אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. צילום: אורן בן חקון

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "תחושת הביטחון בקמפוסים בישראל - במצב הגרוע אי-פעם"

בובות מרוחות בדם בהפגנות, עותק של "מיין קאמפף" במעונות, ופוסטים של סטודנטים שמהללים את 7 באוקטובר • מאז תחילת המלחמה נאבק אלחנן פלהיימר, בזרם של תוכני הסתה ומחאה נגד ישראל וצה"ל במוסדות האקדמיים • "אנשים מזדעזעים כשזה קורה בארה"ב, אבל זה פה, מתחת לאף"

[object Object]

המראה שהתגלה באוניברסיטת תל אביב ביום ירושלים היה מעורר חלחלה: פעילי חד"ש עמדו בהפגנת מחאה לצד בובות מדממות, חלקי "גופות" וכתובות נגד המלחמה בעזה. רבים מהעדים למחזה ציינו בזעם שבשעה שאלפי סטודנטים ישראלים מגינים בגופם על המדינה, במילואים, ופועלים להשיב חטופים - באוניברסיטה ישראלית נחשבת נערכת הפגנה פרובוקטיבית נגדם.

"זה לא חריג", אומר בכעס אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. "במדינת ישראל יש מרצים וסטודנטים שתומכים במחבלים ובארגוני טרור, ובאוניברסיטאות טוענים שמדובר בחופש ביטוי. אנשים מזדעזעים כשהם רואים בקמפוסים בארה"ב הפגנות נגד ישראל, אבל זה קורה מתחת לאף שלהם, כאן בארץ.

"אין פתרון מלבד הוצאת הכובש": סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית // אם תרצו

"במעונות בטכניון נמצא עותק בערבית של הספר 'מיין קאמפף', שכתב אדולף היטלר, והסטודנט הושעה לזמן קצר בלבד. באוניברסיטה העברית יש הפגנות שבהן אנשים צועקים 'ברוח ובדם נפדה את פלשתין' ו'מהנהר ועד לים פלשתין תהיה חופשית'. זו הזיה, ואנחנו לא מוכנים לעבור על כך בשתיקה".

במקום הפרלמנט של שאולי

פלהיימר, שמכהן בתפקידו הנוכחי מאז 2021, יחגוג באוגוסט 28, אך מאחוריו רקורד פוליטי וציבורי עשיר. עוד לפני המלחמה ניהל כמה מאבקים ציבוריים מתוקשרים, ובראשם מאבק מוצלח לביטול החרם האקדמי על אוניברסיטת אריאל, ומאבק מוצלח אחר לאפשר לעשרות אלפי סטודנטים לחינוך לקבל את מלגת משרד החינוך. בהנהגתו, התאחדות הסטודנטים פעלה להכניס לתקציב המדינה יותר מ־100 מיליון שקלים כתקציבים ייעודיים לסטודנטים.

החל מ־7 באוקטובר הבינה התאחדות הסטודנטים שעשרות אלפי סטודנטים שהיא מייצגת יצאו למילואים - והתגייסה לטובתם. "גם כיום יש לנו עשרות אלפי סטודנטים מגויסים. יש לצערנו לא מעט נופלים, פצועים ושמונה שחטופים בעזה. הקמנו חמ"ל סטודנטיאלי שסיפק מענה ברמה המיידית, החל מסיוע למשפחות מפונים, דרך גיוס 20 מיליון שקלים לציוד טקטי ללוחמים ועד סיוע לסטודנטים בהתחייבויותיהם כלפי מוסדות הלימוד, כמו שכר לימוד לסטודנטים במכללת תל־חי ובמכללת ספיר".

פעילי חד"ש באוניברסיטת תל אביב מוחים נגד צה"ל בעזה, מאי 2024, צילום: יהושע יוסף

פלהיימר לא חוסך ביקורת נוקבת מחלק מהמוסדות. "כשאני נאבקתי לקבל זכויות לסטודנטים מילואימניקים - המוסדות האקדמיים התנגדו. דרשנו לתת להם נקודות זכות על חשבון קורסי העשרה שהם מחויבים להגיע אליהם, וטענו נגדנו שמדובר בפגיעה במקצוע. יש באחת מהאוניברסיטאות קורס 'הפרלמנט של שאולי'. אתם צוחקים? אפשר לוותר על זה.

"דרשנו מהמוסדות לערוך סמסטר קיץ למילואימניקים, כי הם התחייבו ששום סטודנט לא יישאר מאחור, אבל המוסדות התנגדו וטענו ש'כלום לא יקרה' אם 20% לא יצליחו לסיים את השנה. דרשנו להקל בתנאי הקבלה של מילואימניקים למוסדות, וטענו שזו פגיעה בשוויון. להפך, זה קידום שוויון. סטודנטים מחרפים את נפשם, ובאותו הזמן יש אוכלוסיות שלא מתגייסות ושמתחילות ללמוד בגיל 18. מדובר בקליקה שאי אפשר להשפיע עליה".

כרזות ענק בנתיבי איילון

המאבק המשמעותי ביותר, ושמעורר הדים רבים, הוא זה שמנהלים בהתאחדות הסטודנטים נגד ההסתה באוניברסיטאות ובמכללות. מדובר במאבק חריף, שמלווה גם בקמפיין ציבורי מטעם הסטודנטים בדרישה לפטר מרצים מסיתים ולהדיח סטודנטים שמעודדים לכאורה טרור.

הקמפיין, שבין היתר נתלו במסגרתו כרזות ענק בנתיבי איילון, מעורר כעס עצום מצד ראשי האוניברסיטאות, שאף טענו בתחילת החודש כי "הקמפיין נגד מרצות מעורר שאט נפש. קמפיינים שכאלה הם מסוכנים ופסולים במהותם". לגרסתם, מדובר ב"רדיפה והסתה".

"זה בלתי נתפס לקבל תופעה שבה מרצים תומכים במחבלים - וימשיכו ללמד. באירופה ובארה"ב מקדמים חקיקה נגד מצבים כאלה, ואצלנו לא קורה כלום. באקדמיה יש כיום ניסיון קבוע להנדס תודעה"

פלהיימר, מצידו, מסרב להתקפל: "אנחנו חווים ביקורת, לפעמים אלימה, מצד אנשים וארגונים שלא אוהבים את הקמפיין שלנו או את הדרך, ומנסים לפגוע בנו ומאיימים עלינו. אנחנו לא מתכוונים לסגת מילימטר מהמאבק הזה, כי זו השפעה על מדינת ישראל של מחר. מי יוצא נגד? נוער חד"ש ואחמד טיבי? אנחנו לא נגד האוניברסיטאות, אלא נלחמים נגד תומכי טרור ואנשים שמסיתים לטרור. אני מקבל עשרות הודעות ממרצים באוניברסיטאות שמשבחים אותי, אבל מפחדים לצאת בגלוי.

"להמשיך לקבל תופעה שבמסגרתה מרצים במדינה תומכים במחבלים וימשיכו ללמד פה - זה בלתי נתפס. סטודנט חוזר מחצי שנה בעזה, והמרצה שמלמדת אותו כותבת ומאמינה שצריך להרוג אותו, כי זה חלק מההתנגדות נגד הכיבוש. זו חוצפה לומר שתמיכה בארגון טרור היא חופש ביטוי. באירופה, בצרפת, בארה"ב, מקדמים חקיקה נגד מצבים כאלה, ואצלנו לא קורה כלום. באקדמיה כיום יש ניסיון קבוע להנדוס תודעה ולשטיפת מוחות, וחייבים לעצור את זה".

האוניברסיטאות יטענו שחייבים להגן על חופש הביטוי במדינה, גם במחיר כואב.

"זו צביעות. הם פונים לאוניברסיטאות בעולם נגד ההפגנות, אבל מאפשרים תמיכה בטרור בבית. הניסיון של המוסדות האקדמיים להפוך הסתה ותמיכה בטרור למשהו שחוסה תחת חופש הביטוי הוא בלתי נתפס. 'מיין קאמפף' בערבית לא חוסה תחת חופש הביטוי, ומרצה שמפרסמת שקרים בוטים על חיילים לא חוסה תחת חופש הביטוי. אבל בפועל הם נשארו במוסדות. במוסדות האקדמיים חוטאים לתפקידם, והם פוגעים בחברה הישראלית. כשיהיו לי ילדים, לא אשלח אותם למוסד שאומר בפה מלא שתפיסת עולמו המעוותת היא חופש הביטוי".

פעילי ימין באוניברסיטת תל אביב מוחים נגד האירוע של חד"שצילום: יהושע יוסף, צילום: יהושע יוסף

יטענו שאתה ימין קיצוני שנלחם נגד ערבים.

"אני מייצג את כל הציבור הסטודנטיאלי במדינת ישראל. יש לי עובדים ערבים, ודאגנו להמון זכויות לחברה הערבית. אני כופר בטענה הזו. הסתה ותמיכה בטרור לא קשורות למוצא שלך או ללאום שלך. לצערי, אנשים מנסים להציג את זה כאילו מדובר בגזענות, שאני נגד ערבים. זה פשוט שקר מוחלט.

"למעשה, חלק גדול מהאנשים שאנחנו מדברים עליהם הם יהודים. אם באוניברסיטה העברית היה קם מרצה ואומר שהדברים שעשה ברוך גולדשטיין מעוררי השראה, הוא היה נשאר עוד דקה אחת באקדמיה? לא, ובצדק. אבל מנגד אתה רואה מרצים שתומכים במחבלים שחטפו ורצחו חיילים, ובאקדמיה מתנגדים לחוק שיאפשר לפטר אותם. יש פה אנשים מאוד מסוימים שיש להם מטריית הגנה שעוטפת אותם, לא משנה מה הם יאמרו או יעשו.

"תחושת הביטחון בקמפוסים בישראל נמצאת במצב הגרוע אי־פעם. אני מכיר סטודנטיות שעזבו את המעונות בטכניון כי הן פחדו. אתה היית רוצה לישון בדירה עם מישהו שיש לו בתיק ספר שכתב היטלר? באוניברסיטת תל אביב יש סטודנט שכתב פוסטים מהללים על 7 באוקטובר, וסטודנטים יודעים שהוא שונא אותם ורוצה למחוק אותם - אבל האוניברסיטה לא עשתה לו כלום".

יגידו לך שאתה "ביביסט".

"לא, אני איש שחושב שאסור למרצים שמסיתים לטרור לעבוד במדינת ישראל, ויש לזה קונצנזוס בקואליציה ובאופוזיציה. שיגידו שאני ביביסט, אני לא מתרגש. אני נלחם למען מדינת ישראל ומאמין שהיא צריכה להילחם בהסתה ולנצח. אם זה הופך אותי לפשיסט - שיהיה".

אחד משלטי הקמפיין נגד המרצים, צילום: התאחדות הסטודנטים הארצית

"הצעה עם אופי מקארתיסטי"

ועד ראשי האוניברסיטאות בחר לא להגיב לדבריו של פלהיימר, והפנה אותנו למכתב חריף שנשלח ליועמ"שית בדרישה לבלום את הצעת החוק נגד ההסתה שמובילה הממשלה בתמיכת התאחדות הסטודנטים: "מדובר בהצעה בעלת אופי מקארתיסטי, המהווה חלק ממסע שיסוי והסתה נגד המוסדות להשכלה והחברים בהם. היא מעודדת תופעות של הלשנה נגד חברי סגל, פוגעת קשות בזכויותיהם כעובדים וכבני אדם, וחותרת תחת עקרונות היסוד שעליהם מושתתת המערכת האקדמית בחברה דמוקרטית. קידום ההצעה בעת הזו גובל בהסתה של ממש, ועלול להביא לשפיכות דמים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו