"להילחם בזיהום": תושק תוכנית חומש לשדרוג מיחזור פסולת אלקטרונית

תאגיד מ.א.י ירחיב לכל הארץ את פריסת נקודות האיסוף - ויחל שיתוף פעולה עם 70 רשויות להגברת המודעות • המטרה: להילחם בתופעה המהווה 70% מהזיהום הסביבתי • עוד בנושא - בפודקאסט "דיבור נקי" באתר "ישראל היום"

פסולת אלקטרונית. אילוסטרציה. צילום: גטי

תאגיד מ.א.י מיחזור, האחראי  למיחזור פסולת אלקטרונית בישראל, חושף תוכנית חומש שאפתנית שמטרתה לשדרג את מערכת המיחזור ולשפר את כמות הפסולת האלקטרונית הממוחזרת.

בראיון עם מנכ"ל התאגיד דותן קבק, נמסר כי התוכנית כוללת צעדים נרחבים בתחום פריסת נקודות האיסוף, הגברת ההשקעה בפרסום והגברת ההסברה לציבור הרחב.

המנכ"ל דותן קבק. "להנגיש את המיחזור לציבור", צילום: תאגיד מ.א.י

קבק ציין כי התאגיד מתכנן להרחיב את פריסת נקודות האיסוף של פסולת אלקטרונית בכל רחבי הארץ.

"עד היום הנגישות לנקודות האיסוף היתה מוגבלת ומנעה מציבור רחב למחזר בצורה נאותה," אמר קבק. "כעת, אנו מתכננים לפרוס הרבה יותר נקודות איסוף, בבתי עסק, בתחנות דלק, בסופרים ובחנויות אלקטרוניקה שונות. כך נוכל להקל על הציבור ולשפר את שיעורי המיחזור". הרחבת נקודות האיסוף נועדה להבטיח שכל אזרח יוכל למצוא מקום נגיש למיחזור פסולת אלקטרונית, מה שצפוי להוביל לעלייה משמעותית בכמות הפסולת הממוחזרת.

נוסף על כך, התאגיד יגדיל את ההשקעה בפרסום פי חמישה מההשקעה בשנים קודמות. "ההשקעה בפרסום ובפעילויות הסברה תסייע להעלות את המודעות לנושא המיחזור. אנו נפרסם בתוכניות טלוויזיה פופולריות כמו 'האח הגדול' ו'רוקדים עם כוכבים', ונשיק פודקאסטים חדשים", אמר קבק. התאגיד גם מתכוון לעבוד עם 70 רשויות מקומיות כדי להגביר את המודעות למיחזור באמצעות תחנות אוטובוס, בתי ספר ומכתבי ארנונה.

גורם עיקרי לזיהום

קבק הדגיש את החשיבות של התמקדות בפסולת האלקטרונית, שהיא גורם עיקרי לזיהום סביבתי. "פסולת אלקטרונית מהווה רק 3% מהפסולת הכללית, אך אחראית ל־70% מהזיהום הסביבתי. לכן יש לשים דגש מיוחד על מיחזור פסולת זו", אמר קבק. הוא ציין את הקמת המפעל החדש בשדרות, הממחזר מוצרי קירור לפי תקנים אירופיים מחמירים, דבר שמבטיח תהליך מחזור איכותי ויעיל יותר.

זיהום אוויר נרחב באזור דרום השפלה והר חברון בשל שריפת הענק במפעל הפלסטיק רויל הנמצא בשטח חברון הפלשתינית // צילום: TPS

בנוגע לאיסוף הפסולת, קבק ציין כי החוק מחייב את המוכרים לפנות את המוצר הישן מהבית, והאיסוף נעשה חינם לאזרח. "אם הלקוח בוחר לשמור את המוצר הישן או לתרום אותו, ניתן למחזר אותו ביום איסוף ייעודי או דרך האתר של התאגיד או העירייה", הוסיף קבק.

התאגיד מבצע גם בקרה על הפסולת הממוחזרת, כדי לוודא שהיא ממוחזרת בצורה נכונה ומביאה לתוצאות מיטביות.

לסיום, קבק הביע תקווה שהפעילות החדשה תוביל לעלייה משמעותית במיחזור פסולת אלקטרונית בארץ. "יש מודעות גבוהה למיחזור, ואנחנו צופים שהיא תלך ותגדל. המטרה שלנו - להראות עלייה משמעותית בתחום המיחזור ולתרום לצמצום הזיהום הסביבתי", סיכם קבק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר