הבהלה להוראה: נראה שמשבר הקורונה מביא לביקוש שיא להסבה אקדמית להוראה. עוד ועוד עובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו מתעניינים בקריירה שנייה כמורים. חלקם החלו ביוני האחרון קורס מרוכז, ובספטמבר, עם תחילת שנת הלימודים, ילמדו בכיתות.
לאחר כחודשיים: בתי הספר שבים לפעילות בהדרגה // משה בן שמחון, newsenders, פז בר
"עדיין לא סיכמנו את הנתונים הרשמיים, אבל אנחנו כבר חשים את האווירה", מספרת איריס וולף, מנהלת אגף בכיר הכשרה והתמחות עובדי הוראה במשרד החינוך, "יותר ויותר אנשים רוצים לעשות הסבה ולהפוך למורים. דווקא בתקופה הדינמית והמאתגרת הזו, אנשים מחפשים אלטרנטיבה עם משמעות ושליחות, שיש בה גם יציבות. לדוגמה, אנחנו בשיח עם משרד התיירות בנוגע ל־1,200 מורי דרך שיצאו לחל"ת, והוא מעוניין לשלב אותם בקורס הסבה להוראה. הם באים עם ידע נרחב בתחומי גיאוגרפיה ותנ"ך, והדבר יכול לשרת את שני הצדדים. בעוד כשבועיים נשיק גם תוכנית הסבה להוראה לקציני צה"ל ולנגדים שאמורים להשתחרר, ויש גם פניות מטייסים שרוצים לעשות הסבה להוראה, כי עולם התעופה כרגע לא חוזר לעצמו".
את לא חושבת שזו ברירת מחדל?
"אני רואה את זה אחרת. לאור המשובים שאנו מקבלים מהמוסדות האקדמיים על איכות המוסבים הללו, ניכר הרצון שלהם להגיע למקצוע עם שליחות וערך. הרצון קינן בהם, הזרע היה טמון, והם היו צריכים טריגר - הקורונה".
"בא לי ללמד פיזיקה"
מחד, המשבר הביא למפוטרים משכילים שרוצים למצוא תעסוקה בעלת ערך ויציבות, ומאידך מערכת החינוך רוצה למשוך אליה עוד עובדי הוראה איכותיים - בין היתר בגלל החלוקה לקפסולות, וגם המחסור הרגיל במורים איכותיים (בעלי השכלה אקדמית בתחום הידע שאותו הם מלמדים).
עוד בנושא:
• רק חצי מהמורים הוכשרו ללמד מרחוק
• חודש לצלצול: כל מושגי הקורונה
• למידה מרחוק ואמצעי מיגון: כך תיראה שנת הלימודים הבאה
מדי שנה כ־5,500 אקדמאים בממוצע עושים הסבה להוראה. לדוגמה, איש היי־טק שעשה תואר במדעי המחשב או כימאי במעבדה, הופכים למורים למתמטיקה וכימיה. ככל שיש זיקה גבוהה יותר בין התואר האקדמי הקודם והעיסוק של אותו אדם לתחום שהוא אמור ללמד - כך ההכשרה תהיה פשוטה יותר.
הקורונה הגיעה במארס ושלחה הביתה מאות אלפי עובדים. כ־380 מהם החלו ביוני האחרון הסבה להוראה בתוכנית "קיוון חדש". מדובר בתוכנית משותפת של משרד החינוך, שירות התעסוקה ומפעל הפיס, שבמסגרתה אותרו מפוטרים אקדמאים איכותיים העוסקים בהיי־טק, בתיירות ובעולם הרוח והם מוסבים ללמד מקצועות נדרשים כמו מתמטיקה, מדעים, גיאוגרפיה, לשון ועוד. מסלול ההסבה המרוכז החל בהיקף של שלושה חודשים אינטנסיביים, והמוסבים ימשיכו ללמוד בשנת תשפ"א תוך עבודה כמורים מן המניין במעמד מתמחים כבר בספטמבר.
אחד המשתתפים בתוכנית הוא מרום צ'שלה (42), בעל תואר ראשון בפיזיקה מהטכניון ותואר שני בניהול מערכות ימיות. לפני שהחליט על ההסבה, עבד בחברה גדולה לניהול פרויקטים - ובשנת הלימודים הקרובה ילמד פיזיקה בבית ספר בראשון לציון.

"ראיתי את הפרסום על התוכנית הייחודית להשלמת תעודת ההוראה, והחלטתי שאני הולך על זה, למרות חוסר הנוחות בעזיבת מקום עבודה קיים. תמיכת המשפחה ובת הזוג תרמו להחלטה". לדבריו, הוא סופר את הימים לפתיחת שנת הלימודים: "אני ממש מחכה לזה, בא לי כבר לפגוש ולהכיר את התלמידים. בא לי ללמד פיזיקה. יש לי תחושה מאוד טובה לגבי זה".
"עדיף עבודה יציבה"
בשנת הלימודים הקרובה, שיאל נובוקובסקי (43), סמנכ"ל פיתוח עסקי במועדון הצרכנות הייטקזון, יהפוך לראשונה למחנך ומורה לתקשורת בתיכון בפתח תקווה. את ההחלטה קיבל כאשר הוצא לחל"ת במארס - ואף שמאז הוחזר לעבודתו, עדיין בחר לעזוב את משרתו ולעבור להוראה: "בתחילת משבר הקורונה הממשלה הגדירה שרק עובדים חיוניים יכולים לשהות במקומות העבודה - והוציאו אותי לחל"ת. מרגע זה עלו לי שאלות רבות לגבי התרומה, ההשפעה והחיוניות שלי לעולם - והחלטתי להפוך למורה".
אתה חושש מהלמידה מרחוק?
"זה אתגר שאני מוכן לו, כמרצה התנסיתי בהעברת קורס בשיווק דיגיטלי בזום, וקיבלתי פידבקים טובים. היתרון שלי הוא פרונטלי, אבל אנרגיה עוברת גם דרך שיעור מקוון".

ומה לגבי השכר?
"תהיה ירידה בשכר, אבל יש לי תעודת הוראה ותואר שני, ואני מקווה שיכירו בניסיון שלי כוותק. אני חושב שלמדנו בתקופה האחרונה שצריך שלדברים שאתה עושה תהיה משמעות".
אם כן, עולה השאלה האם באמת המשבר יביא תוספת כוח אדם איכותי למערכת החינוך - ומה יקרה כשהקורונה תיעלם. "ההערכות מדברות על כך שכרבע ממאות אלפי המפוטרים לא יחזרו למקומות עבודתם", אומרת ד"ר ענת רפופורט, פסיכולוגית תעסוקתית ויועצת באתר "לימודים בישראל",universities-colleges, אשר מרכז מידע בנושא לימודים על־תיכוניים ואקדמיים. "אצל רבים מקננת ההכרה שאולי כדאי לבחור בעבודה יציבה שתשרוד כל מגיפה, ולעבוד בראש שקט. על מי ששוקלים לעשות הסבה לשאול מה השוק צריך, כמה זמן לוקח להכשיר אליו עובדים, ואילו מקצועות תמיד יהיו נחוצים. קבוצת הגיל שנפגעה ביותר היא צעירים בני פחות מ־34, ואף שקיימות תוכניות שונות, לא תמיד כדאי לחכות לממשלה בשביל לעשות הסבה מקצועית".
"אנחנו חלק מהעשייה הציבורית, ההשתלבות - קלאסית"
הטייסים שיהפכו להיות מורים: איגוד הטייסים הישראלי וכמה מכללות להוראה צפויים לפתוח תוכניות הסבה להוראה שיהפכו את הטייסים הישראלים לעובדי הוראה במערכת החינוך. אחת הקבוצות שנפגעו הכי הרבה ממשבר הקורונה היא של עובדי ענף התעופה.
כרגע השמיים כמעט סגורים לחלוטין, וגם אם ייפתחו בקרוב - יעבור זמן עד שעולם התעופה יחזור למצבו טרום הקורונה. באיגוד הטייסים הישראלים, המאגד את טייסי החברות המסחריות בישראל (אל על, ארקיע, ישראייר וק.א.ל), חברים כ־950 טייסים. בעקבות משבר הקורונה, שהוביל להוצאתם לחל"ת של מאות טייסים - הם הקימו צוות השמה התנדבותי מיוחד, שמטרתו לסייע לטייסים למצוא תעסוקה ולהשתלב במשק הישראלי.
אחת המטרות שהם סימנו היא מערכת החינוך, וכעת הם פועלים לפתוח תוכנית הסבת טייסים להוראה, בשיתוף כמה מכללות להוראה ברחבי הארץ. התוכנית צפויה לארוך כשלושה סמסטרים (שנה), ובימים האחרונים נערכו מפגשים (בזום) של הטייסים המעוניינים לצד מנכ"לי המכללות להוראה, שם הוסבר על התוכנית.

מעין בכר היא טייסת בארקיע, ועומדת בראש צוות ההשמה של האיגוד. "הטייסים הישראלים הם קבוצה ייחודית, בעלת השכלה אקדמית ותכונות מגוונות, כמו יכולת הובלה ומנהיגות, חשיבה יצירתית, מוטיבציה, שקדנות וכישורים בין־אישיים מצוינים", אומרת מעין. "לרובם רצון להוביל שינויים חברתיים ולתרום לקהילה, ובעת הזו הטייסים רואים עצמם חלק מהעשייה הציבורית הישראלית, כך שהשתלבות במערכת החינוך היא קלאסית עבורם".
היא מוסיפה כי "מקצוע התעופה הוא ייחודי בכך שלוח זמני העבודה גמיש ומשתנה, וניתן לשלב בו עיסוקים נוספים, כך שגם אם חלק מהטייסים יחזרו בעתיד לחברות התעופה או לעיסוק בתעופה, התקווה שלנו היא שימשיכו לשלב בין השניים".
אחת המכללות שהטייסים סיכמו איתה על פתיחת תוכנית משותפת היא המכללה האקדמית בית ברל – וכעת נעשה ניסיון לגייס את הטייסים והטייסות שהביעו התעניינות. ניר הכהן, מנכ"ל המכללה האקדמית בית ברל, וטייס חיל האוויר בעברו, אומר: "מניסיון אישי וכמי שמכיר את שני העולמות, הן זה של מערכת החינוך והן זה של צוותי האוויר, אני רואה את ההזדמנות הנהדרת שבתוכנית המוצעת, הן למערכת החינוך המשוועת לכוח אדם איכותי ומנוסה, והן לצוותי האוויר, שלהם ניתנת כאן הזדמנות לשלב קריירה ערכית ומשמעותית מאין כמוה. אני רואה את ההסבה הזו כמסלול ההמראה החדש של אותם צוותי אוויר - הפעם בדרך למערכת החינוך, שגם שם השמיים אינם הגבול".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו