השר סמוטריץ', יו"ר ארגון המורים רן ארז והשר קיש על רקע כיתה שובתת. צילום: דוד גרינשפו, אורן בן חרון, קוקו, איילן מרגולין ג'יני

מרד התלמידים בתגובה להחלטה הלילית: "מי שהגיעו, ראו שלא הרבה באו והלכו הביתה"

מועצת התלמידים והנוער הארצית יחד עם הנהגת ההורים החליטו שהם משביתים את הלימודים בעצמם במחאה על כך שהעיצומים נמשכים • "נמאס לנו. זו כבר שנה שישית שאנחנו מתחילים בחוסר יציבות מוחלט", אומר דרור מפתח תקווה • רן ארז הבוקר: "אנחנו נמסור לתלמידים את הציונים אבל לא למשרד החינוך"

[object Object]

הצלצול להיכנס לכיתות נשמע הבוקר (שני) גם בתיכונים בעקבות השהיית השביתה על ידי רן ארז, יו"ר ארגון המורים, והתלמידים בכיתות י' עד י"ב חזרו אל ספסל הלימודים – אך לא כולם. מועצת התלמידים והנוער הארצית, יחד עם הנהגת ההורים הארצית החליטו להשבית את הלימודים בעצמם במחאה על כך שהלימודים מתחדשים, אך העיצומים משנה שעברה נשארים – כמו אי-יציאה לטיולים שנתיים ואי-מתן ציונים.

תיכון בקדימה צורן, הבוקר, צילום: עמי שומן

הבוקר שרר בלבול רב בקבוצות הוואטסאפ של ההורים והתלמידים. הודעות על שביתת התלמידים עברו מקבוצה לקבוצה, והורים רבים הרימו גבה. חלקם לא נלחמו בילדיהם, שכבר מספיק גדולים, והם נשארו בבית. לימור מפתח תקווה אמרה: "בלילה היה כאוס אצלנו בבית, כל החברות של הבת שלי התכנסו אצלנו, וכשהן שמעו שיש לימודים היה טירוף. חלקן תכננו לעבוד בבוקר, סידרו משמרות. הן אמרו – לא התכוננו".

"עוד שנה בלי ציונים, עוד שנה בלי טיולים"

"כשהתקבלה החלטה על שביתת התלמידים, הן החליטו שלא ילכו – והן צודקות, לא התעקשתי. זה אומר עוד שנה בלי ציונים, עוד שנה בלי טיולים – הרי היינו שם בשנה שעברה. עושים טובה שמלמדים אותם, מלא שיעורים מתבטלים – אז מה הקטע? יש פה שני צדדים, הילדים צריכים לקבל מה שמגיע להם". עבור תלמידים שעולים לכיתה י' וזו הפעם הראשונה שלהם בתיכון, הייתה זו החלטה מורכבת במיוחד. הם עדיין לא פגשו את המורים והמחנכים שלהם.

דרור כהן, תלמיד בית ספר גולדה בפתח תקווה, מסביר למה לא הלך לבית הספר: "נמאס לנו. זו כבר שנה שישית שאנחנו מתחילים בחוסר יציבות מוחלט, ממגפת הקורונה, סבבי לחימה, הקרע בעם, עיצומים, אסון השבת השחורה ומלחמת חרבות ברזל. פשוט איבדנו אמון במערכת. אנחנו דורשים מהצדדים לשבת עד שיהיה הסכם. אנחנו לא מוכנים לחזור לעוד שנה לא יציבה. אנחנו לא מוכנים לחזור לבית הספר לעיצומים".

"תלמידים הגיעו, ראו שלא באו הרבה, וחזרו הביתה", צילום: עמי שומן

רוני קמאי, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית: ״לימודים תחת עיצומים זו לא שגרת לימודים. אי אפשר לצפות מהתלמידים בימים מורכבים אלו ללמוד ולהשקיע בלי לקבל הערכה לימודית, לצאת לפעילויות ערכיות וטיולים להכרת הארץ. אנחנו רוצים שגרה ולהתחיל להתכונן לבגרויות, אבל בשביל זה חייבים לשים סוף לעיצומים וליצור שנת לימודים אמיתית. הנוער לא ישמש ככלי משחק של המבוגרים״.

לדברי מנהל תיכון: "ההחלטה להשבית את הלימודים על ידי התלמידים עשתה בלאגן גדול. המורים הגיעו והתלמידים לא. חלק מהתלמידים שהגיעו ראו שהרבה לא באו והלכו הביתה כי בגיל הזה הנושא החברתי מאוד משמעותי".

הנהגת ההורים הארצית ומועצת התלמידים והנוער הארצית קראו  להורים לא לשלוח את הילדים לתיכונים: "לעשות צחוק מתלמידי ישראל ולהודיע ב-23:30 בלילה כשמחר יש לימודים בתיכונים, כשהעיצומים ממשיכים – לא בבית ספרנו. הילדים שלנו הם לא כלי משחק בידי אף אחד מהצדדים".

יו"ר ארגון המורים רן ארז, צילום: גדעון מרקוביץ'

בראיון שהעניק הבוקר יו"ר ארגון המורים רן ארז, הוא אמר: "היו מספר מורים שהחליטו שכדי שלא יורידו להם שכר, הודיעו שהם מגיעים לבתי הספר כדי לקבל שכר. רוב המורים מבינים על מה אנחנו נאבקים – על כך שלא נהפוך לעובדי קבלן בלי זכויות".

"מורים רבים מצטרפים לארגון המורים – בתקופת השביתה גדלנו ב-1,200 מורים. אנחנו ממשיכים בעיצומים. נחפש דרכים נוספות ויצירתיות. לא נעשה פעילויות מחוץ לכותלי בית הספר. אנחנו עושים מבחנים, אבל לא מעבירים אותם למשרד החינוך. נמסור לתלמידים את הציונים, אבל לא למשרד החינוך. אני מבטיח שנמשיך להיאבק", הוסיף.

ליאור גרוס, יו״ר הנהגת ההורים מקיף י״ג ע״ש יצחק נבון בראשון לציון
וחבר הנהגת ההורים הארצית: "איפה טובת הילדים? איפה הפגיעה המתמשכת בחוסן הנפשי שלה? הבנתי שאין מבוגר אחראי במשא ומתן בין ארגון המורים/האוצר/חינוך וזה הזמן שראש הממשלה יתערב ויחתמו עוד השבוע על הסכם מסודר".

"ממשיכים בעיצומים"

עוד אמר ארז: "יש מחלוקות רבות במו״מ, משרד האוצר רוצה שהמורים יחזרו לשבות עד שישברו ויחזרו לבתי הספר מוכים וללא שכר. הייתה התקדמות קלה, לא היה סיכום אבל הבעיה הייתה אחרת. משרד האוצר אמר לנו בפירוש שיינתנו תוספות שכר אבל הן יוקפאו בגלל הקיצוצים.הם רוצים להקפיא את השכר של כל הסקטור הציבורי. אם הם מבטיחים לנו שכר בפעימות אבל להקפיא את הפעימות אז זה הסכם חסר ערך".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו