אחרי הלינץ' בשכם: כך הפקירה המדינה את התיירים הגרמנים שהותקפו

ג'ראלד הסל, אזרח גרמני לא יהודי, נסע עם חברו לשכם ברכב שכור - שם הותקף על ידי צעירים מקומיים • השניים הגישו תלונה במשטרה ויצאו בתחושה שלא יידרשו לשלם מכיוון שמדובר בניסיון לינץ' • מספר שבועות לאחר מכן גילה הסל כי כרטיס האשראי שלו נחסם ובנוסף חברת ההשכרה דרשה שישלם 42 אלף שקלים על הנזק • חברת הביטוח שלמה סיקסט: "הוא הפר באופן בוטה את תנאי הסכם השכרת הרכב עליו חתם"

מהומות בשכם (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

חצי שנה לאחר הלינץ' שעברו בשכם שני תיירים גרמנים, המדינה וחברת "קבוצת שלמה" דורשת מהנפגעים לשלם על הנזק שנגרם לרכב.

ג'ראלד הסל, אזרח גרמני לא יהודי וחבר באגודת ידידות ישראל גרמניה, נסע במרץ 2023 ברכב שיתופי של עיריית תל אביב לסייר בשכם. צעירים מקומיים שזיהו דגל ישראל על המכונית תקפו אותו ואת חברו שהיה עימו. השניים ניצלו לאחר שערבי ישראלי העביר אותם לשוטרים פלסטינים, ולאחר כן הם נמסרו לכוחות צה"ל.

"הובטח לנו שלא נספוג את הנזק"

עם חזרתם לתל אביב השניים הגישו תלונה במשטרה ונאמר להם על ידי נציגי המדינה ועל ידי נציג של חברת "שלמה SIXT", כי יקבלו את היחס הטוב ביותר. "הובטח לנו שלא נספוג את הנזקים כיוון שמדובר היה בניסיון לינץ'", מספר הסל, בשיחת טלפון מגרמניה.

רכב של שלמה סיקסט, צילום: יחסי ציבור

ואולם מספר שבועות לאחר ששב לביתו גילה הסל כי אינו יכול לבצע רכישות בכרטיס האשראי. "בסוף אפריל בלי התראה מוקדמת, כרטיס האשראי שלי נחסם. הם גבו דרכו את הסכום המקסימלי של 13000. יצאתי לקנות אוכל באותו יום ולא יכולתי לשלם".

42 אלף שקלים ואיום בתביעה

בהמשך, חברת ההשכרה דרשה מהסל לשלם 42,000 שקלים, עלות תיקון המכונית לאחר הלינץ'. כל הסבריו, שעבר תקיפה לאומנית לא נענו, והוא עדיין נדרש לשלם את הסכום. כעת הוא מאוים בתביעה משפטית מצד חברת ההשכרה.

ג'ראלד הסל בפעילות למען ישראל בגרמניה. "הובטח לנו שלא נספוג את הנזק", צילום: ללא

"זו לא הייתה עבורי פעם ראשונה להיכנס לעיר פלסטינית. אני מבקר בישראל לפחות פעמיים בשנה ויש לי הרבה חברים פה. הייתי ברמאללה כמה פעמים וחברים שלי ביקרו בשכם הרבה פעמים. לא היה שום דבר חריג בשמה שעשינו".

התעלם מאזהרות בזמן אמת 

מחברת "שלמה סיקסט" אומרים בתגובה כי, "מיד עם קבלת הדיווח על המקרה המצער, ליוו נציגי החברה את הלקוח עד להגעתו למקום בטוח והבטחת שלומו. במקרה המדובר, כשהחליט השוכר לנסוע עם הרכב בשטחי הרשות הפלסטינית, הוא למעשה הפר באופן בוטה את תנאי הסכם השכרת הרכב עליו חתם תוך התעלמות מאזהרות בזמן אמת על סכנת חיים ברורה וסיכון הרכוש המושכר. החברה הגישה תביעה למס רכוש לכיסוי הנזקים, אך התביעה נדחתה בשל העובדה כי השוכר נכנס לשטחי A".

שכם. "שום דבר חריג. לא פעם ראשונה שלי, יש לי חברים בשכם ורמאללה", צילום: רויטרס

ברשות המיסים, האחראית על מס רכוש הוסיפו כי "מבדיקת האירוע והמסמכים שהוגשו נמצא כי האירוע שאירע אינו מכוסה תחת חוק מס רכוש וקרן הפיצויים מכיוון שהתרחש בשטח A".

ואולם הסל דוחה את הדברים ואומר כי איש לא הזהיר אותו. "בחוזה רק נאמר שאסור לצאת את תחומי ישראל. הנושא של שטח A לא מוזכר, ובכניסה לשטח A יש שלט שמזהיר ישראלים מלהיכנס לשם. לא כתוב שזה גבול ואין שום מגבלה על תיירים. אני מרגיש שנשארתי לבד וזה מאכזב. זה בהחלט לא יחס נחמד לתיירים כמונו שעברו תקרית מחרידה כזו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר