שוב: הדיון המשפטי על פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה נדחה

ביום רביעי היה אמור להתקיים דיון נוסף בנושא פעילות הסוכנות במדינה אך הוא נדחה בחודשיים • לאחרונה גורמים ישראלים הביעו אופטימיות זהירה לפתרון הסוגיה • הסוכנות אף הגבילה את פעילותה במדינה החודשים האחרונים על מנת לא לעורר התנגדויות

משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, צילום: אי.פי

בית המשפט במוסקבה דחה בחודשיים נוספים את המשך המשפט נגד הסוכנות היהודית ברוסיה. ההודעה על הדחייה התקבלה לאחר שאתמול (רביעי) אמור היה להתחדש ההליך המשפטי, אך בניין בית המשפט פונה במפתיע בשל התרעה על פצצה לפני תחילת הדיון. 

לאחר הדיון הקודם גברה בישראל האופטימיות, וגורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום" העריך כי המשבר מתקרב לפתרון. עם זאת, מאז השתנו הנסיבות באופן שאינו קשור ישירות לסוכנות, אך עלול להשפיע על המדיניות הרוסית כלפיה: רוסיה ספגה שורה של מפלות צבאיות באוקראינה, והנשיא פוטין הכריז על גיוס מילואים שהוביל לבריחה המונית מהמדינה.

בניין הסוכנות היהודית, ב-2021, צילום: אורן בן חקון

על רקע ההתפתחויות הללו, ההחלטה על דחיית ההליך בחודשיים נוספים "כדי לאפשר לסוכנות להטמיע תיקונים בפעילותה בהתאם לדרישות משרד המשפטים הרוסי", נתפסת בישראל כתוצאה סבירה. החשש היה שבעקבות הרצון של מוסקבה למנוע יציאת אזרחים שמנסים להימנע מגיוס לצבא, יכבידו השלטונות את ידם על פעילות הסוכנות. 

עם זאת, ל"ישראל היום" נודע כי הסוכנות היהודית ברוסיה כבר צמצמה את פעילותה בעקבות המתיחות מול השלטונות. צעדים אלה, שמוגדרים בסוכנות כ"ארגון מחדש", לא נעשו בעקבות דרישה שהתקבלה ממוסקבה אלא ביוזמת הסוכנות, במטרה לרכך את ההתנגדות הרוסית לפעילותה. בין היתר, חלק מנציגי הסוכנות ברוסיה הוצאו לחופשה וכמה סניפים של הארגון אף נסגרו, לפחות באופן זמני.

ארופלוט. טיסות החברה לישראל נפסקו, צילום: אי.אף.פי

מספר הטיסות לרוסיה הוגבלו

בחודשים האחרונים מערימה רוסיה קשיים עקיפים על יציאת יהודים משטחה, בעיקר על ידי הגבלת מספר הטיסות בין מוסקבה לת"א. לא מדובר בצעד שנועד באופן ספציפי להקשות על יהודים, אלא בחלק ממדיניות רחבה יותר שמטרתה להקשות על יציאת אזרחים מהמדינה בשל המלחמה באוקראינה והגיוס שעליו הכריז פוטין. 

נכון להיום מתקיימות ארבע טיסות שבועיות של אל על לרוסיה, אשר בהן זמינים קצת יותר מאלף כרטיסים. מדי חודש משוריינים בטיסות אלה 2,000 כרטיסים עבור עולים חדשים המחזיקים באשרות עלייה. חברת התעופה הלאומית של רוסיה, אירופלוט, אשר החזיקה במרבית השוק והפעילה טיסה יומית לישראל, חדלה לטוס לארץ.

כתוצאה ממיעוט הטיסות הן מלאות עד אפס מקום, ומחירי הכרטיסים בהן יכולים להגיע לאלפים רבים של שקלים - וגם כרטיסים אלה לאחר המתנה שיכולה להימשך שבועות. ישראל ביקשה מרוסיה להגדיל את מספר הטיסות של אל על וגם להתיר לישראייר להשיק קו למדינה, אולם בקשותיה בנושא נדחו כמה פעמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר