מייק פנס, לשעבר סגן נשיא ארה"ב: "בזמן שיש תמיכה עקבית של ארה"ב, ממשל ביידן שולח סימנים של לחץ על ישראל"

בביקור באתרי מתקפת חמאס בדרום שב ומחזק את המחויבות האמריקנית: "ארה"ב תעמוד כתף אל כתף עם בת הברית היקרה שלנו נגד כל ניסיון להרחיב את המלחמה" • "לאנשים שקוראים להפסקת אש צריך להזכיר שהייתה הפסקת אש ב-6 באוקטובר"

עם המפקדים והחיילים בדרום. צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ

"שלום מגיע מתוך עוצמה" - מצטט סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס את הנשיא ה-40 של אמריקה, רונלד רייגן. בראיון בלעדי ל"ישראל היום", כשהוא בדרכו לסיור בגבול הצפון, הוא מוסיף: "ארה"ב צריכה להעביר מסר ברור, לפיו אם ההתקפות של החות'ים בים האדום יימשכו, אנחנו נדע מי שלח אותם. כאשר איראן תקפה ספינת מלחמה אמריקנית בשנות ה-80', רייגן הורה לפעול ומחצית מהצי האיראני הוטבע. בין אם אלה כלי שיט או תעשיית הנפט, אני מקווה שהממשל הנוכחי יבהיר לאיראן שהיא תשלם מחיר אם החות'ים או כל גוף אחר שהם תומכים בו, יפגע בכוחות או באינטרסים האמריקניים".

פנס הוא הדמות הבולטת ביותר מהמפלגה הרפובליקנית בארה"ב שהגיע לישראל מתחילת המלחמה. טראמפ ויתר המתמודדים על מועמדות המפלגה לנשיאות ארה"ב עסוקים בבחירות המקדימות. פנס, שהיה סגנו של טראמפ, היה גם הוא ברשימת המתמודדים, אך פרש כשהבין שסיכוייו קלושים. מאז יום חמישי הוא פה. תחילה סייר בדרום, פגש תושבים בכפר עזה ושוטרים בשדרות. ביום שישי תודרך על-ידי אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין, ואכל צהרים באוהל חיילים באיילת השחר.

פנס והמארחים, צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ

"אני אמשיך להיות קול חזק לדרישה הישראלית, לפיה או שחיזבאללה יזוז מהגבול, או שישראל תתעמת אתו. אף כי איש אינו רוצה לראות את התרחבות העימות. השיגור של שתי נושאות המטוסים האמריקניות למזרח התיכון הוא מסר ברור לחיזבאללה, וחשוב עוד יותר - לטהרן. ארה"ב תעמוד כתף אל כתף עם בת הברית היקרה שלנו (ישראל), נגד כל ניסיון להרחיב את המלחמה".

אחרי כל מה שראית בדרום, מה לדעתך נכון לעשות וניתן לעשות עם עזה ביום שאחרי המלחמה? הממשל מדבר על רשות פלסטינית מחודשת. יש מי שמציע כוח בינלאומי.
"כל הדיון על 'היום שאחרי' צריך להיות אחרי השמדת חמאס. אני עדיין מחכה שהרשות הפלשתינית תגנה את אירועי ה-7 באוקטובר. כחבר קונגרס וכסגן נשיא פגשתי בעבר מנהיגים מהרשות הפלשתינית – זה רגע שהם צריכים לעמוד ולהבהיר שהם מגנים בלי שום סייג את הזוועות, אותן ראיתי בעיני".

יש הערכה רבה מאוד בישראל לתמיכה העצומה של ממשל ביידן. יחד עם זאת, הדרישה להכניס הרבה דלק ואספקה הומניטרית מסייעת לחמאס ומאריכה את המלחמה.
"אני מודאג מכך שבזמן שיש תמיכה חומרית עקבית של ארה"ב, ממשל ביידן שולח סימנים של לחץ על ישראל לעבור לשלב אחר של המלחמה, ונותן במה לקריאות להפסקת אש. אני מקווה שהנוכחות שלי פה היא עדות לכך שהעם האמריקני תומך בישראל, בלי קשר למה שעושה הממשל. לכן אני פה. רוב העם האמריקני יודע שההתקפה הנוראה ביותר על העם היהודי מאז השואה, חייבת להיענות בהשמדה מוחלטת של חמאס והיכולות שלו לאיים אי-פעם על העם בישראל.

"לאנשים שקוראים להפסקת אש צריך להזכיר שהייתה הפסקת אש ב-6 באוקטובר. אז 3,000 טרוריסטים פלשו לישראל ועשו את הזוועות שעשו. הם היו צועדים לתל אביב וירושלים אם היו יכולים".

"הנוכחות שלי פה היא עדות לכך שהעם האמריקני תומך בישראל". פנס // שלומי אמסלם, משרד החוץ, צילום: לךחנילחגי

ולגבי הלחץ לסיוע הומניטרי?
"אני מצטער על כל אבדן חיים. המוות של חלק מהאזרחים בעזה נוגע לליבי. אך הם קורבנות של חמאס. ישראל עשתה כל מאמץ לאפשר לפלשתינים לעזוב את צפון הרצועה, ואנו רואים שהסיוע ההומניטרי שנכנס מיד נתפס על-ידי חמושים של חמאס. לי יש לב לאנשים שסובלים בשני הצדדים של הגבול, אך האשמה על חמאס".

פנס יסיים מחר (ראשון) את ביקורו בארץ וישוב לארה"ב, אליה ירצה לשקף ולשתף עמה את "החמלה והזעם על מה שראיתי. אני עוקב אחרי החדשות מאז ה-7 באוקטובר, אבל זה לא דומה להליכה בשדרות ובכפר עזה. אתה מחפש את המילים כדי להבין מה אתה רואה. מה שראיתי הגביר את הנחישות שלי לתמוך בישראל בכל דרך".

----
צילום שלומי אמסלם משרד החוץ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר