיגים נוספים הנמצאים איתנו בקשר קבוע".

רוצים ארה"ב וסומכים על ישראל

שם הקוד "מפרציות" נוגע לאיחוד האמירויות ולבחריין החתומות עם ישראל על הסכמי אברהם, אבל בראש ובראשונה הוא מתייחס לערב הסעודית, מנהיגת העולם הסוני המתון ומי שהייתה יותר מפעם על סף חתימה על הסכם עם ישראל.

לפי אחת מהתובנות המדיניות הנפוצות, מלחמת 7 באוקטובר נועדה בין השאר למנוע את ההסכם הזה, הסכם שהיה מעניק לסעודים את ברית ההגנה האזורית ובעיקר עם האמריקנים, אבל גם עם מי שהם סומכים עליה הרבה יותר - מדינת ישראל.

האיום האיראני המתרחב עם הריצה לפצצה, ובעיקר החות'ים שבחצר האחורית שלהם, מחייבים את הסעודים למצוא משענות ובריתות - וכהרגלם, הם פונים לכל הכיוונים.

כך, למשל, ביקשו הסעודים את סיועה של סין בהסרת האיום החות'י כלפי אוניות ומכליות נפט היוצאות מנמליהן; וכך, בצעד עקיף וסמלי, הם לא מנעו את הסרתו של ארגון הטרור חיזבאללה מהרשימה של הארגונים המוחרמים בליגה הערבית.

עכשיו ברית, הנורמליזציה תחכה

ועדיין, היעד האסטרטגי של מוחמד בן סלמאן, יורש העצר, הוא הקמתה של אותה ברית הגנה נגד איראן ושלוחותיה, ברית אשר במידה חלקית כבר מיושמת.

הסעודים ראו את הסיוע הבינלאומי שקיבלה מדינת ישראל בעת ההתקפה של איראן עליה באפריל, וגם הם רוצים כזה, רשמי. לשם כך הם מוכנים להשתתף בשיקומה של רצועת עזה אחרי ההסכם, אבל רק בהיעדר גורמי חמאס כלשהם. לפי חלק מהפרסומים הם יהיו מוכנים להשתתף יחד עם האמירויות גם בכוח שיטור וסדר ברצועה.

מה מעכב את קידומה של הנורמליזציה עם סעודיה? ראשית, היא לא תגיע בטרם תסתיים המלחמה בעזה. אם תרצו, הנה עוד סיבה מדוע האמריקנים לוחצים על ישראל להפסיק את המלחמה: כדי להציג הישג מדיני לממשל לפני הבחירות.

העיכוב השני בדרך לנורמליזציה נובע מהמחלוקת על הסוגיה הפלשתינית. הסעודים גמישים בהרבה מהאמריקנים, ומוכנים לניסוח כללי שבו מדינת ישראל מתחייבת לקדם את פתרון הסכסוך עם ההנהגה הפלשתינית. האמריקנים דורשים התייחסות מובהקת להתחלה של תהליך בדרך אל מדינה פלשתינית.

השיקום תלוי בהסדר אזורי.חורבות חאן יונס, צילום: אי.אף.פי

אלא שלפי מקורות מדיניים, רה"מ בנימין נתניהו לא מוכן בשלב הזה להתחייבות כלשהי בסוגיה הפלשתינית, אף שראשי המחנה הממלכתי, בני גנץ וגדי איזנקוט, לחצו מאוד ללכת לשם בזמן שהיו בממשלה.

עוד בעיה היא הדרישה הסעודית להסכמה להקמת כור גרעיני אזרחי. יש לכך התנגדות רחבה במערכת הביטחון, ולא בטוח שגם בלשכת ראש הממשלה.

מה עכשיו? נדמה שבשל התמשכות המלחמה, איומי התרחבות האירועים בצפון למלחמה עם חיזבאללה והבחירות בארה"ב - הנורמליזציה עם סעודיה תישאר ברקע ותידחה עד 2025, אבל אולי לפני כן תהיה מעורבות שלה, ולו עקיפה, בפתרון האזרחי לרצועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר