מועצת התלמידים והנוער הארצית הגישה הבוקר (ראשון) לממשלת ישראל מספר דרישות במטרה להגן על תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים. "לא ייתכן שאם תלמידים לא צריכים בייביסיטר, הם לא יילקחו בחשבון בקבלת ההחלטות של הממשלה", נמסר מהתלמידים.
אחת הדרישות הראשונות של המועצה היא להביא לכך שתלמידי כיתות י'-י"ב הניגשים לבגרויות יחזרו ללימודים כמו תלמידי כיתות א'-ד', בנוסף להבטחת חזרה ללמידה של שלושה ימים לפחות לקראת כל בחינת בגרות כדי שיוכלו ללמוד אליה בצורה ראויה.
עוד דורשים במועצה להציב יעד קבוע ומובטח להשבת הלימודים לכיתות הגבוהות, להחזיר את פעילות החינוך הבלתי פורמלי והחברתי-ערכי מיד בתום הסגר וליצור מתווה הסדרה להתנהלות של תלמידים בקבוצות סיכון ולתלמידים עם משפחות הנמצאות בקבוצות סיכון. דרישה נוספת היא לאפשר פגישות של קבוצות תלמידים קטנות וקבועות ללמידה משותפת, ולא למנוע את הקמתן של קבוצות כאלו.
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד שלחה מכתב לשר הבריאות נכתב: "לא יעלה על הדעת שכולנו נשב בבית בסגר ורק עובדי ההוראה בחינוך המיוחד יגיעו לבתי הספר ולגני הילדים. אם יש קורונה, אז שכולם יהיו בסגר ואם אין - אז שכולם יתנהגו כרגיל.
"לא יכול להיות שדווקא בבתי ספר לחינוך מיוחד, שהם בתי ספר על-אזוריים המאגדים תלמידים מישובים רבים, כולל מערים אדומות, הלימודים יפעלו כרגיל. אנחנו מבינים את הרגישות הגבוהה ואת החשיבות הרבה של החינוך המיוחד, הן היו הראשונות לחזור לבתי הספר בגל הראשון, אבל לא יתכן שעכשיו, כשהתחלואה גבוהה בהרבה, דווקא אותם משאירים פתוחים", הוסיפה.
צילום: אורן בן חקון
"לא ניתן שמיליון בני ובנות נוער יישארו מאחור בקבלת ההחלטות", מסרו חברי המועצה. "ראינו את השכלות הסגר האחרון על בני נוער ברחבי הארץ בפן החברתי והנפשי, וקיומה של מסגרת אמיתית היא נושא שלא ניתן להתפשר בעניינו".
לחץ לדחיית סגירת הלימודים, בעיות בלמידה מרחוק
בתוך כך, מערכת החינוך צפויה להיסגר ככל הנראה כבר ביום רביעי – אך גורמים במערכת הפוליטית לוחצים כי היא תפעל עד יום שישי. שר החינוך יואב גלנט התייחס ואמר: "מערכת חינוך פעילה היא חיונית לכל ילד ולכל משפחה, ומהווה תנאי בסיסי להפעלת המשק בישראל. אסור לגרום לפגיעה בחינוך ילדי ישראל".
הסאגה המרכזית צפויה להיות הלמידה מרחוק, שעדיין לא ידוע מה יהיה היקפה. בזמן הסגר הראשון טענו ההורים כי הלמידה מרחוק בשכבות הנמוכות ובגנים אינה אפקטיבית, ומצריכה מהם זמן ומשאבים רבים. מנגד, המורים דרשו לקבל שכר מלא על שעות הלימוד וסירבו להחזיר ימי לימוד בזמן חופשת הקיץ. הנהגת ההורים הארצית דורשת מהממשלה כי במידה שיהיה סגר בחגים, מוסדות החינוך, למעט החינוך המיוחד, יהיו סגורים, לא תהיה למידה מרחוק והימים החסרים יוחזרו בחנוכה, בפסח ובסוף השנה. השר גלנט אמר על כך: "לאור חשיבות הסגר, הצעתי לחבריי לממשלה – סגירת מוסדות החינוך ביום שישי ופתיחה מחודשת שלהם מיד לאחר שמחת תורה".
הבעיה הגדולה ביותר של הלמידה מרחוק היא מחסור במחשבים ואמצעי קצה לתלמידים. למאות אלפי תלמידים במערכת החינוך אין בבית מחשב או חיבור לרשת האינטרנט. משרד החינוך הודיע כי ירכוש כ-150 אלף מחשבים לתלמידים מעוטי יכולת, אך אלו עדיין לא סופקו. מעבר לכך, מספר מחשבים זה אינו מביא בחשבון תלמידים שהיו אמורים ללמוד מדי יום בבית הספר (כיתות א'-ד'), כך שבפועל המחסור הרבה יותר חמור. בנוסף, ההורים מתלוננים כי הלמידה מרחוק אינה אפקטיבית, שכן השיעורים קצרים ומלווים בתקלות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו