חינוך בשנת קורונה: המנהלים יחלקו תעודות אלטרנטיביות

מחצית שנת הלימודים הסתיימה - הגיע הזמן לתעודת המחצית • הבעיה: הקורונה שיבשה את שנת הלימודים ובמשרד החינוך לא קבעו נהלים לעניין • הפתרון היצירתי שגיבשו המנהלים - וגם הורים שנותנים ציון לילדים

פתרונות יצירתיים: לימודים מתחת לכיפת השמיים ​​​​​​​// צילום: יוסי זליגר // פתרונות יצירתיים: לימודים מתחת לכיפת השמיים

אמצע שנת הלימודים מתקרב, ואיתו, כמו בכל שנה, אמורות להגיע תעודות המחצית. אלא שהקורונה שיבשה את שנת הלימודים הנוכחית ולראשונה משרד החינוך לא הוציא למנהלי בתי הספר אפילו המלצה כיצד להעריך את התלמידים.

תעודות המחצית צפויות הפעם להיות שונות, וייתכן כי חלק מבתי הספר יבחרו כלל לא לחלק תעודות: "בניגוד לשנת הלימודים הקודמת, שגם בה למדו בצל הקורונה, הפעם משרד החינוך לא הוציא שום הנחיה או המלצה למנהלים ולמנהלות על התעודות", ציינה דמות בכירה מתחום החינוך, "למנהלים יש אוטונומיה, וכל בית ספר רשאי לפעול כפי שהוא רואה לנכון. משרד החינוך לא רוצה לגעת או לגעת בזה".

צילום: יוני ריקנר, משה בן שמחון, פז בר, Newsenders

אחת הסיבות לכך היא שבמשרד החינוך חוששים מביקורת, שכן הלימודים בבתי הספר לא היו אחידים, ודרישה לסטנדרט אחיד עלולה להביא לתגובות שליליות מבתי הספר.

השנה אין מודל אחיד בחלוקת התעודות, וכל בית ספר עושה מה שהוא רואה לנכון. המשמעות היא שבית ספר אחד יכול לתת חוות דעת מילולית בלבד, לעומת בית ספר אחר שיעניק לתלמידים ציונים מספריים - וכן גם קיימת האופציה שלא לתת תעודות בכלל. הוואקום הזה הביא את המנהלים לחשוב על פתרונות יצירתיים.

"לא צריכים לחשוש"

"בשנים קודמות, בכיתות ג'-ד' היינו נותנים ציונים מילוליים של טוב, טוב מאוד וכדומה. השנה, בשל הקורונה, ניתן רק הערכות מילוליות המאפיינות את התלמיד בזמן הלמידה מרחוק ובבית הספר", מסבירה רונית גרייף, מנהלת בית הספר ברנר שבגבעתיים.

תעודות מחצית אלטרנטיביות
תעודות מחצית אלטרנטיביות

בית הספר שינה את שיטת ההערכה בתעודות המחצית. לדברי המנהלת, "בכיתות א'-ד' תכלול התעודה רק הערכות מילוליות בלי ציון מספרי או ציון מילולי. בכיתות ה'-ו' יינתנו ציונים אך ורק במקצועות מתמטיקה, שפה ואנגלית, על סמך המטלות שניתנו גם בתקופת הלמידה הפרונטלית וגם בלמידה מרחוק. נוסף על כך נאפשר לתלמידים להעריך את עצמם כלומדים".

לדבריה, העובדה שאין ציונים אינה סיבה לדאגה. "ההורים לא צריכים לחשוש, אנחנו עדיין יכולים לדעת מי תלמיד טוב שהגיע ליעדים המצופים ומי תלמיד מתקשה ולסייע לו. את זמן הלמידה בבתי הספר אנחנו מנצלים לעריכת מבדקים, עשינו מיפוי של התלמידים והכנו תוכניות התערבות בעקבות המיפויים. אנחנו פועלים לצמצום הפערים. כשיש הערכה חלופית, אנחנו נותנים לילדים את המיומנויות שהיינו רוצים שיהיו להם בשגרה - עבודות חקר, למידה עצמאית, עבודה בקבוצות באופן דיגיטלי, הפקת תוצר, קבלת אחריות ועוד".

בעזרת הילדים

"אצלנו אין השנה מסמך שנקרא תעודה, אין לנו גיליון עם ציונים, לא מספריים ולא מילוליים, אלא שיחות משוב מקדמות, שבהן הילדים אמורים למצוא את החוזקות שלהם", מסבירה טובי חמו, סגנית מנהל בית הספר השכונתי שפירא שבדרום תל אביב. "עשינו שיחות להורים, שם שיקפנו את המצב הלימודי, החברתי והרגשי של התלמידים, ולאחר מכן עשינו שיחות עם התלמידים עצמם, שאלנו אותם מה הם חושבים ומרגישים וביקשנו להכין יחד איתם מפת חוזקות. המטרה היא לא לבוא לתלמיד ולהגיד לו במה הוא לא טוב, אין כאן אמירה 'במקצוע הזה אתם לא טובים וצריך לעזור לכם' - אלא בואו נראה מה אתם יודעים, ובשאר הדברים נקדם אתכם הלאה. עד כה זכינו לשיתוף פעולה מלא מהילדים ומההורים והתגובות טובות".

בחטיבת הביניים של אולפנת בני עקיבא שבמירון הוחלט כי התלמידות עצמן יכתבו הערכה על התפקוד החינוכי והלימודי שלהן, נוסף על הערכת המחנכת: "בגלל הקורונה והסגרים, הלמידה התרחשה בעיקר לבד בבית מול המחשב והזום, ולכן מצאנו לנכון לתת לתלמידות כלים לבחון את ההתקדמות שלהן", אומרת מנהלת חטיבת הביניים אורית גרוס.

מורה מעבירה שיעור בזום // צילום: אורן בן חקון
מורה מעבירה שיעור בזום // צילום: אורן בן חקון

"חיברנו שאלון שבו כל תלמידה דירגה את התפקוד האישי שלה במגוון נושאים כמו מילוי משימות, כניסה לשיעורי זום, הקשבה בשיעורים, עזרה לחברות ועוד. לאחר מכן הן התבקשו לכתוב עם המחנכת הערכה אישית. זה מאוד מרגש שתלמידה מספרת על התהליך בעיניים שלה, זה הגדיר מאוד את הציפיות של הצוות מהתלמידות, כל אחת יודעת על סמך מה מעריכים אותה ומה התהליך החינוכי והלימודי שהיא עוברת. זה נותן תחושה ברורה לקראת המחצית הבאה. הבנות שיתפו פעולה בצורה מלאה, הן נהנו מזה, הרגישו שמשתפים ורואים אותן".

ההורים יַרצו

ויש בתי ספר שבהם שיתפו גם את ההורים. בחטיבת הביניים של אולפנת בני עקיבא בלכיש נותנים מקום בתעודה להורים, שם הם מוזמנים לכתוב על התהליך שעברה כל תלמידה. מנהלת האולפנה שירה גרינוולד מסבירה: "התקופה האחרונה מאופיינת בלמידה מרחוק, הלמידה התקיימה בבית, כך שכל אתגרי הנוכחות, פתיחת המסכים, הגשת המטלות ועוד נעשו בשיתוף ההורים. לכן ראינו לנכון בתעודה לתת מקום גם להורים שחוו את תהליכי הלמידה יחד עם בנותיהם. הם התבקשו להעריך את התלמידות גם בלמידה וגם בשאר הדברים שקרו בבית. ראינו בזה הזדמנות גדולה לתת להם את המקום להביע את ההערכה שלהם".

היא ציינה כי ההורים לקחו חלק גם בחלוקת התעודות. "בימים שלפני חלוקת התעודות ההורים יעבירו סדרה של הרצאות בזום על תחום הדעת שלהם ועל הדרך שעשו אל ההישגים בתחומם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר