המיכלית במכלית Stena Immaculate שנפגעה. צילום: אי.אף.פי

התנגשות המכליות בים הצפוני: האם צפוי אסון סביבתי?

שתי ספינות התנגשו סמוך לחופי אנגליה וגרמו לפיצוץ אדיר • אחת מהן נשאה 220,000 חביות של קרוסין וצפויה לשקוע • מומחים חלוקים לגבי חומרת הסכנה לאזורי שמורות טבע ימיות בסביבה

[object Object]

 

התנגשות בין מכלית נפט לספינת מטען בים הצפוני עוררה חששות כבדים מזיהום חופי ונזק לשמורות טבע ימיות. התאונה התרחשה שלשום (שלישי) מול חופי יורקשייר שבאנגליה, כאשר ספינת המטען Solong פגעה במכלית Stena Immaculate שעגנה כ-20 קילומטרים מהחוף.

מכלית ה-Stena Immaculate, שמניפה דגל אמריקאי, נשאה כ-220,000 חביות של קרוסין (דלק סילוני) בעת שנפגעה. חברת Crowley, מפעילת האוניה, דיווחה כי אחד ממכלי הקרוסין נקרע וכי דווח על דליפה. בנוסף, חברת הספנות הגרמנית Ernst Russ, בעלת ספינת המטען, הכחישה דיווחים כי הספינה נשאה נתרן ציאניד, תרכובת כימית מסוכנת, וטענה כי היא נשאה רק מכולות ריקות שהכילו בעבר את "הכימיקל המסוכן".

כלבי ים אפורים מתקבצים בחוף סולטפליט הסמוך לאזור התאונה הימית, צילום: GettyImages
עשן שחור מיתמר מספינת המטען MV Solong בים הצפוני, יממה לאחר ההתנגשות,

מומחי סביבה מודאגים במיוחד מאחר שהאזור בו התרחשה ההתנגשות נמצא בקרבת שמורות טבע ימיות Southern North Sea ו-Holderness, המוכרות בקרקעית הים העשירה בחי ובצומח. "זיהום כימי כתוצאה מתקריות מסוג זה עלול להשפיע ישירות על ציפורים, ועלולות להיות לו השפעות ארוכות טווח על רשתות המזון הימיות התומכות בהן," אמר טום ווב, מרצה לאקולוגיה ימית באוניברסיטת שפילד באנגליה.

עם זאת, ישנם מומחים הסבורים כי הסיכון לדליפת נפט נותר נמוך. איוון וינס, מנהל חברת ייעוץ המתמחה בסיכונים סביבתיים, הסביר כי קרוסין "אינו עמיד" כמו נפט גולמי: "רובו יתאדה במהירות, ומה שלא יתאדה יתפרק על ידי מיקרואורגניזמים. מדובר בשבוע או שבועיים, והוא אמור להיעלם לחלוטין".

ננסי קינר, מנהלת המרכז לדליפות בסביבה באוניברסיטת ניו המפשייר, הוסיפה כי עוצמת האש מרמזת ש"חלק גדול מהדלק נשרף במקום", מה שמפחית את ההשפעה הסביבתית. כרגע, הרשויות הבריטיות דיווחו כי "אין סימן לזיהום" משתי הספינות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו