עיכובים במתן רישיונות למשאיות עם חומרים מסוכנים. צילום: יהושע יוסף

מועצת המובילים עתרה לבג"ץ: "משרד התחבורה משבית מאות נהגי חומ"ס"

לטענת המועצה ישנם עיכובים בחידוש היתרי שינוע חומרים מסוכנים למאות נהגים • חידוש הרישיונות נמשך 5-7 חודשים במקום לעמוד בלוחות הזמנים הנדרשים • לטענת המועצה, המצב גורם לנזקים של עשרות מיליוני שקלים לענף בחודש, פוגע באספקת גז, דלק וחמצן למשק, ומשפיע על המאמץ המלחמתי.

מועצת המובילים הגישה השבוע עתירה לבג"ץ נגד משרד התחבורה, שרת התחבורה והמשרד לביטחון פנים, באמצעות משרד עו"ד תומר גונן. העתירה מבקשת לחייב את משרד התחבורה לטפל בצורה ראויה בעשרות רבות של נהגים שלא מקבלים חידוש של היתרי שינוע חומרים מסוכנים (חומ"ס).

הובלת חומרים מסוכנים, צילום: המנהל האזרחי

בעתירה נכתב: "בית המשפט הנכבד מתכבד בזאת לייתן צווים על תנאי, המורים למשיבים, לבוא וליתן טעם כדלקמן: מדוע לא יינתן פיתרון לחידוש היתר הובלת חומ"ס למאות נהגי משאיות בישראל, למרות שעמדו בכל התנאים הנדרשים והגישו את כל הנדרש בזמן".

לטענת מועצת המובילים, המצב הנוכחי גורם לשיתוק תהליכי ייצור במשק, עלייה ביוקר המחייה בישראל ופגיעה במאמץ המלחמתי ושינוע מטעני חומ"ס לבסיסי צה"ל.

בישראל פועלים למעלה מ-6,500 נהגי רכב משא להובלת חומרים מסוכנים, כאשר מאות מהם מושבתים בשל כשל ארגוני במשרד התחבורה. על פי הרגולציה הקיימת, כל נהג נדרש לחדש את רישיון הובלת החומ"ס שלו אחת לשנתיים, אולם התהליך מעוכב במשרד התחבורה ונמשך כ-5 עד 7 חודשים.

מועצת המובילים טוענת כי היא מנהלת זמן רב דיאלוג רצוף מול גורמי משרד התחבורה, במגמה להגיע לפתרון המשבר שמתקיים זה כשנתיים. במסגרת הדיונים נבחנה כל "שרשרת הפעולות" שכוללת - ביטחון, משרד התחבורה אגף מטענים ומשטרת ישראל, ונמצא כי הכשל הוא באגף מטענים במשרד התחבורה.

הנהג עצר בצידי הדרך עקב תקלה במשאית // צילום: // הנהג עצר בצידי הדרך עקב תקלה במשאית, צילום: דוברות המשטרה

למרות כל המסקנות וניתוח האירוע, המשבר נמשך באופן של עיכובים בלתי סבירים אשר גורמים להשבתה של נהגים ורכבי משא להובלת חומ"ס, עובדה אשר גורמת לנזקים בהיקף של עשרות מיליוני ₪ בכל חודש לענף. כחלק מהניסיון לפתור את המשבר, הציעה מועצת המובילים להאריך את תוקף הרישיונות הקיימים ב-6 חודשים על מנת להימנע מהשבתה של נהגים וזאת באמצעות הוראת שעה.

במועצה מציינים עוד כי ב-12.2.25, השופט וסגן נשיא בית משפט המחוזי בירושלים - רם וינוגרד, חייב את משרד התחבורה בהוצאות בגין אי חידוש היתרי חומ"ס לשני נהגים, אך משרד התחבורה לא למד את הלקח. לכן לאור העובדה כי בשל הזמן הרב שחלף, ללא פתרון מעשי, ולאחר שמוצו כל ההליכים האפשריים, החליט מטה המועצה בתיאום עם יועצים משפטיים, לפנות להליכים משפטיים.

כדברי העתירה: "לא נותרה לעותרת כל בררה, אלא לפנות לבית המשפט הזה כדי לצמצם את הנזקים שנגרמים לחברות ההובלה בפרט, ולמשק הישראלי בכלל".

מחסור בכלי רכב לשינוע חומרים מסוכנים, צילום: דוברות המשטרה

גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים, אמר: "בעוד משרד התחבורה מתהדר בשיפור התחרות בנמלים, הוא שוכח שעקב ההתנהלות הלקויה שלו, לא יהיה מי שישנע את התוצרת מהנמלים בכל הקשור למטעני חומ"ס, דבר שגורם לפגיעה חמורה בכלל המשק, כולל פגיעה באספקת גז ודלק לכל הארץ, חמצן לבתי החולים ושינוע מטעני חומ"ס לבסיסי צה"ל בעיקר בעת הזאת. במשרד התחבורה אין גורם מתכלל, אגף מטענים האמון על הנושא, פועל בצורה ארכאית, כך שאין כל דרך לביצוע מעקב אחר קצב הפעולות וגרוע מכך אין מידע על פעולות מתעכבות מעבר לזמן סביר. נראה כי המערכות במשרד 'אינן מוטרדות' מהנושא, כאשר באופן קבוע מושבתות מאות משאיות. נאלצנו לפנות לבית המשפט הגבוה בכדי שמשרד התחבורה יבין את גודל הנזק וייתן עדיפות גבוהה לנושא במתן פתרונות טכנולוגיים וכוח אדם מתאים".

מטעם משרד התחבורה נמסר: "במשרד התחבורה לא התקבלה עד כה כל עתירה בנושא חידוש היתר הובלת חומרים מסוכנים. במידה ותתקבל העתירה, משרדנו יגיב בבית המשפט כמקובל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...