דיון סוער על סגירת בז"ן בחיפה: "המפעלים הם 'קוץ' - אף אחד לא רוצה להיות לידם"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון שדוחף לסגירת בתי הזיקוק המזהמים: "ב-30 השנים האחרונות חיפה והקריות נמצאות בשקיעה מאד חזקה ומהירה; בנוסף, התחלואה בסרטן ובאסטמה באזור חיפה היא הכי גבוהה בארץ ובהרבה" • מנכ"ל קבוצת בז"ן אסף אלמגור: "ללא הנפט הגולמי, שני בתי הזיקוק היו נסגרים ואחרי יומיים המדינה הייתה נשארת ללא דלקים"

בתי הזיקוק בחיפה. צילום: צילום: גדעון מרקוביץ'

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן דנה היום (רביעי), ביישום החלטת הממשלה מ-2022 על סגירת בתי הזיקוק בחיפה. ההחלטה שקבעה כי פינוי התעשייה הכימית והפטרוכימית ממפרץ חיפה יתבצע תוך עשור עברה ברוב של 14 מנכ"לים לעומת התנגדות של אגף התקציבים במשרד האוצר שטען כי המועד בו נקבה ועדת המנכ"לים לפינוי המפעלים אינו ריאלי תכנונית וכלכלית.

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, שעמד בראש ועדת המנכ"לים שהמליצה על הסגירה, כינה את בז"ן קוץ והסביר את ההשפעות של המפעלים על העיר: "ב-30 השנים האחרונות חיפה והקריות נמצאות בשקיעה מאד חזקה ומהירה, יחסית לשאר מדינת ישראל. האוכלוסייה בארץ גדלה בממוצע ב-70% אבל בנפת חיפה רק ב-15%, וזה הכי נמוך בכל הארץ, וזה בנוסף להגירה השלילית מהעיר".

אבי שמחון., צילום: אורן בן חקון

לדבריו, "גם בתחום המסחר, לפי הלמ"ס, חיפה נמצאת מקום אחרון במס' העסקים שנפתחים מידי שנה, כי אנשים לא רוצים לבוא לשם. מפעלי בז"ן יושבים על 4000 דונם, שמסביבם 40,000 דונם, שזה פעמיים ר"ג, ושם מגדלים חצילים, יש מפעל שיש ומגרשים למכוניות משומשות. איש לא רוצה להגיע להיות ליד בז"ן. בנוסף, התחלואה בסרטן ובאסטמה באזור חיפה היא הכי גבוהה בארץ ובהרבה".

הפתרון לפי פרופ' שמחון הוא אחסון תזקיקים, בתמורה לפינוי המפעלים מהאזור: "היום אנחנו מייבאים נפט גולמי, מזקקים ומשתמשים בתזקיקים. יותר פשוט לייבא ישירות את התזקיקים מ- 120 מדינות שמוכרות אותם, לעומת רק 19 מדינות שמוכרות נפט גולמי. מבחינה ביטחונית-בטיחותית חייבים לסגור את בז"ן". באשר למועד הפינוי אמר פרופ' שמחון: "ברגע שיוקמו התשתיות החלופיות, ב-2029, המפעל ייסגר". היו"ר ביטן: "אז אם ככה, זה עוד מאה שנה".

"בלי בז"ן המדינה הייתה נשארת בלי דלק"

"המזל שלנו כמדינה שהחלטת הממשלה לא יושמה עדיין" אמר מנכ"ל קבוצת בז"ן אסף אלמגור שמתנגד להחלטה, תוך שהוא מתאר את היכולות התפעוליות המסחריות של המפעלים עם פרוץ המלחמה: "ללא הנפט הגולמי, שני בתי הזיקוק היו נסגרים ואחרי יומיים המדינה הייתה נשארת ללא דלקים. סיפקנו סולר למערכת הביטחון, סיפקנו סולר לכטב"מים, סיפקנו דלק סילוני וגז טבעי לחברת חשמל. וזה קורה גם עתה בכמויות משמעותיות. איש לא לקח בחשבון תרחיש ייחוס של מלחמה בת שנה ואנו עוד סופרים. תזקיקים מגיעים מהים התיכון ונפט גולמי מגיע ממדינות מכל העולם. הקונספציה הזאת שהמדינה תסתמך על ייבוא תזקיקים קרסה".

בתי הזיקוק במפרץ חיפה, צילום: משה שי

בתגובה, הדף פרופ' שמחון את דברי אלמגור: "אתה מפזר הפחדות ואיומים חסרי משמעות. אם הייתה מלחמה כמו שחוששים ממנה, בז"ן היתה נסגרת. אם אתה לא היית, היינו מייבאים תזקיקים".

לדברי תומר גרטל ממגמה ירוקה: "בשנים האחרונות נסגרו 26 בתי זיקוק. אנחנו לא נהיה אלה שממציאים את הגלגל. כנציג הדור הצעיר אני אומר שצריך לפנות את בז"ן עוד בימינו כי זה הכי סביבתי, חברתי ואנרגטי. בחמש השנים האחרונות הוטלו מעל 10 מיליוני שקלים רק על מפעלים בתוך מתחם בז"ן".

ליהי שחר ברמן מאיגוד ערים ביקשה להזכיר חברה אחרת שבז"ן נעזרת בה: "בקריית חיים גרים תושבים במרחק שני מטר מחווה של חברת תש"א לנפט גולמי המשרת רק את בז"ן. שם נרשמו 1650% יותר תחלואת סרטן מהממוצע הארצי".

בתום הדיון הבטיח היו"ר ביטן כי בהמשך יקיים דיון חסוי ולאחריו דיון פומבי נוסף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר