התחבורה מייצרת זיהום חריג בגוש דן, בחיפה ובירושלים - כך עולה מנתונים שמציג היום (רביעי) לראשונה המשרד להגנת הסביבה, הכוללים ניטור מספר רב של מזהמי אוויר בהם חומרים רעילים ומסרטנים.
הדו"ח מבוסס על מדידות ביותר מ-100 תחנות לניטור איכות אוויר הפרוסות ברחבי הארץ, וב-14 נקודות דיגום, בהן נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים אורגנים נדיפים שהם תוצר של שריפת דלקים בתעשיה ובתחבורה.
כמות חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני הנפלט מכלי רכב נמדדה סמוך לכל הצירים במרכזי הערים הגדולות, כגון בשכונת שמואל הנביא בירושלים ובמרכז העיר, בתחנות תחבורתיות בחיפה, בירושלים ובגוש דן.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
בכל נקודות הדיגום נמצאו ריכוזים גבוהים של חומרים אורגנים נדיפים, תוצר של שריפת דלקים בתעשייה ובתחבורה. באזור התעשייה הצפוני של אשדוד נמדדה חריגה שנתית של עופרת עד פי 1.34 מהתקן, וקדמיום עד קרוב לפי שלוש מהתקן המותר. כמו כן נמדדו ריכוזים גבוהים של ניקל וארסן. מדובר במתכות רעילות ומסוכנות ממפעלי מחזור מתכות ומצברים, בית הזיקוק ומפעל לייצור חומרי הדברה הנמצאים במקום.
חלקה של התחבורה בגרימת זיהום אוויר במרכזי הערים, ובמיוחד של כלי רכב המונעים בדיזל, הוא מהגדולים והבעייתיים ביותר בשל הרכב המזהמים והקרבה לאוכלוסיה.
"דרוש שינוי דרמטי"
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר כי "דרוש שינוי דרמטי בטיפול בזיהום אוויר מתחבורה ומתעשייה. תוכנית הפעולה במפרץ חיפה היא רק ההתחלה ונוביל לצעדים נחרצים בערים נוספות".
בשנה שעברה ביצע המשרד להגנת הסביבה 257 בדיקות פתע בארובותיהם של 35 מפעלים. בשמונה מפעלים נמצאו חריגות מעל התקן המותר.
החל משנת 2002 ישנה ירידה קבועה בזיהום האוויר מתעשיה ומתחבורה ובכל התחנות נמדדה ירידה בריכוז חנקן דו-חמצני בעקבות שיפור באיכות הדלקים ובהחמרה בתקני הפליטה של כלי הרכב. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי ישנה הרחבה של הפעולות במאבק לצמצום זיהום האוויר על ידי עידוד ותמריצים למעבר מפעלים לשימוש בגז טבעי, הגברת הפיקוח, הסבת משאיות ואוטובוסים לשימוש בגז טבעי ופעילויות נוספות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו