התלמידים חוששים: "לא נהיה מוכנים לבחינות הבגרות"

כחודשיים לפני מועדי הבגרויות, התיכוניסטים מתקשים בלמידה המקוונת: "מבקשים ללמוד בקבוצות קטנות" • משרד החינוך: "מחויבים להצלחת התלמידים"

הבחינות מתקרבות והאתגרים מרובים // צילום: יהושע יוסף

התלמידים חוששים מהבגרויות: בעוד פחות מחודשיים אמורות לצאת לדרך בחינות הבגרות. אף שצומצמו משמעותית, התלמידים טוענים כי הלמידה מקרטעת והם חוששים לציוניהם.

צילום: Newsenders

"המשפחה שלי במצב כלכלי קשה, אין להם כסף לקנות לי מחשב, אני נאלץ ללמוד בין 7-6 שעות ביום על המסך הקטן של הטלפון, זה מעייף, זה פשוט הורג אותי - כל ההשקעה שלי תלך לפח". הדברים הכואבים הללו הם של מ', תלמיד כיתה י"ב בדרום הארץ, שבעוד כמה שבועות צריך לגשת לבחינות הבגרות. בשל נגיף הקורונה הלמידה לבגרויות הפכה למקוונת, אך יש במערכת החינוך תלמידים כמוהו שאין להם מחשב בבית. הוא מספר כי קשה לו להתרכז והלב שלו כואב: "ההורים שלי צריכים את הכסף בשביל לקנות אוכל, המצב פשוט בלתי נסבל. את כל הלימוד עשיתי עד כה רק עם טלפון חכם. המסך קטן, זה מעייף אותי, העיניים כבר שורפות, אי אפשר באמת ללמוד ככה לבחינה במתמטיקה או להגיש עבודה של הערכה חלופית (מרכיבה 30% מהציון). זה מכעיס ומעציב אותי". 

השנה, לאור משבר הקורונה, התלמידים בכיתות י"א וי"ב ייבחנו במספר מצומצם של בחינות בגרות, 5-3 בחינות בלבד.

עוד בנושא:

• מחר: הממשלה תדון בחידוש הלימודים

• התלמידים למשרד החינוך: "לא לקיים בגרויות בעת משבר הקורונה"

• הסתדרות המורים מבהירה: לא נלמד יותר מתשעה ימים בחופש הגדול

• שבוע בלי לימודים עולה 2.6 מיליארד שקל

בינתיים, עברה הלמידה לרשת האינטרנט - אך רשימת הבעיות מתארכת והתלמידים חוששים שהדבר יפגע בציונים ובהצלחה שלהם. הבעיה הגדולה ביותר היא של תיכוניסטים שאין להם מחשב - כל מה שנותר להם הוא ללמוד דרך הטלפון, משימה שלדבריהם היא בלתי אפשרית, בטח במקצועות כמו מתמטיקה.

התלמידים ייבחנו בשלושה מקצועות חובה: מתמטיקה, אנגלית ושפה (עברית/ ערבית). נוסף על כך, כל תלמיד ותלמידה ייבחנו במקצוע הומני אחד (ספרות, היסטוריה וכו') ובמקצוע אחד במדעים (כימיה, פיזיקה וכו'). 

"נופלים בין הכיסאות" 

שקד יעקב, תלמידת יב' ממודיעין: "יש תלמידים שפשוט נופלים בין הכיסאות. יש מורים שמתקשים ללמד בגלל הטכנולוגיה או שפשוט מבטלים שיעורים. יש תלמידים שהספרים עדיין בלוקרים של בית הספר. נכון שהרבה תלמידים כן לומדים, אבל מה עם אלה שיישארו מאחור? אני שומעת מחברים שלי שלא תמיד מתקיימת למידה אמתית ואפקטיבית. למורים ולצוות אין באמת בקרה על הלמידה - התלמיד יכול להקשיב בשיעור, אבל חלק גדול מיכולת ההבנה נעלמת בגלל התנאים".



מיתר עופרי, תלמידת תיכון מירושלים, מסבירה כי חלק מהתלמידים יחששו להגיע לכיתות: "אי אפשר להתעלם מהנושא הבריאותי. כדי להגיע להיבחן בבית הספר ולחזור ממנו, אנו צריכים להשתמש בתחבורה הציבורית, להיות קרובים לאנשים. סיטואציה שבה ייתכן שתלמיד יידבק, יגיע לבית וידביק את כל המשפחה, ואז את החברים והמורים - ושוב, שרשרת שלא תיגמר".

לדברי לירז אהרוני, תלמידת תיכון מירושלים: "אנו ממשיכים ללמוד למבחני הבגרות במסגרת הלמידה המקוונת, אבל נמצאים בפער משמעותי ממה שהיה צריך להיות. לדבריה, היא וחבריה צריכים להתכונן לבגרות במציאות בלתי אפשרית: "למידה לבגרות במסגרת המתרחש איננה אופציונלית. מסביבנו יש 'רעשי רקע' שלא ניתן להתעלם מהם - חרדה ומתח נפשי, בריאותי, פיזי וכלכלי לגבי ההווה ולגבי העתיד".

היא מסבירה כי יש לא מעט תלמידים שקוראים לבטל את הבגרויות: "יש לא מעט תלמידים שמסכימים עם הרעיון של ביטול הבגרויות, שבמקומם יתקיימו עבודות מסכמות או מבחן מסכם שלפיו ולפי נתוני למידה נוספים שהיו לאורך השנה, ייקבע עבורנו ציון פנימי כציון סופי לתעודת הבגרות. למדנו 12 שנה והוכחנו את עצמנו, בגלל חודשיים הכל יורד לטמיון".

במועצת התלמידים והנוער הארצית אמרו: "אנו מבקשים ממשרד החינוך לשנות את שיעורי הזום מרובי המשתתפים ולעודד למידה מקוונת בקבוצות קטנות באמצעות צירופם של מתרגלים. בימים אלו, אנו עובדים בקשר ישיר מול האגפים השונים במשרד החינוך על מנת לצמצם את הפגיעה בתלמידים ולשפר את איכות הלמידה למרות הקשיים". 

בחינות הבגרות, שיחלו ב־22 ביוני, יתכנסו לחמישה שבועות ויימשכו עד לסוף יולי.

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד קידם שורה של פעולות כדי להבטיח את הצלחתם של התלמידים בבחינות הבגרות, בהן צמצום החומר הלימודי עד 30%, הגדרה של הנושאים למבחן וצמצום מספר המבחנים עד ל־5. המורים מגויסים ומחויבים, והם עושים לילות כימים כדי לתמוך ולקדם את התלמידים. ככל שיש בעיות נקודתיות, המשרד ישמח לקבל את הפרטים כדי לבדוק אותם ולתת להם מענה מיידי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר