משנת הלימודים הבאה: הגננות יקבעו את סדר היום ביחד עם הילדים

הסוף לסדר היום האחיד בגני הילדים? • משרד החינוך מרחיב את השפעת הגננות על הגנים • הם יחליטו ביחד איך ייראה הגן ואילו מרחבים יוקמו בו • מנכ"ל המשרד אבואב: "דור העתיד דורש חשיבה מחוץ לקופסה"

פינת העשרה בגן // צילום: ד"ר דיאנה אלדרוקי פינוס

משרד החינוך מרחיב את האוטונומיה של הגננות, צוותי גני הילדים והילדים עצמם. 

המשמעות היא שצוותי הגנים יוכלו לתכנן ולהוביל, בהתייעצות עם הילדים, היבטים שונים בעשייה החינוכית בגן. לדוגמה, הם יבנו סדר יום עצמאי ויחליטו מתי אוכלים, מתי משחקים, וכן מתי יושבים יחד בשעת מפגש. הגננות והילדים יחליטו גם כיצד ייראה הגן ואילו מרחבים יוקמו בו - למשל, בנייה או יצירה, וגם מהם התכנים שמעניינים אותם - כדוגמת דינוזאורים, חלל, או דמויות מהתנ"ך.

המודל הקלאסי שמיושם כיום ברוב הגנים הוא חד־סטרי. כלומר, הגן מתנהל במסגרת מסוימת, והפיקוח הוא שקובע כיצד ייראו סדר היום ומרחב הגן, ובאילו נושאים יעסקו הילדים. התוצאה היתה שמרבית גני הילדים היו בעלי סדר יום זהה ולכן נראו אותו דבר. 

כעת, הגננות יוכלו לבנות סדר יום ותוכנית המותאמים לגן שלהן, כשהן מתחשבות באזור שבו הגן נמצא ובילדים המצויים בו. 

עוד בנושא: 

חוזרים ללימודים עם "ישראל היום"

הילד עולה לכיתה א', ואתם רוצים שתמונתו תתפרסם? 

חשש שאלפי תלמידים לא יפתחו את שנת הלימודים

איך להכין את הילדים לשנה החדשה?

מורים? אל תעלו תמונות לרשתות החברתיות

לדוגמה, אם הגן נמצא באזור כפרי - הגננת יכולה לקיים את שעת המפגש בטבע, גננת אחרת יכולה להחליט שהיא שמה דגש על פעילות ספורטיבית, ולהקים בגן אזורים המעודדים תנועה כמו קיר טיפוס או מבוכים.

במסגרת התוכנית הגננות יוכלו להקצות בגן אזור לסביבה לימודית חדשה, למשל פינת "עשו זאת בעצמכם", עם כלי עבודה מותאמים, יוכלו להקים אזור המאפשר שהות ורוגע עם ספות פוף למנוחה או אזור למפגש אישי בין הגננת לילד או לילדה. גננות יוכלו גם לטפח אזור שמאפשר מגע ישיר עם הטבע, כמו גינות אקולוגיות. 

הגננת הילה טוקרסק // יצילום: מישל דוט קום

הילה טוקרסקי (48), כבר 24 שנים גננת, תציין השנה 18 שנים כגננת במושב בת שלמה בצפון, בגן חובה עם 23 ילדים - שם יש לה אוטונומיה מוחלטת. "בתחילת אוגוסט הילדים הגיעו לגן, ויחד עם ההורים יצרו פינה שתהיה עבורם חלום - קישטו, ציירו, תלו תמונות ועיצבו על פי מה שהם אוהבים. הגן יתחיל לקבל צורה חדשה כשהילדים יגיעו ויעצבו אותו על פי רצונם", סיפרה הילה. "כמו כן אנחנו יוצאים פעם בשבוע ל'גן יער', פעילות שבמסגרתה אנו שוהים במרחב טבעי. זה לא טיול אלא ממש למידה בחוץ ליום שלם. לפני עשור הדברים האלה לא היו קורים, כגננת צעירה הדברים הוכתבו מלמעלה".  

במערכת החינוך ישנם 20 אלף גני ילדים (מגיל 3 עד 6). הגישה הזו הונהגה לפני כשנתיים, אך עד כה נחשפו אליה כ־500 גננות בלבד, ורק 10 גנים במערכת החינוך עובדים לפיה באופן מלא. 

השנה ייקחו חלק בתוכנית כ־600 אנשי ונשות חינוך, בהם גננות ומנחות, שיפיצו את הבשורה בעוד אלפי גנים. 

"מערכת החינוך מיישמת תהליכי התאמה למאה ה־21, וכעת המשרד מבצע התאמה גם לגני הילדים", הכריז בגאווה מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב. 

"מעדכנים את המודלים"

דור העתיד, לדבריו, "הוא דור שמאופיין בחדשנות, ביזמות ובחשיבה מחוץ לקופסה, וכדי לטפח ערכים אלה אנו מעדכנים את המודלים החינוכיים של המערכת. אנו מעודדים גננות להציע מודלים חינוכיים חדשניים, ומעמידים בשנת הלימודים הנוכחית ל־300 גנים תקציב מלא, כדי שיוכלו לקדם את המודלים שפיתחו".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר