קפריסין, ביום שאחרי איומי נסראללה: "אנשים לא מתרגשים ממנו, הדור המבוגר אפילו מזלזל"

שיחות עם ישראלים שהעתיקו את חייהם לקפריסין מעידות על הלך הרוח במדינה הקטנה לאחר איומי נסראללה • בשורה התחתונה, הקפריסאים לא ממש מתרגשים מהאיום וסומכים על הצבא הישראלי, הבריטי ועל העובדה שבמדינה חיה קהילה לבנונית די גדולה • החשש בקרב הישראלים, מגיע מכיוון אחר: "אם ישראלים יביאו את הצרות שלנו מהבית אליהם, אז הם יראו אותנו כמטרד. נקווה שזה לא יקרה"

נסראללה ו"הפרלמנט" הקפריסאי. לא מתרגשים מהאיומים. צילום: רויטרס, משה שי

ברגע אחד, מבלי שהייתה יכולה לצפות זאת מראש, קפריסין, מדינת האי הים-תיכונית השקטה מצפון לישראל וממערב לסוריה ולבנון, מצאה עצמה בליבו של הסכסוך במזרח התיכון והפכה בעל כורחה לשחקנית משנה במלחמה בין חיזבאללה לישראל.  

כזכור (אתמול), נאם חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה לזכר מותו של המפקד הבכיר בארגונו, סאמי עבדאללה טאלב, שחוסל על ידי ישראל לפני כשבוע. במהלך הנאום הוא איים על קפריסין, שבמידה וזו תאפשר לישראל להשתמש בבסיסיה או בשדות התעופה שלה, היא תותקף על ידי חיזבאללה. בעקבות כך, נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס, פרסם הצהרה לתקשורת, שבה הדגיש כי לדבריו של נסראללה "לא משקפים את המציאות". הוא גם ציין שאינם חלק מהעימות וקפריסין פועלת מול ממשלות איראן ולבנון.

בהקשר זה, אמר היום (חמישי), דובר נציבות החוץ האירופית (משרד החוץ של האיחוד), כי "קפריסין היא חברה באיחוד האירופי, מה שאומר קפריסין היא האיחוד והאיחוד הוא קפריסין - כל איום על קפריסין הוא איום על האיחוד אירופי".

לרנקה. קהילה לבנונית נוצרית די גדולה, צילום: עמי שומן

ישראלים רבים שהעתיקו את חייהם ברילוקיישן לקפריסין בשנים האחרונות נקלעו אף הם לסיטואציה הרגישה. משיחות עמם עולה הלך הרוח במדינה הקטנה שמונה כ-900 אלף תושבים, סביב איומיו של נסראללה. יש להדגיש כי מדובר בקפריסין היוונית, בשונה מצפון קפריסין שבה מתגוררים עוד כ-300 אלף טורקים.

ותיקי קפריסין לא מתרגשים

עו"ד לן יודס, שותף במשרד הקפריסאי stelios americanos and co שחי על הקו בין ישראל לקפריסין, מבלה הרבה במדינה ומכיר היטב את התרבות והלך הרוח הפוליטי והכללי. לדבריו, "באופן כללי, אנשים לא מתרגשים מההצהרות של נסראללה. הדור המבוגר אפילו קצת מזלזל - כלומר אלה שחוו את המלחמה ב-1974 וחיו בתקופה שבה התרחשה הפלישה הטורקית לצפון קפריסין".

עו"ד לן יודס. על קו ישראל קפריסין,

"הדור הוותיק", הוא מציין, "גם קצת יותר מיליטנטי ולא מעט מהם אפילו קצת מזלזל ושמעתי הרבה קפריסאים שאומרים 'שרק ינסה לתקוף'. יש גם אנשים שהתעצבנו מהאיום ומרגישים שמושכים אותם למשהו שהם לא קשורים אליו בכלל".

אם תשאלו את הקפריסאי הממוצע ברחוב, בבתי הקפה וב"פרלמנטים", להערכתם הם לא חושבים שהם יותקפו, אבל במידה ותרחיש שכזה אכן ייצא לפועל, הם מאמינים שישראל תהיה שם בשבילם. עובדה נוספת שמשרה עליהם ביטחון הם בסיסי חיל האוויר האנגליים בקפריסין, המשופעים ביכולות צבאיות משמעותיות, לעומת הצבא הקפריסאי שכלל אינו מחזיק בחיל אוויר.

הפרשה, כך נראה, מעסיקה את ישראל יותר מאשר את תושבי קפריסין. במשרדי העבודה השונים הנושא לא הפך לשיחה המרכזית, למרות הדיווחים הנרחבים בתקשורת המקומית. בשורה התחתונה הקפריסאים לא מתרגשים יתר על המידה מאיומי נסראללה ומשדרים מסר של ביטחון בכוחות הבינלאומיים, לרבות ישראל שיגנו עליהם במידת הצורך. בנוסף, בקפריסין מתגוררת קהילה לבנונית נוצרית די משמעותית המרוכזת בעיקר בלרנקה, ולדעתם נסראללה לא יתקוף לבנונים.

רק שלא נהפוך למטרד

אוריאל, ישראלי נוסף שמתגורר במקום, לא מתרגש גם הוא מהאיומים. "קפריסין לא מסוכנת, הישראלים מרגישים בטוחים כאן סך הכל. יש כאן גם קשרים טובים עם הקהילה הלבנונית הנוצרית ללא מתחים משמעותיים".

לדבריו, "יש כאן תמיכה רבה מאוד בישראל מצד הקפריסאים, הם אוהבים את ישראל ויש להם לא מעט חיכוכים עם המוסלמים בגלל המלחמה שהייתה עם טורקיה. יש אפילו סלידה כלפי נסראללה. באופן כללי, קפריסין נחשבת לאחת המדינות עם הכי פחות פשיעה ובטוח כאן. החשש הוא שאם ישראלים יביאו את הצרות שלנו מהבית אליהם, אז הם יראו אותנו כמטרד. נקווה שזה לא יקרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר