מלחמה בצפון? הדרג המדיני עדיין לא נחשף לתוכנית הפעולה בלבנון

שמונה חודשי לחימה מול חיזבאללה - רק שני דיוני קבינט הוקדשו לצפון, ועדיין לא אושרה תוכנית המלחמה שהכין הדרג הצבאי • גורם המעורב בפרטים הביע דאגה באשר לאסטרטגיה ש"תסבך אותנו במלחמה ארוכה"

כוחות צה"ל מתאמנים ברמת הגולן, לקראת פעילות עתידית בלבנון. צילום: אייל מרגולין/ג'יני

אף שבימים האחרונים נדמה כי ישראל מתקרבת לפעולה צבאית מאסיבית בלבנון, ואף שאנחנו שמונה חודשים בתוך מלחמה על הגבול מול חיזבאללה - עדיין לא התקיים דיון על כך בדרג המדיני, וזה טרם נחשף באופן מלא לתוכנית המלחמה של צה"ל בלבנון וגם לא אישר תוכנית כזו.

תיעוד מתקיפה באזור הבקעא במזרח לבנון, עשרות קילומטרים מהגבול // רשתות ערביות

על פי החוק, האחריות לאישור תוכניות מלחמה נתונה בידי הקבינט המדיני־ביטחוני, אולם רוב חבריו עדיין לא נחשפו לתוכניות באופן רשמי. גם בקבינט המלחמה, שבו נערכו רק שני דיונים ממוקדים על פעולה בלבנון - עוד לא אישרו עד כה את תוכנית המלחמה שהכין הדרג הביטחוני.

בעוד גורם ביטחוני טוען כי תוכניות מלחמה מאושרות רק לצורך הפעלתן, גורמים אחרים אומרים שהמצב הנוכחי - שבו מלחמה נגד חיזבאללה עשויה להתפתח בסבירות גבוהה, והגורמים המדיניים לא מכירים תוכניות מלחמה לאשורן - הוא מצב בעייתי.

בדרג המדיני ניתן להצביע רק על רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, כמי שמכירים את התוכנית שהכין הדרג הצבאי. יתר שרי קבינט המלחמה נחשפו לתוכנית באופן חלקי בלבד, בדיונים שנערכו במהלך סיוריהם בצפון או בתוך הקבינט.

אימונים ברמת הגולן לקראת פעולה עתידית בלבנון, צילום: אייל מרגולין/ג'יני

גורם המעורה בתוכנית המלחמה בצפון אמר ל"ישראל היום" כי אותה התוכנית שבאופן סביר תצא לביצוע, כלל לא הגיעה עד כה לדיון או לאישור בקבינט המדיני ביטחוני.

היעדר חלופות אחרות

השר בני גנץ, שצפוי לעזוב בסוף השבוע את הממשלה יחד עם השר גדי איזנקוט, כבר הביע את דאגתו כשאמר לפני הצבת האולטימטום לפרישה כי נדרשות החלטות באשר לאופן הפעולה בצפון.

גם מאחורי הקלעים נמתחה ביקורת על כך שקבינט המלחמה כלל לא התכנס כדי לקבל החלטות על פעולה שתאפשר את החזרת תושבי הצפון לבתיהם עד תחילת ספטמבר.

פגיעה ישירה בקניון בקרית שמונה, אתמול, צילום: ללא

למעשה, עד כה דיוני קבינט המלחמה נסבו באופן כמעט מוחלט על החזית העיקרית בדרום או על עסקה להחזרת חטופים. שני דיונים בלבד הוקדשו במלואם לצפון הארץ: האחד נערך בחודש אוקטובר, אז השר גלנט והצבא דחפו לפעול בלבנון תחילה. הדיון השני נערך ביום שלישי השבוע על רקע השריפות בצפון. כל יתר הדיונים לא היו בלעדיים והתנהלו בצד נושאים אחרים.

בדרג הביטחוני טענו כי המידע היה זמין לכל אחד מהשרים הנדרשים לו בקבינט, אם רק היו חפצים בכך.

עוד הוסיפו כי אישור תוכנית המלחמה מתקיים רק סמוך לביצוע. אולם כשיתקרב רגע ההכרעה, בהיעדר חלופות אחרות, הדרג המדיני האחראי על מתן ההוראה לפעול בצפון, יפגוש תוכנית שאליה התכוננו בצבא במשך חודשים ועם מעט מקום לשינויים. גורם שנחשף לפרטי התוכנית הביע דאגה באשר לפרטי התוכנית והאסטרגיה המוצעת, שעלולים לסבך את ישראל במלחמה ארוכת שנים בלבנון.

קבינט המלחמה, צילום: .ללא קרדיט

לדבריו, "כאשר השרים לא חשופים למידע על התוכנית באופן מעמיק, כשהם יקבלו החלטה אסטרטגית על פעולה בלבנון, לא בטוח שהם יבינו עד הסוף איך זה ייראה. הדבר חמור שבעתיים כי אנחנו לא בזמן שגרה, אלא במתיחות מאוד גבוהה וסבירות גבוהה לכניסה פנימה. אם תהיה עליהן ביקורת - השרים יאשרו תוכניות בלי דיון עומק".

השלכות מול איראן

לאור הדחיפות הביטחונית, אילוצים מסוגים שונים מובילים לכך שלפעולה בלבנון צפויה ישראל להגיע רק לאחר מיצוי הדיונים המדיניים להסכם. בארה"ב מפעילים את מלוא כובד משקלם נגד פעולה בלבנון, גם אם מוגבלת, מהחשש להשפעה ישירה על מערכת הבחירות ועל סיכוייו של ביידן לנצח. גורמים מדיניים טוענים כי לאור המגבלות כולן - זה אפיק הפעולה הנדרש.

גורם מדיני אחר הזהיר מכך שלפעולה בלבנון עשויה להיות השלכות בזירות נוספות - אם בגבול עם סוריה, ואם מול איראן עצמה. כדי להסתפק בהסכם "סביר" בלבנון, כפי שסבורים בקבינט המלחמה, חובה על ישראל לסיים תחילה בעזה בהכנעת חמאס כהרתעה. אלא שכאשר יש ניסיון חפוז לסיים בעזה ולמהר ללבנון לעסקה - ישראל עשויה למצוא את עצמה בעמדת חולשה. אגב, נכון לרגע זה עדיין לא הוגדרו הזירה בלבנון ופגיעה ביכולות חיזבאללה כחלק ממטרות הלחימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר