קפסולות באפילה: כיצד יגייסו עוד עובדי הוראה?

שנת הלימודים תיפתח עבור תלמידי ג'-ד' בפיצול הכיתות לקבוצות קטנות • הבעיה: צריך תוספת של כ־15 אלף עובדי הוראה

צילום: יהושע יוסף // יגייסו עוד מורים?

משרד החינוך הודיע בסוף השבוע האחרון כי הלמידה בכיתות ג'-ד' בשנת הלימודים הבאה תתקיים בקפסולות של עד 18 תלמידים בכיתה (בעוד בכיתות א'-ב' אין צורך בלמידה בקבוצות). אלא שהזמן חולף, ולא נראה שמישהו במשרד החינוך יודע אם וכיצד יצליחו לגייס עוד כ־15 אלף עובדי הוראה, מורים וסייעות שנדרשים לנוכח הכפלת כיתות הלימוד בשכבות אלה.

שר החינוך יואב גלנט אמנם הודיע כי למשימה יגויסו מורות חיילות, מורות בפנסיה (מהוות קבוצת סיכון) ומפוטרי קורונה עם הכשרה מתאימה, אבל המנהלים לא יודעים מי בדיוק ילמד את הילדים בכיתות היסודי, ואם בכלל תהיה להם ההכשרה הנדרשת.

"אף אחד לא יודע איך הדברים ייעשו", מתריעה גלית (שם בדוי), מחנכת כיתה א' ומורה לשפה בבית ספר יסודי, "יש לי 32 תלמידים שעולים לכיתה ב' ואני מלמדת אותם כמעט את כל המקצועות, לרבות מדעים וחשבון. כמו כן, אני מורה מקצועית ללשון של כיתות ג' בבית הספר. כעת הכיתות האלה יפוצלו ויהפכו לשתי כיתות שיצטרכו ללמוד לשון, אני לא אוכל להתפצל לשניים וללמד את שתי הקבוצות לשון. הבעיה שגם שאר המורות שמלמדות לשון לא בהכרח יוכלו ללמד בשכבת ג', כי הן צריכות ללמד בזום את כיתות ה' וכיתות ו'. משמעות הדבר היא שבהרבה מקרים תלמידים ביסודי ילמדו מקצועות ליבה מאדם שאינו בקי מספיק בתחומי הדעת כמו לשון, אנגלית, חשבון, תנ"ך וכדומה. ברור שההוראה תיפגע".

"בעיה משולשת"

המחסור הצפוי עומד להחמיר את הבעיה הקיימת ממילא במערכת החינוך, של מחסור במורי מקצוע. כך, למשל, לפי דו"ח מבקר המדינה לשנת תשע"ח, מתוך 9,500 מורים שמלמדים מתמטיקה בחינוך היסודי, רק 40 אחוזים הוכשרו ללמד את התחום. באנגלית המצב דומה: מתוך כ־13,300 מורים המלמדים את המקצוע, רק לכ־40 אחוזים בחינוך היסודי יש הכשרה מתאימה. בהוראת העברית המצב חמור עוד יותר: מכלל המורים לשפה בחינוך היסודי, רק ל־12 אחוזים יש הכשרה נדרשת.

מערכת החינוך בחוסר וודאות // צילום: דוד כהן - ג׳יני
מערכת החינוך בחוסר וודאות // צילום: דוד כהן - ג׳יני

"יש כאן בעיה משולשת שנוגעת למחסור הכללי במורים, לתקציב להבאת מורים נוספים ולרמת הידע והמיומנות של אלה שיבואו ללמד", מפרטת דורית (שם בדוי), מנהלת ותיקה בבית ספר יסודי, "הבעיה הראשונה היא שכל שנה יש קושי גדול במציאת מורים. עד עכשיו יש מנהלים שמחפשים מחנכים לכיתות שלהם. עניין של מתמטיקה: אם מחר רוצים שנחלק בשתי שכבות (ג'-ד') כל כיתה לשניים ונלמד אותו מספר שעות, המשמעות היא שבבית ספר יסודי אני זקוקה לתוספת של מורים שכרגע אין מאיפה להביא.

הבעיה השנייה היא תקציב: משרות של מורים מחושבות לפי שעה. אם רוצים יותר מורים, אני צריכה יותר שעות בתקציב ורק אז אוכל לגייס עוד מורים, אחרת לא יהיה לי כיצד לשלם להם. הבעיה השלישית היא שאין מספיק אנשים במשק שהוכשרו להוראה. זה שמישהו יודע אנגלית לא מספיק, כי הוא צריך לדעת ללמד אנגלית. צריך כוח אדם איכותי שיודע ומכיר את תחום הדעת ויודע להעביר אותו לתלמידים".

שר החינוך גלנט // צילום: אוליביה פיטוסי- פלאש 90
שר החינוך גלנט // צילום: אוליביה פיטוסי- פלאש 90

כך נוצר מצב, לדברי דורית, שבו "אף אחד לא יודע מה הוא אמור לעשות, גם אם יביאו תקציב לעוד שעות לימוד - מי אמור לגייס את המורים? המנהלים או שהמשרד ינחית עליהם אנשים מבחוץ? שום מנהל לא קיבל הודעה על סל הכלים שעומד לרשותו. כרגע אני פשוט לא עושה כלום, לא מגייסת מורים, לא בונה מערכת שעות - כי אני לא יכולה להבטיח כלום. כרגע כולם מחכים".

ואם לא די באלה, גיוס מהיר של מורים למערכת החינוך עלול גם להכניס אליה גורמים פחות רצויים, כמו עובדי הוראה שנחשדו או הורשעו בעבירות מין, פדופיליה, אלימות, סמים וכדומה. כיום מנהלי בתי הספר שרוצים להעסיק עובד מחויבים להעביר את פרטיו למטה משרד החינוך לבדיקה על ידי אגף הביטחון, שבמסגרתה נבחן עברו הפלילי והמשמעתי, ועליהם לקלוט אותו רק לאחר שקיבלו אישור. מאז המקרה של המורה הפדופיל שאול שמאי חודדו הנהלים, וכיום יש כבר אלפי אנשים, ובהם עובדי הוראה, שחסומים להעסקה במערכת של משרד החינוך. אלא שלוח הזמנים הקצר עלול לגרום למנהלים לעגל פינות ולהעסיק מורה לפני שדיווחו עליו במערכות המשרד. 

עוד בנושא:

התוכנית: לחזור ללימודים בקפסולות

מערכת החינוך תפעל לפחות עד יום חמישי

בית הסגר: ההורים מתנגדים לסגירת מערכת החינוך בקיץ; גלנט: "לא ברור אם יש נתונים"

כפי שפורסם ב"ישראל היום", לפני שבועות אחדים התגלה כי מנהל ממרכז הארץ העסיק ללא אישור מורה לאנגלית, שהתברר כבעל עבר פלילי של הטרדה מינית. המנהל גילה זאת רק לאחר תקופה שבה המורה עבד בבית ספר. כך, למשל, בשנת 2017 העסיק משרד החינוך כ־52 עובדים שהיו חסומים במערכת המשרד כממלאי מקום בשל רישום פלילי.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אנו מקיימים עבודת מטה מקיפה, בוחנים את כל האפשרויות ונערכים בהתאם".

שמירה על ריחוק

נזכיר כי על פי המתווה, גני הילדים וכיתות א'-ב' ילמדו רגיל, כלומר 34-30 תלמידים בכיתה, וכך גם בגני הילדים. עם זאת, במסמך של משרד הבריאות נכתב כי כל תלמידי מערכת החינוך צריכים לחבוש מסיכות בהתאים להנחיות (החל מכיתה ב' ומעלה).

כמו כן, במסגרות השונות יש לשמור על קבוצות קבועות, גם בצהרונים וגם בהסעות, או לכל הפחות לא לערבב תלמידים ממוסדות לימוד שונים.

סוגיה נוספת נוגעת להפסקות ולשמירה על ריחוק חברתי - במשרד הבריאות דורשים ממשרד החינוך שלתלמידים יהיו הפסקות בדירוג, ללא מגע בין הכיתות השונות, משימה לא פשוטה בהתחשב בלוח השיעורים שקובע אורך אחיד לכל השיעורים והפסקות קבועות ומשותפות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר