בעקבות הטענות לריגול אחר התובעים בהאג: הולנד זימנה את השגריר הישראלי לבירור

בעקבות תחקיר "הגרדיאן" אודות ריגול אחר התובעים בהאג - בהולנד זימנו את מודי אפרים לשיחת נזיפה • הזימון נעשה בהמשך לתחקיר "הגרדיאן" שפורסם בחודש שעבר, לפיו המודיעין הישראלי לא רק הטריד את התובעת לשעבר, אלא גם צותת לה, למחליפה בתפקיד ולעוד עשרות אנשים שהיו קשורים להליכים נגד ישראל

מודי אפרים, שגריר ישראל בהולנד ומנהיג הימין הקיצוני בהולנד חרט וילדרס. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של חרט וילדרס

משרד החוץ ההולנדי זימן היום (רביעי) את השגריר הישראלי, מודי אפרים, לבירור בעקבות תחקיר הגרדיאן על הריגול אחר התובעים בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC). הזימון נעשה בהמשך לתחקיר "הגרדיאן" שפורסם בחודש שעבר, שלפיו המודיעין הישראלי לא רק הטריד את התובעת לשעבר פאטו בנסודה ואיים עליה, אלא גם צותת לה, למחליפה בתפקיד כארים חאן ולעוד עשרות אנשים שהיו קשורים להליכים נגד ישראל בבית הדין.

גורמים הולנדיים רשמיים ביקשו להיפגש עם השגריר הישראלי, מודי אפרים, כדי לדון בחששות שהועלו בחקירת "הגארדיאן", אשר חשפה כי סוכנויות מודיעין ישראליות ניסו במשך תשע שנים לחתור תחת משרד התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי, להשפיע עליו ולכאורה אף להפחידו.

הפגישה נחשפה על ידי גורמים רשמיים בתגובה לשאלות שהועלו על ידי כמה חברי פרלמנט הולנדים בנוגע לחשיפות, שהן חלק מחקירה משותפת עם הפרסום הישראלי-פלשתיני "+972 מגזין" ו"שיחה מקומית".

דיווח בגרדיאן הבריטי: ישראל ריגלה אחר התובע הכללי של בית הדין בהאג, צילום: ללא

ביום שלישי דובר שר החוץ אמר כי השגריר הישראלי "התבקש להתייצב במשרד בקשר לטענות שהועלו'". הדובר ציין כי התקיימה שיחה "שבה הובעו חששותיה של הולנד" מפני הפרסומים. הדובר סירב לדון בפרטים.

כמדינה המארחת את בית הדין הפלילי הבינלאומי, הממוקם בהאג, הולנד מחויבת על פי הסכם להגן על בטיחותם וביטחונם של עובדי בית הדין, ועליה להבטיח כי הוא "חופשי מכל התערבות חיצונית".

בית הדין הבינ"ל הפלילי בהאג, צילום: אי.פי

נזכיר כי על פי הדיווח, ישראל צותתה לשיחות ויירטה הודעות של בכירים רבים בבית הדין וכן גורמים פלשתיניים שהיו מעורבים בהעברת מידע לבית הדין. בעיתון הבריטי נטען כי באחת ממחלקות המודיעין של ישראל נמצא לוח גדול ועליו שמותיהם של 30 אישים פלשתינים ועוד 30 אחרים מרחבי העולם, בהם בכירים בבית הדין בהאג.

בנוסף נטען כי ישראל צותתה לשיחות ומסרונים של התובע הנוכחי של בית הדין המכהן, כארים חאן, וכי המידע אפשר למודיעין לדווח בזמן אמת לראש הממשלה, בנימין נתניהו, על כוונתויו של חאן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר