הבכיר הרפובליקני בראיון בלעדי: "אסור לארה"ב לעכב נשק לישראל - ועליה לחזור לסנקציות על איראן"

אליוט אברמס זועם על מדיניות החימושים של ממשל ביידן: "אני לא יודע מה הכמות שנעצרה, אבל היא צריכה להיות לאפס" • "עבור רבים בארה"ב, מתקפת חמאס היא כישלון של ביידן, שמנסה להשקיט זאת עד הבחירות" • "יש להעניש את איראן ואת החות'ים על תוקפנותם"

נתניהו על החימושים: המסה הגדולה נותרה מאחור, מקווה שהנושא ייפתר בקרוב || עומר מירון

אליוט אברמס, בכיר לשעבר בממשלים הרפובליקניים אשר תפקידו האחרון היה אכיפת הסנקציות על המשטר האיראני בשלהי ממשל טראמפ, מתנגד לעיכובים במשלוחי הנשק האמריקניים לישראל: "אני לא יודע מה וכמה נעצר, אבל זה לא היה צריך לקרות. רמת העיכוב צריכה להיות אפס".

הבכיר הרפובליקני מדגיש: "הידידה הקרובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון חטפה תקיפה נוראית, ולכן אסור לנו לעולם לעצור את העברת הנשק אליה". אברמס מכהן כיום כיו"ר קרן "תקווה" וישתתף בכנס הרצליה ה־21 של המכון למדיניות ולאסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן.

לדברי הבכיר הרפובליקני, "בסוף תקופת טראמפ איראן עמדה בפני פשיטת רגל. נטישת מדיניות העיצומים על ידי ממשל ביידן הביאה להתעצמות משמעותית של הרפובליקה האסלאמית". לדבריו, "אם טראמפ היה מקבל ארבע שנים נוספות, המשטר היה עומד בפני ברירה של קריסת הכלכלה והתקוממות המונית, או עצירת תוכנית הגרעין. אבל אז הגיע ממשל ביידן ולמעשה הפסיק לאכוף את העיצומים, עד שכיום היתרות של איראן עומדות על כ־50 מיליארד דולר. לכן, מה שצריך לעשות הוא לחזור למדיניות הסנקציות ולאכוף אותה".

אליוט אברמס, צילום: אי.פי

האם, לדעתך, העיצומים יספיקו? הרי כבר שנים רבות מנסים את הפרקטיקה הזו, והם מעולם לא עצרו בעד איראן.

"אני חושב שצריך להתחיל מאכיפת הסנקציות. כמו כן, בריטניה וצרפת צריכות להפעיל את מנגנון הסנאפבאק (החזרת העיצומים שבוטלו במסגרת הסכם הגרעין, א"כ), אבל צריך לגבות אותן באיום אמין של הפעלת כוח. כל הממשלים האמריקניים האחרונים, כולל של ביידן ואובמה, אמרו שלא ישלימו עם איראן גרעינית ואיימו בהפעלת כוח במקרה הצורך".

לדברי אברמס, איראן אכן עצרה את קידום תוכנית הגרעין שלה פעמים בודדות. "זה היה כאשר בוש פלש לעיראק ב־2003, וכאשר טראמפ חיסל את קאסם סולימאני ב־2020. ארה"ב צריכה להיות מוכנה להפעיל כוח באיראן, אבל המהימנות פה קריטית. כי רק אם הם יתרשמו שארה"ב מוכנה לפעול, הם יעצרו".

איראן מרחיבה את פעילותה הגרעינית, צילום: אי.פי

מה המשמעות של מתקפת חמאס וכל מה שקרה בעקבותיה מנקודת מבט אמריקנית וגלובלית?

"עבור רבים בארה"ב, בפרט בצד הרפובליקני, זוהי קריאת השכמה לכך שהמדיניות של ביידן נכשלה, והוא מנסה לדחות את הבעיה ולהשקיט אותה עד לבחירות".

לטענת אברמס, נשיא ארה"ב ניסה במשך שנתיים וחצי להחיות את הסכם הגרעין עם איראן, עד שהבין שהם לא מעוניינים. "איראן הרוויחה מהמצב הזה, וכל מי שלא בתוך הממשל רואה שמדובר בכישלון. מעבר לכך, במאה השנים האחרונות ארה"ב ראתה בשמירה של נתיבי השיט בים האדום פתוחים ובטוחים אחת המשימות החשובות ביותר שלה, ואת זה החות'ים די הצליחו לסיים. תעלת סואץ סגורה כמעט לחלוטין, וכך גם הים האדום. ארה"ב נמצאת כרגע בגישה הגנתית. אנחנו מיירטים את הטילים של החות'ים, אבל השלמנו עם מה שהם עושים. לדעתי, ארה"ב צריכה להעניש את החות'ים ואת איראן על כך".

מנסה לדחות את הבעיה, הנשיא ג'ו ביידן (ארכיון), צילום: אי. פי

השגרירה לשעבר ניקי היילי אמרה שהימים האלה מזכירים לה את שנות ה־30 של המאה הקודמת. האם גם אתה סבור כך?

"אני חושב שהדבר המסוכן ביותר שלפנינו הוא מלחמה עם סין, אבל לי זה מזכיר את שנות ה־70. באותה תקופה אחרי מלחמת וייטנאם היתה תחושה שארה"ב נחלשת ונסוגה ממעורבותה בעולם, ושיריבתה דאז, בריה"מ, צוברת הצלחות. הנשיא קרטר דיבר, בדומה לאובמה, על כך שצריכים להיות פחות מעורבים בעולם, וזה נגמר כאשר רייגן נבחר לנשיא. התקווה שלי היא שנוכל לשנות את זה. הכל תלוי במנהיגות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר