המחסור בגננות מחליפות משבש את מערכת החינוך: החורף שנמצא כאן במלוא עוצמתו מביא לשיא במספר היעדרויות הגננות מעבודתן, בין שזה בשל מחלתן, הישארות בבית עם ילדיהן החולים או סיבות אחרות. אי־הגעה של גננת, שהיא עובדת משרד החינוך, הופך דווקא לכאב הראש של הרשות המקומית, שצריכה להביא במקומה סייעת כדי שהגן ייפתח. הסיבה לכך היא שלמשרד החינוך אין די גננות מחליפות.
אם המשרד לא מוצא גננת אז לרשות המקומית יש שתי אופציות: הראשונה, להביא סייעת שהיא עובדת של הרשות המקומית ולא של משרד החינוך, ואילו האופציה השנייה היא לא לפתוח את הגן, כך שהילדים (ולבטח גם ההורים) נשארים בבית.
בכמה רשויות מקומיות טוענים כי משרד החינוך מגלגל את הבעיה לפתחן. הבעיה קיימת בכמה רשויות ובהן תל אביב, פתח תקווה, אשדוד והוד השרון.
"משרד החינוך נמצא במצוקה חמורה של גננות, או שנקרא לזה 'גננות מחליפות', ואנחנו אלו שצריכים להתמודד עם הבעיה", מסביר עומר שכטר, סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך בראש העין. לדבריו, "אנחנו מגיעים למצב שיש מחסור וקושי בפתיחת גנים. יש ימי שישי שאנחנו מוצאים את עצמנו עם 7-6 גנים ללא גננות. בחודש האחרון בחוסר ברירה הגענו למצב של סגירת גן. אנחנו כעירייה נאלצים להיות ספק כוח האדם של משרד החינוך".

עומר שכטר // צילום: לואיז גרין
שכטר מציין כי יש קושי גם במציאת סייעות. "זה ידוע שיש מחסור גם בסייעות, זה יוצר מצב שעיריות אמידות יכולות למשוך סייעות יותר בקלות ובכך לפתור את הבעיה. בכל מקרה, יש לזכור שסייעות הן לא גורם פדגוגי אלא משלים, ולא יכולות להחליף גננת כפתרון קבע", הוא מסביר.
"המחסור מורגש"
אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, טוען גם הוא כי המצב בלתי אפשרי. "אנו מתמודדים עם מחסור כוח אדם בגנים ובהם גם גננות מחליפות. המחסור מורגש בייחוד עכשיו בחודשי החורף, ויש מצבים שגני ילדים לא יכולים להיפתח בימים מסוימים כיוון שאין כוח אדם שמאפשר פתיחת גן ילדים", אומר קמינסקי.
הוא מוסיף כי "לפני כשנה יצא פיילוט של משרד החינוך שאמור לסייע לשבץ גננות מחליפות במקום גננות שנעדרות מהעבודה, אבל זה עדיין לא מספק, חייבים להתייחס למצוקת כוח האדם במלוא העוצמה".על המצב בתחום מעידות גם מפקחות של משרד החינוך, ובעיקר מעניין לשמוע מה מספרת מורן (שם בדוי), גננת מתל אביב. "מצפים מאיתנו הגננות למצוא לנו מחליפות ולא לפנות למנהלת או למפקחת", היא משתפת, "אני אמורה לשכב חולה ולעשות טלפונים לעשרות גננות ולראות אם הן יכולות להגיע לגן שלי.
עוד בנושא:
כ־1,000 בנות שירות לאומי יתגברו את צוותי גני הילדים
להתעייף רק מלהסתכל על הגננת והסייעות
ארגון הגננות החדש נגד משרד החינוך
אין נוהל כתוב אבל זו התרבות הארגונית. כשאת סגורה בכיתה עם 30 ילדים זה חושף אותך למחלות. כשגננת בגן הסמוך היתה חולה, היא המשיכה להגיע רק בגלל שלא נמצאה לה מחליפה, היא ישבה בצד ולא עשתה יותר מדי, והיא לא היחידה שזה קרה לה".
"תמיד חסרות גננות"
ההרגשה, לדבריה, "היא שתמיד חסרות גננות, גם לנו יש חיים, גם אנחנו חולות או נעדרות, ויש הרגשה שאת לא יכולה לעשות את זה בלי לאכול את עצמך. הרבה פעמים ביום החופש אני הולכת לעבוד בגנים אחרים". ליעד אילני, מ"מ ראש עיריית רמת גן ויו"ר ועדת החינוך העירונית, אומר כי "לפני שבמשרד החינוך מדברים על חדשנות ויוזמות או על העלאת אחוז הזכאים לחמש יחידות במתמטיקה, עליו לדאוג לדבר הכי בסיסי: גננות בגנים.

אילוסטרציה // צילום: עמי שומן
"משרד החינוך נרדם בשמירה בסוגיה שהונחה לפתחו זה שנים רבות, ולצערנו הגענו למצב שבו במקום שתהיה לנו היכולת לבחור את הצוותים האיכותיים, אנו מתפשרים על כל מי שמוכן להגיע". ממשרד החינוך נמסר כי "אין מחסור בגננות. ככל שיש מחסור נקודתי, ניתנים מענים. על רקע היעדרויות קצרות טווח של גננות, הרי המשרד גיבש מענה באמצעות מאגר לממלאי מקום ובכלל זה לגננות. המשרד בדק את כל המועמדים כדי להבטיח את כשירותם להשתלב במערכת".
מהמשרד הוסיפו כי "המאגר הוא כלי ניהולי יעיל ונוח לגיוס. הוא נועד להבטיח, ככל שניתן, שגרת לימודים ללא שיבושים מיוחדים. המאגר פועל זמין ועומד לרשות מוסדות החינוך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו