היסטוריה: הרופאים הראשונים מאוניברסיטת אריאל

אוניברסיטת אריאל תעניק היום תוארי דוקטור ל־53 בוגרים נרגשים של המחזור הראשון בבית הספר לרפואה ע"ש אדלסון • בין המסיימים יש ייצוג נשי משמעותי: 40 סטודנטיות הגיעו לקו הסיום של התוכנית החדשנית • ד"ר שני שפרלינג־מורדו, אחת הבוגרות, מאחלת לעצמה ולחבריה: "שנהיה טובים וגם שנישאר כאן - לעבוד ולחיות במדינה"

אוניברסיטת אריאל. בית הספר לרפואה הוקם למרות התנגדות האוניברסיטאות הוותיקות.. צילום: .

אוניברסיטת אריאל שבשומרון תעניק היום בפעם הראשונה תוארי דוקטור לרפואה ל־53 בוגרים של ביה"ס לרפואה ע"ש אדלסון. אחרי מסע ארוך ומאתגר של ארבע שנים, הערב יתקיים טקס חגיגי במעמד נשיא המדינה, שבו הבוגרים יקבלו את התואר ויהפכו לרופאים באופן רשמי. הסטודנטים מסיימים את השנה הרביעית והאחרונה של התוכנית, שנת הסטאז', עם כוח נשי משמעותי - כ־40 בוגרות יקבלו את התואר.

ד"ר שני שפרלינג־מורדו (31), בוגרת לימודי רפואה באוניברסיטת אריאל וסטאז'רית בביה"ח שיבא תל השומר, מספרת על ההתרגשות, שעדיין אינה שלמה: "זו תקופה מורכבת עם כל מה שקורה מדינה, במיוחד כשעובדים בבית חולים ונחשפים לכל מה שקורה. לצד זה, אני מאוד מתרגשת מהמעמד. זה משמח להגיע אליו אחרי כל העבודה הקשה, ויש תחושת סיפוק".

"שנים עצימות". ד"ר שני שפרלינג־מורדו וד"ר דן שגיא, צילום: יהושע יוסף

חמש השנים האחרונות שינו אותה: "הכרתי אנשים מצוינים וערכיים מספסל הלימודים ומצוות הפקולטה. אחד האנשים המיוחדים שהכרתי היה משה ידידיה לייטר ז"ל (39), שהיה מפקד בסיירת שלדג ונפל בנובמבר האחרון בקרב בעזה (ראו ידיעה בעמ' 17). הוא היה חלק מהסיפור שלי, ודחף שנלך לתוכנית 'חץ', שמשלבת סטודנטים מובילים במחקרים במחלקות השונות בשיבא - ושנינו התקבלנו אליה. זה היווה נקודת מפנה בקריירה שלי, ואני חבה לו חוב עצום. הוא היה אדם מדהים ויכול היה להיות רופא מצוין. זו אבידה גדולה למדינה".

ויש לה גם תקווה לעתיד: "אני מאחלת לעצמי ולחברים שלי שנהיה רופאים טובים, שנוכל לעזור למטופלים שלנו. שנצליח להגשים את השאיפות שלנו לזכור מאיפה התחלנו - וגם שנישאר כאן, לעבוד ולחיות במדינה. בעיניי זה מאוד חשוב". רגילה.

מסע של שנים - הושלם

ביה"ס לרפואה ע"ש אדלסון באוניברסיטת אריאל שבשומרון נפתח באוקטובר 2019, וכיום לומדים בו כ־350 סטודנטים. הוא מכשיר רופאים במסלול ארבע־שנתי ומיועד לבוגרי תואר ראשון. הבוגרים הנוכחיים של בית הספר נמצאים בתקופת הסטאז', וחלקם כבר התקבלו להתמחויות שונות ברחבי הארץ.

שלדון ז"ל ומרים אדלסון בטקסחניכת הפקולטה לרפואה באריאל ב־2019, צילום: ללא

את ד"ר דן שגיא (32), כיום סטאז'ר במרכז רפואי מאיר בכפר סבא, פגשנו ביומו הראשון ללימודים. מאז חלפו יותר מארבע שנים, תקופה שבה ימיו התארכו ושנת הלילה התקצרה. הלימודים העניקו לו לא רק תואר דוקטור, אלא גם אהבה ומשפחה.

"גם אשתי היא סטודנטית לרפואה באריאל, ולומדת שנה מתחתיי", הוא מספר. "הכרנו בהכנה למבחני הידע, ובמקרה התקבלתי ללימודים לפניה, אף על פי שהיא הרבה יותר מוצלחת ממני. לפני עשרה חודשים נולדה בתנו המקסימה. עברנו תקופה משמעותית, שנים עצימות בצורה בלתי רגילה. "לפני שהתחלתי לא באמת הבנתי למה אני נכנס", מוסיף שגיא. "מאז היו הרבה לילות בלי שינה, ובפרט בשנה האחרונה, אבל הסיפוק הוא אדיר. אני אוהב את המקצוע ברמות שאי אפשר לתאר. רוב הימים אני קם לפני שהשמש זורחת, אבל אני מאוד נהנה ממה שאני עושה".

לקראת הטקס כתב דקאן ביה"ס לרפואה, פרופ' שי אשכנזי, לבוגרים: "אתם מצטרפים למקצוע הרפואה המקסים, שהוא בעצם שליחות, ויש בו שילוב ייחודי של מדע מתוחכם עם נתינה, עזרה לאנשים והצלת חיים. זכרו לטפל בחולים ללא התנשאות, במאור עיניים, במבט אוהד, בחמלה ובמילות עידוד. נווטו אותם בתבונה וברגישות להחלמתם".בטקס הערב באוניברסיטת אריאל ישתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, ד"ר מרים אדלסון, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל פרופ' ציון חגי, נשיא האוניברסיטה פרופ' אהוד גרוסמן, רקטור האוניברסיטה פרופ' אלברט פנחסוב ודקאן ביה"ס לרפואה פרופ' שי אשכנזי.

מהלך פורץ דרך

פתיחת ביה"ס לרפואה באוניברסיטת אריאל היתה מהלך פורץ דרך, אחרי שנים שבהן לא נפתחו בתי ספר לרפואה בישראל, בין היתר בשל התנגדות האוניברסיטאות הוותיקות. תהליך ההכנה נמשך כמה שנים, וכלל התייעצות רחבה עם מומחים בארץ ובחו"ל. מטרת תוכנית הלימודים החדשנית של בית הספר היא הכשרת רופאים איכותיים, שישלבו ידע מעמיק במדעי הבסיס וברפואה הקלינית.

בימים אלה מתמודדת מדינת ישראל עם מחסור ברופאים, שרק צפוי לגדול. בישראל יש חשש ממחסור ברופאים וברופאות ברמה הלאומית. שיעור הרופאים בישראל עומד כיום על 3.1 לכל 100 אלף איש - נמוך משמעותית משיעור הרופאים במדינות ה־OECD. לאחרונה יצאו המלצות חדשות שיאפשרו להגדיל באופן מיידי את מספר הסטודנטים החדשים בלימודי הרפואה מ־1,200 כיום ל־1,400, ובעתיד אף כפול מכך.

גילוי נאות: ד"ר מרים אדלסון היא מו"לית "ישראל היום". משפחת אדלסון היא הבעלים של החברה המחזיקה במניות "ישראל היום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר