עומסים חריגים בתחנות האוטובוסים ברחבי הארץ

המדינה מתחילה לחזור לשגרת קורונה, אך כללי הריחוק החברתי לא נשמרו הבוקר כלל בתחנות • הסיבה לצפיפות: מערך ההסעות הייעודי לחיילי צה"ל בוטל

התחנה המרכזית בירושלים

חוזרים לשגרה: לאחר שמשרד התחבורה אישר בשבוע שעבר לחברות התחבורה הציבורית לעלות את מצבת הקווים לכמעט 90 אחוזים, ולאחר שצה"ל אישר לחיילים לשוב להשתמש בתחבורה הציבורית במקום הסעות חלקיות ולא מספקות שהפעיל במהלך משבר הקורונה, נרשם היום (ראשון) עומס רב על קווי האוטובוס ברחבי הארץ ובמיוחד בערים הגדולות. הצפי הוא כי בשני העומס יפחת אך ההגבלה כאמור יוצרת בעייה גדולה לחברות ההסעה.

הבוקר נרשמה צפיפות גדולה בתחנה המרכזית בירושלים, וזאת כאשר חיילים רבים מכל הארץ שבים היום לבסיסים הפרוסים ברחבי הארץ באמצעות התחבורה הציבורית. בתחנה המרכזית בירושלים השתרכו תורים ארוכים לעלייה לאוטובוסים. התורים התקיימו ללא הקפדה על שמירת מרחק כמתחייב בהתאם להנחיות משרד הבריאות למניעת התפרצות נוספת של מגפת קורונה.

עומסים בתחנה מרכזית י-ם

עוד בנושא:

התחבורה ציבורית תחזור לעבוד בערב

מה מותר ומה אסור? מדריך להגבלות בל"ג בעומר

"לא נחזור לשירות שהיה לפני הקורונה"

צה"ל מחזיר את הלוחמים לשגרת יציאות רגילה

משרדי התחבורה, האוצר והביטחון במגעים להסדיר בשנית את נושא התחבורה הנפרדת לחיילים, מה שעשוי להקל במעט. הבעיה הנוספת היא הגבלת מספר הנוסעים לעשרים בכל רכב מה שיצר צפיפות רבה ברציפי התחנות המרכזיות הגדולות ולא מעט חיכוכים ודחיפות מצד חיילים ואזרחים שרצו לעלות. הנהגים עצמם התקשו לעמוד בביקוש ולהתנהל מול הנוסעים שניסו בכל דרך לעלות. במספר מקומות הוזעקו שוטרים ופקחים כדי להשליט סדר. חברות האוטובוסים מצידם הסבירו כי יש קושי לווסת נוסעים למרות תגבור הקווים.

כחלק מהמאמץ לייעל את השימוש בתחבורה הציבורית בישראל, שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' קיים שיחה פתוחה עם ארגוני תחבורה בארץ כדי לשפר את התחבורה הציבורית, בזמן משבר הקורונה ובעת החזרה לשגרה מלאה. השר הציג את האתגרים שאותם הוא רואה כעומדים בפני המשרד ומקשים על השיבה ההדרגתית של השירות והארגונים. מנגד ארגוני התחבורה עידכנו את השר בבעיות שקיימות בשטח. 

עקב המגבלה על הנסיעה בקווים והחשש הבריאותי הציעה "אפליקציית אוטובוס קרוב" של חברת הופון שירות חדש המסייע בניטור התחבורה הציבורית והעומסים בזמן אמת כדי לוודא כי שירותי התחבורה מתנהלים על פי המגבלות. הנוסעים אמורי9 לדווח בלחיצת כפתור לחדרי הבקרה של מפעילי התחבורה הציבורית על עומס וכמות הנוסעים בזמן אמת ובאופן זה המפעילה יכולה לתגבר בזמן אמת קוים ונסיעות בהם נוצר עומס וזאת כדי לא ליצור התקהלות.

תחנת אוטובוס בתל אביב // צילום: יהושע יוסף
תחנת אוטובוס בתל אביב // צילום: יהושע יוסף

העומס שמורגש בתחנה המרכזית בירושלים מגיע לאחר שביום חמישי בשבוע שעבר, התקבלו בצה"ל מספר החלטות חדשות בכל הנוגע להתנהלותו בצל הקורונה. בין ההחלטות שהתקבלו הייתה חזרה לשגרת יציאות רגילה במערך הלוחם בצבא. בשל כך, היום חזרו היחידות הלוחמה לשגרת יציאות רגילה תוך שמירת ההנחיות הרפואיות של צה"ל ומשרד הבריאות, שגרת יציאות שגרמה לעוסים משמעותיים מאחר ומערך התחבורה הציבורית אינו מתפקד בפוקה מלאה כפי שהיה לפי הקורונה.

כזכור, ביום שישי האחרון, שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' אמר כי התחבורה הציבורית בישראל נמצאת תחת קשיים בשגרת הקורונה וכי יהיה קשה לחזור לשירות שניתן מקודם, עקב הנחיות משרד הבריאות. הנוגעות למרחק והצפיפות בין הנוסעים. בעמוד הפייסבוק שלו כתב כי "'שגרת קורונה' מציבה בפנינו אתגר מורכב וכמעט בלתי אפשרי לניהול. כדי לשמור על בריאות הנוסעים הורה לנו משרד הבריאות לא לאפשר העלאה של יותר מעשרים נוסעים בכל אוטובוס. זה בערך שליש מקיבולת של אוטובוס בשגרה. המשמעות הפשוטה היא שאנחנו צריכים להוציא שלושה אוטובוסים במקום כל אוטובוס שהוצאנו קודם לכן".

תגובת דובר צה״ל: "על רקע חזרת התחבורה הציבורית לתפקוד, תואם השימוש בה על ידי משרתי צה״ל עם משרד התחבורה. כפי שהיה נהוג גם קודם למגיפת הקורונה, לבסיסי ההדרכה וליחידות המרוחקות ניתן מענה בהיסעים יעודיים בימי העומס (ימים ראשון וחמישי) ובאופן כללי אין כל שינוי בתצורת השינוע של משרתי צה״ל. יודגש כי צה״ל ערוך להפעיל את מערך ההיסעים הייעודי באם יידרש הדבר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר